kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

زندان‌های انگلیس پر شد مجرمان به استونی صادر می‌شوند!

 
 
شمار بازداشتی‌ها در انگلیس- چه سیاسی و چه غیر سیاسی- آن‌قدر افزایش یافته است که بنابر اعلام روزنامه «تلگراف» زندان‌ها پُر شده‌اند و وزارت دادگستری این کشور نیز در حال ارزیابی این است که مجرمان را به استونی «صادر کند»(!)
چند روز پیش بود که خبر آمد «متهمان و بازداشت‌شدگان در سراسر شمال و بخش‌های دیگر انگلیس که در انتظار محاکمه هستند، در سلول‌های موقت پاسگاه‌های پلیس نگهداری می‌شوند تا پس از خالی شدن فضای زندان، حکم‌شان صادر شود.(!) بر اساس گزارش وزارت دادگستری انگلیس، به دلیل کمبود جا در زندان‌ها مجرمانی که ۴۰درصد از دوران محکومیت خود را در زندان گذرانده‌اند، آزاد می‌شوند تا حدود پنج‌هزار و ۵۰۰ تخت برای پذیرش زندانیان جدید باز شود.»
اما گویا این مشکلات به راحتی حل‌شدنی نیست. استونی ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که می‌تواند فضای زندان خود را اجاره دهد و مجرمانی را از دیگر کشورها به میزبانی قبول کند تا برای بودجه دولتی، درآمد کسب کند. بر اساس گزارش روزنامه تلگراف از قول مقام‌های دولتی انگلیس، این راه‌حل مناقشه‌برانگیز به دلیل وخامت وضعیت زندان‌های این کشور و پرجمعیت بودن آنها روی میز قرار دارد. آن‌طور که ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی نوشته است، وزارت دادگستری انگلیس همچنین اعلام کرده که در حال بررسی تمامی گزینه‌های موجود برای افزایش ظرفیت زندان‌هاست چون زندان‌های این کشور در آستانه فروپاشی است.
انتظار می‌رود جمعیت زندان‌های انگلیس از حدود ۸۹هزار نفر به ۹۳هزار و ۱۰۰ تا ۱۰۶هزار و ۳۰۰ نفر در مارس ۲۰۲۷ برسد. زندان مردان در انگلستان و ولز در ماه گذشته میلادی دیگر سلول خالی نداشتند و تنها ۸۳ سلول خالی هستند. از طرف دیگر، نرخ پایین ارتکاب جرایم در استونی باعث شده تا نیمی از سلول‌های زندان‌های این کشور خالی باشند و دولت این کشور برنامه اجاره دادن سلول‌های زندان‌ها را که می‌تواند ۳۰میلیون یورو در سال برای این کشور درآمدزایی داشته باشد، در نظر گرفته است. یکی از دلایل افزایش شدید زندانی‌ها در انگلیس، ناآرامی‌هایی است که طی ماه‌های گذشته این کشور شاهد آن بود. تظاهرات‌های بزرگ زیادی نیز در این کشور طی همین ماه‌های گذشته علیه جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شده است. برخی شهرهای انگلیس مثل پایتخت آن نیز به «شهر چاقوکش‌ها» معروف است!
وزیر دادگستری انگلیس و همتای استونیایی او قرار است روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای اروپا در ویلنیوس، لیتوانی درباره اجاره‌دادن زندان‌ها صحبت کنند. با این حال، مقامات انگلیس نگران هستند که این ایده ممکن است «بسیار گران» باشد. آنها قبلا اجاره فضا در زندان‌های کشورهایی مانند هلند را رد کرده‌اند، جایی که هزینه نگهداری سالانه هر زندانی نزدیک به ۱۰۰هزار پوند اعلام شده است. در گزارش روزنامه تلگراف همچنین آمده است که در شرق اروپا و کشورهای بالتیک مانند استونی، بین ۱۰هزار تا ۲۰هزار پوند به ازای هر زندانی سالانه هزینه می‌شود.