kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل

تجارت بدون نفت با همسایگان به ۲۷ میلیارد دلار رسید

 
 
 
تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در پنج ماهه سال جاری با ۱۶ درصد افزایش به رقم ۲۶ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار رسید.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، «محمد رضوانی‌فر» معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در پنج ماه نخست امسال گفت: میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه 
۴۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
رضوانی‌فر اظهار داشت: پنج کشور امارات متحده‌ عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون‌روسیه، کشورهای اصلی شریک تجاری ایران در بین کشورهای همسایه در این مدت بودند.
به گفته وی در این مدت تجارت بدون نفت ایران با امارات متحده عربی ۱۱ میلیارد دلار، ترکیه شش میلیارد دلار، عراق چهار میلیارد و 800 میلیون دلار، پاکستان ۱.۱ میلیارد دلار و فدراسیون روسیه ۹۶۹ میلیون دلار بوده است. رضوانی‌فر گفت: از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در پنج ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به این کشورها صادر و ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار وارد شد.
رضوانی‌فر با اشاره به اینکه صادرات غیر‌نفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در پنج ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد، اظهار داشت: در این مدت واردات کالا از کشورهای همسایه به لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران افزود: عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در این مدت در بین ۱۵ کشور همسایه، شامل عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان بودند.
وی بیان کرد: بیشترین میزان کالاهای وارداتی در پنج ماهه امسال در بین کشورهای همسایه از مبداء کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیون‌روسیه، پاکستان و عمان بوده است.
 صادرات 17 میلیارد دلاری غیرنفتی
همچنین براساس گزارش گمرک ایران، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور در چهار ماه ابتدائی سال جاری ۱۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار برآورد شده است که در این میان چین بزرگ‌ترین شریک صادراتی کشور است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی آمار تجارت خارجی کشور در چهارماه نخست سال جاری را هم منتشر کرد که براساس آن از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، ۴۷ هزار و ۹۷۸ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار (۱۷.۴ میلیارد دلار) بوده است.
صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲) افزایش چهار درصدی در وزن و هشت و یک دهم درصدی در ارزش دلاری داشته است. 
براساس این گزارش، طی چهار ماه نخست سال جاری، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با ارزش چهار میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار، عراق با ارزش سه میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش دو میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار، ترکیه به ارزش یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار و افغانستان به ارزش ۷۰۱ میلیون دلار بوده است.  همچنین سهم کشور چین از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی این مدت 27 و سه‌دهم درصد، عراق 20 و هفت دهم درصد، امارات متحده عربی 13 و نیم درصد، ترکیه 9 و شش دهم درصد و افغانستان اندکی بیش از چهار درصد بوده است.
گفتنی است؛ طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳، میزان ترانزیت خارجی کشور به وزن هفت هزار و ۶۲۲ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 58 و پنج دهم درصد رشد داشته است.