kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کسب نخستین مدال زرین کاروان فرزندان ایران 

جوانمردی به سیبل طلا زد

 
 
 
ساره جوانمردی در سومین روز پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس ضمن کسب نخستین مدال طلای کاروان فرزندان ایران نام خود را به عنوان پرافتخارترین بانوی ورزش توان‌یابان ثبت کرد.
 در ادامه رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک پاریس 2024، مسابقات فینال ماده 10 متر P2 زنان در مرکز شتقو برگزار شد و ساره جوانمردی ضمن کسب نخستین مدال طلای کاروان فرزندان ایران نام خود را با کسب 4 مدال طلا و یک برنز در ادوار پارالمپیک به عنوان پرافتخارترین بانوی ورزش توان‌یابان ثبت کرد.
در این ماده ساره جوانمردی از ایران به مصاف حریفان رفت و برای کسب مدال با 7 پاراتیرانداز رقابت کرد. جوانمردی در فینال رقابتی نزدیک و نفسگیر با آیسل اوزجان پاراتیرانداز ترکیه‌ای داشت و در اغلب راندهای مسابقه حریف ترکیه‌ای در صدر جدول ایستاده بود، اما در نهایت جوانمردی در راندهای پایانی از حریف پیشی گرفت و توانست با 236.8 امتیاز قهرمان شده و مدال طلا را بر گردن بیاویزد. در این رقابت آیسل اوزجان به نقره رسید و روبینا فرانسیس از هند سوم شد.
این نخستین طلای کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس بود و جوانمردی موفق شد در سه دوره المپیک 2016 ریو(2 مدال طلا)، 2020 توکیو، 2024 پاریس مدال طلا کسب کند. جوانمردی در المپیک 2012 لندن نیز به مدال برنز رسیده بود. نسرین شاهی دیگر نماینده ما در این ماده بود که به رغم صعود به فینال به دلیل مردودی تست اسلحه دیسکالیفه شد و از جدول مسابقات حذف شد.
اعتراض‌هایی که 2 مدال نقره به ایران هدیه کرد
کاروان ورزش ایران روز دوم از هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک را در شرایطی به پایان برد که دو اعتراض بموقع یک مدال را خوشرنگ‌تر کرد و یک ورزشکار ایران را هم به مدال نقره رساند.
در حالی که رقابت‌های روز دوم هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک به میزبانی پاریس به پایان رسیده و جایگاه ورزشکاران در پارادومیدانی مشخص شده بود، اعتراض مسئولان کاروان ایران به نتایج چند مسابقات ورق را برگرداند و کاروان ورزش کشورمان را صاحب دو مدال نقره کرد.
در جریان رقابت پرتاب کلاب F32‌پرستو حبیبی ملی‌پوش کشورمان با رکورد ۲۶.۲۹ برنز گرفت اما در پایان این رقابت اعتراضی از سوی مسئولان یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه به عملکرد قهرمان لهستانی صورت گرفت که مثمرثمر بود و همه رکوردهای نماینده لهستان که طلا گرفته بود، خطا اعلام شده و او از جدول حذف شد. با این اتفاق، رتبه‌پرستو حبیبی ارتقا یافت و او مدال نقره را به خود اختصاص داد و پس از نماینده تونس در رده دوم قرار گرفت. البته مدال‌آوری حبیبی در این رقابت‌ها چند نکته مهم نیز داشت. وی اولین بانوی شرکت‌کننده ایران در رشته پرتاب کلاب در پارالمپیک بود که موفق شد در نخستین حضورش مدال‌آور نیز لقب بگیرد. حبیبی همچنین رکورد آسیا را که پیش از این در اختیار خودش بود ارتقا داد. حبیبی 22 ساله که سال قبل در بازی‌های پاراآسیایی ‌هانگژو مدال کسب کرد، کم سن‌ترین ورزشکار ایران در رشته پارادوومیدانی است که موفق به کسب مدال می‌شود. همچنین در این روز مسابقه پرتاب وزنه در کلاس F55 برگزار شد که در پایان ظفر ذاکر با رکورد ۱۱.۸۸ متر در رده چهارم قرار گرفت و حامد امیری با رکورد ۱۱.۳۷ هفتم شد.
پس از پایان این رقابت و در شرایطی که نتیجه رسمی اعلام شده بود، مسئولان تیم پارادوومیدانی ایران نسبت به عملکرد دو ورزشکار از صربستان و لهستان که نقره و برنز گرفته بودند، اعتراض کردند. این اعتراض مورد قبول قرار گرفت و همه رکوردهای ورزشکار صربستانی و همچنین رکورد اصلی نماینده لهستان خطا اعلام شد. بدین ترتیب ظفر ذاکر با همان رکورد ۱۱.۸۸ متر به جایگاه دوم صعود کرد و صاحب مدال نقره در پارالمپیک پاریس شد. همچنین حامد امیری با یک پله ارتقا، در رده ششم قرار گرفت. در این رقابت نمایندگان بلغارستان و لهستان اول و سوم شدند.