kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

شکایت خانواده‌ها از کشیش فرانسوی بعد از مرگ او همچنان ادامه دارد

 
 
سرویس خارجی-
چندین نفر دیگر به مجموع شاکیان آزار جنسی یکی از معروف‌ترین چهره‌‌های خیِّرِ! کلیسای فرانسه افزوده شده است. این رسوایی‌ها پس از مرگ این کشیش آشکار می‌شوند.
رسوایی‌های جنسی کلیسای کاتولیک در فرانسه یکی‌دوتا نیست، برای نمونه: «تخمین زده می‌شود که ۲۱۶هزار کودک از نیمه قرن بیستم تا سال ۲۰۲۰ مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند. این تعداد با احتساب قربانیان سوءاستفاده‌کنندگان غیرروحانی مرتبط با کلیسا مانند مدارس کاتولیک به حدود ۳۳۰هزار قربانی افزایش می‌یابد.» این بخشی از گزارش ۲هزار و ۵۰۰ صفحه‌ای است که پس از دوسال‌ونیم تحقیق در بایگانی کلیسا، سوابق دادگاه‌ها، پرونده‌های پلیس و مصاحبه با شاهدان جمع‌آوری شده است.
چندی پیش نیز باد تازه‌ای از این باغِ ویران وزیدن گرفت و خبر آمد «تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد که یکی از محبوب‌ترین کشیش‌ها و شخصیت‌های فرانسه معاصر یعنی «ابه پیر» متهم به تجاوز و آزار جنسی است و کلیسای فرانسه نیز از ادعاهای سوءاستفاده این کشیش بسیار معروف اطلاع داشته و پنهان‌کاری می‌کرده است.» گفته شده اعضای خیریه، نزدیکان این کشیش و همچنین افرادی که او را در رویدادهای عمومی ملاقات می‌کردند از شاهدان این پرونده هستند.
حالا فرانس۲۴ نوشته است که دادستانی فرانسه اعلام کرده: «۱۷ نفر دیگر به مجموع شاکیان «ابه پیر» افزوده شده است.» در گزارش جدید که منتشر شده انواع آزارهای جنسی به ابه پیر نسبت داده شده است که در میان آنها «تماس جنسی مکرر با یک فرد آسیب‌پذیر» و «تماس جنسی با کودک» نیز وجود دارد. مشاوری که توسط خیریه ابه پیر و یک مؤسسه مدنی دیگر استخدام شده بود مواردی از آزارهای جنسی این پیرمرد را از دهه ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ پیدا کرده که بیشتر در فرانسه و همچنین در آمریکا، مراکش و سوئیس رخ داده است.
گفتنی است، «آبه پیر» راهب و کشیش سرشناس کاتولیک بود که سال ۲۰۰۷ میلادی در سن ۹۴سالگی درگذشت. از او در فرانسه و حتی برخی کشورهای اروپایی همواره به عنوان یاور فقرا، مستمندان و بی‌خانمان‌ها یاد می‌شد. او که به دلیل مواضع سازش‌ناپذیرش در دفاع از بی‌خانمان‌ها و سایر مردم حاشیه‌نشین و فرودست در فرانسه مورد احترام بود، به طور مرتب به عنوان محبوب‌ترین چهره عمومی در این کشور در صدر نظرسنجی‌ها قرار می‌گرفت. به هر حال، کلیسای کاتولیک با موارد متعدد و گاه قدیمی از آزارهای جنسی اعضای کلیسا مواجه است. پرونده‌هایی که قدمت آنها به قبل از جنگ جهانی دوم می‌رسد و در برخی از آنها هم شاکی و هم متهم از دنیا رفته‌اند. شاید این خبرهای گاه و بی‌گاه از رسوایی مردانِ کلیسا مولود منعِ نابخردانه ازدواج برای کشیش‌ها در آئین کاتولیک باشد.