kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

۷۰ درصد علل بروز سکته‌های مغزی مرتبط با مشکلات قلبی است

 
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:۷۰ درصد علل بروز سکته‌های مغزی مرتبط با مشکلات قلبی است و حدود ۲۳ درصد علل بروز سکته‌های مغزی به مشکلات عروق گردن مرتبط است.
دکتر فیض ابراهیم‌نیا با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در سنین جوانی پارگی عروق مغز علت شایع خونریزی مغزی است و عوامل خطرسازی مانند دیابت و دخانیات، علل بسیار مهم دیگری محسوب می‌شوند. نامرتب بودن ضربان قلب (آریتمی) و ضعف پمپاژ خروجی قلب و فشار خون بالا، رعایت نکردن مصرف بموقع و دقیق داروی وارفارین در بیماران با تعویض دریچه قلب از سایر علل خطرساز در سکته مغزی است، البته آمبولی عروق پا در افرادی موجب سکته مغزی می‌شود که دچار نوعی ناهنجاری قلبی باشند. حدود ۲۳ درصد علل بروز سکته‌های مغزی به مشکلات عروق گردن و باقی موارد به مسائل عروقی مربوط به افزایش سن و کهنسالی ربط دارد.
ابراهیم‌نیا با تاکید بر اینکه همه علل سکته‌های مغزی، مانند «ای. وی. ام» و همچنین «آنوریسم» و بیماری‌های عروقی خونریزی دهنده نیز در برخی بیمارستان‌های تهران رسیدگی و درمان می‌شوند، ادامه داد: ایجاد و گسترش مراکز نورواینترونشن یا جراحی‌های بسته مغز در کشور خیلی مهم و حیاتی است. وجود این مراکز و تلاش برای کاهش تعداد روزهای بستری بیماران همچنین کاهش صدمات و ناتوانی‌های بدنی افراد بعد از سکته آن‌قدر مهم است که برایش این تعداد مرکز رسیدگی به «مشکلات حاد عروقی» به‌طور فعال تاسیس شده است.
وی بیان داشت: باید همه موارد سکته حاد مغزی به طور مستقیم وارد «کت لب» یا همان آنژیو شوند تا فرصت طلایی هدر نرود، همچنین نیاز است که در تمام استان‌های کشور مراکز فعال برای رسیدگی به موارد سکته‌های مغزی داشته باشیم. در تهران حداقل ۱۰ مرکز فعال مطابق با دستورالعمل‌های تدوین شده نیاز داریم.
این عضو انجمن جهانی نورواینترونشن اظهار داشت: هزینه درمان و لوازم مصرفی مورد نیاز برای درمان سکته مغزی اگر چه پرهزینه و بالاست ولی نتایج آن مشهود و ماندگار خواهد بود. در نهایت سود این درمان نسبت به هزینه‌ای که صرف می‌شود، بیشتر است. لوازم مورد نیاز از فناوری‌های خاصی بهره‌مند است و حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بابت لوازم اولیه و یک‌بار مصرف اختصاصی برای انجام «ترومبکتومی» هزینه خواهد داشت.