kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۵۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
عراقچی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایتالیایی:

پاسخ ایران به رژیم اسرائیل حتمی و حساب‌شده است

وزیرخارجه کشورمان گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود.
 
 
 
 
آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه ایران را تبریک گفت.
تایانی در بخشی از این گفت‌وگو، با ابراز نگرانی از گسترش دامنه ناامنی‌ها در منطقه، خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها و همچنین کمک جمهوری اسلامی ایران در مسیر کاهش تنش شد.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگو درخصوص تحولات غرب آسیا اظهار کرد: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود.
عراقچی افزود: برخلاف رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش تنش نیست، اگرچه از آن هراسی ندارد.
طرفین در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط دوجانبه، بر استمرار رایزنی‌ها تاکید کردند.
  تمایل برای جهش و تحرک جدید در روابط اقتصادی میان تهران- دوحه
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که در رأس هیئتی دیپلماتیک به تهران سفر کرده است، با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و دوحه در عرصه‌های مختلف، همچنین موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص تحولات فلسطین و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تبادل نظر کرد.
طرفین با تجلیل از شهیدان دکتر رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان و مرور تلاش‌های صورت گرفته 
برای توسعه روابط، بر اهتمام ویژه خود برای پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته تاکید کردند.
عراقچی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های خوب دو کشور در ابعاد تجاری و اقتصادی تصریح کرد: مایلیم با تلاش و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های ذی‌ربط دو کشور در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد جهش و تحرک جدیدی در روابط به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری
 باشیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از تلاش‌ها و تحرک خوب دولت قطر درخصوص پرونده‌های مهم منطقه‌ای به ویژه توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه قدردانی کرد و با اشاره به رویکرد صهیونیست‌ها برای تشدید تنش و توسعه دایره جنگ و درگیری در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های قطر در توقف فوری جنگ و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین و برقراری آتش‌بس در غزه استقبال می‌کند و از هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرند، حمایت خواهد کرد.
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رسمی‌اش به تهران، انتخاب عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تهنیت گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.
وی افزود: تلاش خواهیم کرد تعامل و همکاری بین ما بر اساس عزم و اراده رهبران دو کشور و در راستای تحقق اهداف مشترک‌مان ادامه یابد و آینده بهتری فراروی روابط دو کشور به خصوص در عرصه همکاری‌های اقتصادی باشد.
نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در این دیدار همچنین گزارشی از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌های صورت گرفته از سوی این کشور درخصوص توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه ارائه کرد و با یادآوری روند مشورت‌های صورت گرفته بین طرفین تاکنون، خواستار تداوم این رایزنی‌ها در راستای کمک به تأمین ثبات و امنیت در منطقه و کمک به مردم فلسطین شد.
 تماس تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان
با عراقچی
همچنین وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به تمایل کشورش برای توسعه مناسبات دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری نمود همکاری‌های تهران و باکو در دوره جدید بیش از پیش گسترش یابد.
عراقچی نیز با تشکر از همتای آذربایجانی خود، توسعه مناسبات دوستانه و مبتنی بر منافع متقابل با جمهوری آذربایجان را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواند و بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از طرفیت‌های موجود تاکید نمود.
بررسی تحولات منطقه قفقاز و همچنین برخی موضوعات بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو وزیر بود.
طرفین ضمن دعوت متقابل برای سفر به پایتخت‌ها، بر لزوم ایجاد تحرک در روابط دوجانبه با تداوم تبادل هیئت‌های عالی رتبه و ادامه رایزنی‌های وزارت امور خارجه‌های دو کشور و همچنین تداوم همکاری نمایندگان دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.
  تاکید وزرای خارجه ایران و عربستان 
بر توقف جنایات رژیم صهیونیستی
 امیر فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان را تبریک گفت و برای او موفقیت آرزو کرد. در این گفت‌وگو همچنین آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه، مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
طرفین با تاکید بر اینکه روابط دو جانبه در مسیر صحیح خود قرار دارد، خواستار افزایش و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شدند.
همچنین دو طرف با اشاره به استمرار جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و تشدید تنش در منطقه، بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای متوقف نمودن جنایات صهیونیست‌ها و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه تاکید کردند.
طرفین استمرار رایزنی‌ها بین دو کشور را مورد تاکید قرار داده و آن را در راستای منافع دو کشور و منطقه دانستند.
  واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دو روز گذشته وزرای خارجه مصر، ترکیه و عربستان برای تبریک تماس گرفتند. حرکت به سمت یک «منطقه قوی و مّتحد» از طریق گفت‌وگو، همکاری، هم‌افزایی و همدلی با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم است.
همچنین وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس تلفنی به اینجانب تبریک گفتند. منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ژئوپلیتیک و راهبردی دارد. قرابت‌های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی اهمیت گسترش روابط با کشورهای این منطقه را دو چندان کرده است.
آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا برای تبریک تماس گرفت. بحث مفصلی در مورد منطقه داشتیم. به ایشان گفتم واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران حتمی است. این واکنش دقیق و حساب‌شده خواهد بود. برخلاف رژیم صهیونیستی ایران به دنبال گسترش تنش نیست اگرچه از آن هراسی ندارد.