kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
بازتاب گسترده حمله بزرگ حزب‌الله به اسرائیل

فایننشال‌تایمز: دیگر هیچ جای اسرائیل امن نیست

در پی حمله بزرگ مقاومت به سرزمین‌های اشغالی «موسوم به روز اربعین»‌، فایننشال‌تایمز در تحلیلی به بررسی نتیجه جنگی احتمالی بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: «در صورت جنگ با حزب‌الله هیچ نقطه‌ای در اسرائیل در امان نخواهد بود.»
 
 
 
سرویس خارجی-
 
حمله روز یکشنبه حزب‌الله- موسوم به «روز اربعین»- که در انتقام از ترور «فؤاد شکر» صورت گرفت، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. ساعاتی پس از مرحله اول عملیات حزب‌الله لبنان که در آن مقاومت لبنان با شلیک ۳۴۰ موشک و ده‌ها پهپاد پایگاه‌های مهم رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را آماج حملات خود قرار داد، نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی تحلیلی به چشم‌انداز جنگ احتمالی بین رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان پرداخت.
فایننشال‌تایمز در ابتدای تحلیل خود با اشاره به جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ و ادعای رژیم صهیونیستی پیرامون «عقب گرداندن لبنان به ۲۰ سال قبل» و شکست این رژیم در دستیابی به هدف خود در این جنگ نوشت: «شرایط کنونی با سال ۲۰۰۶ بسیار متفاوت است. حتی در سال ۲۰۰۶، نیروهای حزب‌الله سرنگون نشدند، بلکه صرفا مجروح، به قوت خویش باقی ماندند.»
اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» مستقر در آمریکا تخمین می‌زند که حزب‌الله بین ۱۲۰هزار تا ۲۰۰هزار پرتابه از جمله موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و پهپادهای مسلح و همچنین موشک‌های ضد‌تانک و ضدهوائی برخوردار است؛ ‌طوری‌که می‌تواند سراسر اراضی اشغالی را آماج حملات خود قرار دهد و هیچ هدف راهبردی، شهر یا منطقه‌ای امن نخواهد بود.
در ادامه این تحلیل به تبادل آتش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ اشاره شده و آمده است: «حزب‌الله لبنان حتی موفق به ارسال پهپادهای تجسسی به اعماق اسرائیل شد؛ به‌طوری ‌که این پهپاد از همه حلقه‌های پدافندی اسرائیل عبور و از مراکز نظامی حساس آن تصویربرداری کرده است. این گروه همچنین با استفاده از موشک‌های زمین به هوا در ماه ژوئن، جنگنده‌های اسرائیلی را وادار به عقب‌نشینی کرده است.»
«قاسم کثیر»، تحلیلگر لبنانی، نیز به فایننشال‌تایمز گفت: حزب‌الله از ماه اکتبر فقط حدود ۵۰۰۰ موشک از انبار خود استفاده کرده است و در عین حال بسیاری از پیشرفته‌ترین پرتابه‌های خود از جمله تسلیحات دوربرد استفاده نکرده است. به تخمین این تحلیلگر، حزب‌الله لبنان از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون، فقط از ۱۰درصد از ظرفیت نظامی، لجستیکی و پرسنلی خود استفاده کرده است. به گفته مقاومت لبنان، این جنبش بیش از ۱۰۰هزار مبارز دارد و به اذعان فایننشال‌تایمز، مبارزان حزب‌الله به دلیل تجارب قبلی خود، بسیار زبده‌اند.
گنبد آهنینِ سوراخ
در ادامه این مطلب، «ست جنز» معاون ارشد اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» می‌گوید: «درباره چه نوع جنگی صحبت می‌کنیم؟ در صورت حمله زمینی اسرائیل به لبنان، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. در چنین شرایطی، حزب‌الله به شرایط میدان آگاه و در نبردی تدافعی شرکت خواهد کرد که برای اسرائیل دشوار خواهد بود.» او همچنین با اشاره به سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی از جمله «گنبد آهنین» گفت: «این پدافند می‌تواند تحت فشار قرار گیرد و نابود شود. در صورت تصمیم ایران و اعضای محور مقاومت برای حمایت از حزب‌الله و حمله به اسرائیل، گنبد آهنین بی‌اثر و اسرائیل با وجود برتری خود در زمینه فناوری، آسیب‌پذیر خواهد بود و اسرائیل می‌تواند فقط از مناطق محدود محافظت کند، اما حتی بخش‌هایی از تل‌آویو به راحتی هدف قرار خواهد گرفت.»
