kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

صدور کیفرخواست جدید علیه ترامپ 3 ماه مانده به انتخابات

 
 
وزارت دادگستری آمریکا سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کیفرخواست جدیدی برای ترامپ صادر کرده است.
قرار است آبان‌ماه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا برگزار شود و «کامِلا هریس» و «دونالد ترامپ» در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دوطرف رقابت بسیار نزدیک و شانه‌به‌شانه‌ای را با یکدیگر دارند و در نبود نامزد سوم، مردم آمریکا به ناچار باید به یکی از این دو رای دهند. روزی نیست که دوطرف یکدیگر را با اتهامات سنگین مواجه نکنند. هریس می‌گوید ترامپ اگر به قدرت برسد دموکراسی آمریکا را نابود خواهد کرد. ترامپ نیز بارها گفته است هریس یک کمونیست است و با او هم آمریکا نابود خواهد شد و هم جهان وارد جنگ جهانی سوم خواهد شد. 
اما در تحولی جدید «جک اسمیت»، بازپرس ویژه شورای تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا شامگاه سه‌شنبه کیفرخواست جدیدی علیه ترامپ- با استناد به همان اتهاماتی که قبلاً در دادگاه واشنگتن مطرح شده بود- ارائه کرد اما برخی از بندها را تغییر داد تا منعکس‌کننده حکم دادگاه عالی مبنی بر مصونیت جزئی رئیس‌جمهور سابق باشد. کیفرخواست ۳۶ صفحه‌ای جدیدی که توسط بازپرس ویژه شورای تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا تهیه شده، تلاشی برای تنظیم مجدد پرونده پس از تصمیم مصونیت دیوان عالی است. ترامپ در موارد متعددی از جمله تلاش برای دور زدن قانون، تحریک مردم به حمله علیه کنگره در سال 2021، دادن حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های پورن متهم است. او خود گفته است اگر در همه این موارد محکوم شود می‌تواند 500 سال برای او زندان به دنبال داشته باشد، هرچند کارشناسان بر این باورند که محکومیت احتمالی وی نیز نمی‌تواند مانع ورود او به کاخ‌سفید در صورت پیروزی شود.
واکنش ترامپ
ترامپ بامداد دیروز و در نخستین واکنش خود به طرح کیفرخواست جدید، آن را دخالت در انتخابات دانست. او ضمن توصیف این اقدام به عنوان «دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری»، از این فرصت برای انتقاد از «کامِلا هریس» معاون رئیس‌جمهور فعلی و نامزد دموکرات‌ها استفاده کرد. ترامپ در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «این [طرح اتهامات] صرفاً تلاشی برای مداخله در انتخابات و منحرف‌کردن آمریکایی‌ها از بلایایی است که کامِلا هریس بر سر کشور ما آورده است؛ تهاجم مرزی، جنایات مهاجران، تورم، تهدید جنگ جهانی سوم و غیره.» پیش از این، او با استناد به حکم دادگاه عالی آمریکا مبنی بر مصونیت از تعقیب قضائی برای اقدامات خود در مقام ریاست‌جمهوری، درخواست کرده بود که پرونده‌های جنائی علیه او رد شود. وی‌نوشت: «این حماقت اکنون متوجه رفیق کامِلا هریس است که فعالانه این کیفرخواست را دنبال می‌کند، آن هم به جای اینکه فورا خواستار کنار گذاشتن آن شود.» 
خدا نجاتم داد تا دنیا را نجات دهم!
همزمان ترامپ در اظهارات دیگری و در جریان مصاحبه با مجری مشهور تلویزیونی بار دیگر به ترور ناموفق- و البته مشکوک- خود در پنسیلوانیا اشاره کرد. او در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که «آیا به دلیل خاصی نجات یافته است؟» گفت که بر این باورست که قدرتی برتر در حفظ جان او از این تیراندازی نقش داشته است. به گزارش فارس ترامپ گفت: «تنها چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که خدا کشور ما را دوست دارد و فکر می‌کند که ما کشور را (به دوران اوج خود) بازخواهیم گرداند. این حتما کار خدا بود، چطور می‌توانیم بگوییم این شانسی بوده،‌ وقتی که شانس آن یک به بیست میلیون بوده‌ است... اگر من پیروز شوم،‌ واقعاً می‌توان گفت که اگر قدرت خارق‌العاده‌ای وجود دارد، می‌خواسته که من در نجات آمریکا نقش داشته باشم، شاید هم مسئله بزرگ‌تر از نجات کشور باشد،‌ شاید نجات دنیا است.»