kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

تحقیر آمریکا در خلیج عدن فرمانده ناو «جان اس مک کین» اخراج شد

فرمانده ناوشکن آمریکایی که برای مقابله با حملات یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی 9 ماه در خلیج عدن و دریای سرخ در تردد بود، پس از شکست در ماموریت، اخراج شد.
 
 
سرویس خارجی-
 
استقرار ۹ماهه ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» در دریای سرخ که به بهانه مقابله با ارتش یمن به منطقه آمد، پیامدهای منفی زیادی را برای نیروی دریایی آمریکا به همراه داشته است. حضور این ناو هواپیمابر در منطقه سبب شد تا آمریکایی‌ها در معرض حملات بی‌امان پهپادها و موشک‌های کروز ضد کشتی، موشک‌های بالستیک و شناورهای بدون سرنشین سطحی و زیرآبی قرار بگیرند، افزون بر این که آمریکا توانایی جلوگیری از حملات انصارالله به کشتی‌های اسرائیلی و یا به مقصد اراضی اشغالی را نیز نداشته است. همچنین نبرد این ناو با یک بازیگر غیردولتی ولی بسیار نیرومند به نام انصارالله باعث شده است تا یکی از شدیدترین جنگ‌های نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم شکل بگیرد، درگیری‌هایی که در آنها کشتی‌های همراه این ناو هواپیمابر مورد هدف مستقیم قرار گرفتند و این ناو هم نتوانست کاری از پیش ببرد.
حالا خبر رسیده است که فرمانده ناوشکن «جان اس. مک‌کین» اخراج شده است. سرویس مطبوعاتی «مارین کورپس تایمز» در بیانیه‌ای مستقیما به دلیل اخراج این افسر اشاره نکرده اما تاکید کرده است که اخراج «کامرون یاست» به دلیل «از دست دادن اعتماد به توانایی او برای فرماندهی ناوشکن موشک هدایت‌شونده» رخ داده است. این ناوشکن بخشی از ناوگروه به سرپرستی ناو هواپیمابر «یواس‌اس تئودور روزولت» بود که وظیفه مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را برعهده داشت. «کاپیتان آلیسون کریستی»، معاون افسر فرمانده دریایی ناوشکن اسکادران۲۱، موقتاً فرماندهی ناوشکن مک‌کین را برعهده گرفته است.
هیمنه دریایی آمریکا در هم شکست
پیش از این روزنامه انگلیسی «تلگراف» نوشته بود که عملیات‌های دریایی یمنی‌ها علیه کشتی‌ها به مقصد سرزمین‌های اشغالی استراتژی بازدارندگی دریایی آمریکا را زیر سؤال برده است. طبق این گزارش، «نبرد دریایی نیروهای مسلح یمن هیمنه چندین دهه‌ای واشنگتن را در هم شکسته است.» همچنین رسانه آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرافت» چند روز پیش در گزارشی آورده بود که عملیات نظامی آمریکا علیه یمن همچنان بی‌نتیجه است و «رویکرد واشنگتن در قبال یمن تجسم اهمال راهبردی است... رویکرد واشنگتن در قبال یمن موفقیت به دست نیاورده و هزینه زیادی به بار آورده است و جان نیروهای آمریکایی در منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد و ثبات یمن و نیز منطقه را برهم می‌زند.»
نشریه «پولیتیکو» هم چندی پیش نوشته بود که «مقاومت یمنی‌ها ناوگان آمریکا را فرسوده می‌کند. نیروهای آمریکایی از نوامبر تقریبا ۸۰۰ موشک و هفت دور حمله هوائی علیه نیروهای مقاومت انصارالله یمن شلیک و اجرا کرده‌اند، اما در برابر آن هیچ دستاوردی را رقم نزده‌اند و پایانی برای مأموریت‌های استقرار آنها نمی‌توان متصور شد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، مدعی است که آمریکا در هیچ کجای جهان در حال جنگ نیست. اما تنها یک نکته برای رد این ادعا کافی است و تنها لازم است برای آن به تحولاتی که طی حدود یک سال گذشته بر فراز آسمان دریای سرخ می‌گذرد، نگاهی بیندازیم.»
وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ
در ادامه فعالیت‌های مقاومت یمن خبر می‌رسد که سازمان تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد، گزارشی از حادثه‌ای در ۱۳۰ مایل دریایی در شرق استان عدن یمن دریافت کرده است. جزئیات بیشتری درباره این حادثه منتشر نشده است. پیش‌تر هم سازمان دریانوردی انگلیس اعلام کرد: «گزارشی درباره وقوع یک حادثه دریایی در ۶۱ مایلی جنوب‌شرقی المخا و یک حادثه دریایی در ۵۵ مایلی جنوب‌شرق عدن در یمن دریافت کرده است.» گفتنی است، ارتش یمن در حمایت از مقاومت فلسطین، بارها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس را در سواحل یمن هدف قرار داده است.
آوار موشک‌های حزب‌الله بر سر صهیونیست‌ها
