kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵

 شمار کشته‌های حمله تروریستی در پاکستان از مرز 70 تن گذشت

 
 
تلفات حملات گسترده شبه‌نظامیان تجزیه‌طلب در استان بلوچستان پاکستان از 70 کشته گذشت.
این روزها استان بلوچستان پاکستان در جنوب‌غرب این کشور صحنه جولان تروریست‌های جدایی‌طلب بلوچ شده است. مقامات پاکستان می‌گویند در حملات شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در این استان به مردم عادی و نیروهای امنیتی و پلیس دست‌کم 73 تن کشته شده‌اند. ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان نیز در نقطه مقابل می‌گویند دست‌کم 33 شبه‌نظامی جدایی‌طلب را کشته‌اند. ارتش همچنین اعلام کرد در حملات روز دوشنبه «۱۴ پلیس و سرباز» نیز جان‌باخته‌اند. 
به دنبال این حملات نخست‌وزیر پاکستان ضمن اعلام حمایت قوی از ارتش برای سرکوب تروریست‌ها، گفت: دولت پاکستان با دشمنان خود هیچ‌گونه نرمش و یا مذاکره نخواهد کرد. به گزارش ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، «شهباز شریف» دیروز طی سخنانی در نشست اعضای کابینه دولت در اسلام‌آباد اظهار داشت: راه برای کسانی که قانون اساسی و پرچم پاکستان را به رسمیت می‌شناسند، باز است اما با دشمنان و حامیان تروریست هرگز مماشات نخواهد شد. وی بار دیگر موضع پاکستان درباره استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان را تکرار کرد و گفت: اکنون زمان سرکوب تروریست‌ها فرا رسیده و دولت برای این مهم از نیروهای مسلح خود پشتیبانی می‌کند. 
نخست‌وزیر پاکستان همچنین هدف شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در ایالت بلوچستان را متوقف کردن فعالیت‌های مرتبط با «کریدور اقتصادی پاکستان- چین» خواند. او اضافه کرد هدف آنها همچنین این است که میان پکن و اسلام‌آباد اختلاف ایجاد کنند. 
ایالت بلوچستان پاکستان میزبان چند پروژه بزرگ تحت مدیریت طرف‌های چینی نظیر یک بندر استراتژیک و توسعه یک معدن طلا و مس است. «کریدور اقتصادی چین- پاکستان» که بر اساس گزارش‌ها با تعهدات مالی به ارزش ۶۵میلیارد دلار در دست اجراست، بخشی از ابتکار عمل بزرگ «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین تحت عنوان پروژه «کمربند و جاده» محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از «رویترز»، پاکستان ظرفیت‌ ایجاد کامل زیرساخت‌های لازم به منظور بهره‌برداری از منابع معدنی ایالت بلوچستان را نداشته و از مشارکت چین برای فعالیت‌های توسعه در این ایالت خود بهره گرفته است. 
چین در واکنش به حملات شبه‌نظامیان در بلوچستان این حملات را محکوم کرده و وعده پشتیبانی قاطع از مقابله پاکستان با تروریسم را داد. «لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی اظهار کرد: «چین برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم با طرف پاکستانی به منظور شراکت در حفظ امنیت و صلح منطقه‌ای آماده است.»