از جبهه دیگر مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان نیز خبر می‌رسد، این جنبش قدرتمند و محبوب، با شلیک ده‌ها موشک به شهرک‌های صهیونیستی و مقر پایگاه‌های نظامی اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی، لحظه‌ای صهیونیست‌ها را آرام نمی‌گذارد. بر پایه این گزارش، شبکه خبری المیادین شامگاه روز جمعه از حمله موشکی حزب‌الله به شهرک‌های صهیونیستی واقع در منطقه الجلیل غربی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. رسانه‌های عبری نیز با پوشش این خبر اذعان کردند که همزمان با وقوع چندین رشته انفجار مهیب در شهرک‌های اشغالی در منطقه الجلیل، آژیرهای هشدار در این شهرک‌ها، به صدا درآمده است. مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای در پی موشک‌باران سنگین شبانه مقرهای نظامی اشغالگران در شمال اراضی اشغالی اعلام کرد که مواضع توپخانه گردان ۴۱۱ دشمن صهیونیستی در «نافه زیف» و همچنین مقر فرماندهی تیپ غربی ۳۰۰ در پادگان «یعرا» و تجمع نظامیان در اطراف آن را با موشک‌های فلق و کاتیوشا هدف قرار دادیم. در واکنش به موشک‌باران گسترده از جنوب لبنان به اراضی اشغالی، نشریه معاریو با اذعان به حمله گسترده موشکی حزب‌الله گزارش داد که مقامات محلی در جبهه شمالی و اراضی اشغالی از ساکنان در منطقه الجلیل غربی خواسته‌اند که در نزدیک پناهگاه‌ها پناه بگیرند و از رفت‌وآمد عادی خودداری کنند. در واکنش به این حمله، رسانه‌های لبنانی از بمباران اطراف شهرک‌های طیری و مجدل زون در جنوب لبنان از سوی جنگنده‌های صهیونیستی خبر دادند.
منابع رسانه‌ای روز شنبه از حمله موشکی جدید حزب‌الله لبنان به مواضعی در شمال اراضی اشغالی خبر دادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این‌باره گزارش داد که سه موشک شلیک‌شده از خاک لبنان به منطقه «مسکاو عام» در «الجلیل علیا» اصابت کرد. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مجاهدان مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها پایگاه «المرج» را با سلاح موشکی هدف قرار دادند. حزب‌الله اعلام کرد که این پایگاه به صورت دقیق و مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.
پدافند هوائی حزب‌الله و ناکامی اسرائیل
کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از ایجاد تشکیلاتی از سوی حزب‌الله لبنان شامل موشک‌های دفاع هوائی به منظور هدف قرار دادن توانمندی نیروی هوائی رژیم اشغالگر در شمال صحبت کرده و گزارش داد که مقامات این رژیم درک کرده‌اند که این خطر رو به افزایش است. این کانال افزود: «حزب‌الله موفق شد به ده‌ها سامانه دفاع هوائی از موشک‌های دوش‌پرتاب گرفته تا سکوهای سنگین پرتاب موشک، با هدف ضربه زدن به آزادی پرواز نیروی هوائی اسرائیل در آسمان لبنان و ضربه به آنچه برتری هوائی اسرائیل خوانده شده دست یابد.» این کانال با اشاره به برخی از دستاوردهای حزب‌الله در این سطح، در رویارویی کنونی، در طول ۱۱ ماه درگیری در مرزهای شمال اراضی اشغالی و جنوب لبنان افزود: حزب‌الله موفق شد پنج پهپاد اسرائیلی از جمله هواپیماهای بزرگ و مهم مانند هرمس۹۰۰ را سرنگون کند. 
وال استریت ژورنال: اسرائیل شکست خورد
خبر دیگر آنکه روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد که رژیم صهیونیستی در «نبرد میان جنگ‌ها» شکست خورد چرا که نتوانست حزب‌الله را حتی تضعیف کند. این گزارش اشاره دارد به اینکه حملات رژیم صهیونیستی که از هفتم اکتبر (15 مهر 1402) تاکنون به ۱۸۰ مورد رسیده، نتوانسته است قدرت حزب‌الله را کاهش دهد یا از انتقال تجهیزات نظامی به این گروه جلوگیری کند. بر اساس این گزارش، علی‌رغم بیش از ۴۰۰ حمله رژیم صهیونیستی به سوریه (علیه مواضع حزب‌الله در سوریه) در طی پنج سال اخیر، این رژیم نتوانسته است بر حضور ایران در منطقه یا جلوگیری از تقویت حزب‌الله تأثیر جدی بگذارد. در ادامه این گزارش به نقل از مسئولان صهیونیست آمده است که رژیم صهیونیستی باید تصمیم بگیرد آیا عملیات خود را در سوریه گسترش دهد یا خیر؟! «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، پیش‌تر نیز تأکید کرده بود که رژیم صهیونیستی در «جنگ میان جنگ‌ها» در سوریه شکست خورده است و هر سلاحی که باید به لبنان برسد، رسیده است.