نصرالله قاعده بازی را تعیین می‌کند
«یائیر کراوس» خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت در شمال فلسطین اشغالی نیز، گزارش داده است که صهیونیست‌هایی که فکر می‌کردند نیروهایشان «پس از نزدیک به یک سال زندگی مانند اردک‌ در میدان تیر از مرز عبور می‌کنند تا مأموریت خود را انجام دهند»، با «تماشای یک عملیات پیشگیرانه» شوکه شدند. این روزنامه در پایان نتیجه گرفته است که «نصرالله بار دیگر قواعد بازی را تعیین کرد.»
مقام صهیونیست: حزب‌الله نابودشدنی نیست
به گزارش ایسنا، «یائیر گولان»، رهبر حزب کارگر رژیم صهیونیستی نیز پس از حمله روز اربعین حزب‌الله، اعلام کرد که این رژیم باید یک استراتژی واقعی برای خاتمه بخشیدن به جنگ داشته باشد، در غیر این صورت جنگ برای همیشه ادامه خواهد داشت. براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، رهبر حزب کارگر رژیم صهیونیستی در ادامه افزود: «خودمان را فریب ندهیم، حزب‌الله نابود نخواهد شد و از نقشه نیز محو نخواهد شد.»
عملیات علیه پایگاه مغزهای اطلاعاتی
«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم اما در تحلیلی درباره حمله روز یکشنبه حزب‌الله لبنان گفت: «ما درباره دو حادثه مهم صحبت می‌کنیم. حادثه اول حمله دقیق و حساب‌شده نیروهای حزب‌الله لبنان که اهداف نظامی را در عمق اسرائیل هدف قرار داد و دوم سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان... موضوع بعدی درباره این عملیات برنامه‌ریزی نظامی است. برنامه‌ریزی نظامی برای این عملیات بی‌سابقه بود. حزب‌الله اول از موشک‌ها استفاده کرد. با بیش از ۳۴۰ موشک اسرائیل را هدف قرار داد. هدف زیرکانه از این طرح مشغول کردن سامانه‌های گنبد آهنین بود تا راه برای پهپادها باز شود و به اهداف خود برسند. اهداف بسیار دقیق و دارای مفهوم بود. هدف پایگاه گلیلوت بود که بزرگ‌ترین واحد اطلاعاتی جهان در آن مستقر است. این واحد اطلاعاتی است که هر تروری در منطقه را برنامه‌ریزی می‌کند و تمام خاورمیانه را کنترل می‌کند. در این پایگاه مغزهای اطلاعاتی اسرائیل هستند. اینکه پهپادها به این منطقه برسند و آن را هدف قرار دهند یک دستاورد بزرگ است. این یک عملیات منحصربه‌فرد بی‌سابقه است. مسئله دیگر پایگاه اطلاعاتی امان در قلب تل‌آویو است. اینکه پهپادها به قلب تل‌آویو برسند آن هم با تعداد بسیار زیاد و اهداف نظامی را هدف قرار دهند این یک پیروزی است. یک پیروزی معنوی و نظامی است.»
یمن: بانک اهداف آماده است
یمنی‌ها نیز، یکی از محورهای اصلی مقاومتند که طی جنگ جاری غزه، ضربات سنگین و بی‌سابقه‌ای به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند. آنها نیز پس از حمله بزرگ مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی- که در کنار خود آمریکا را داشت- پیام‌های متعددی صادر کرده‌اند. این بار «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن اعلام کرد: «بسیج نظامی آمریکایی در منطقه برای دفاع از رژیم صهیونیستی، هیچ اهمیتی ندارد و بی‌تاثیر است... یگان‌های موشکی، پهپادی و دریایی یمن از توان لازم برای اجرای دقیق و کوبنده عملیات برخوردارند... ما بانک اهداف اسرائیلی با دقت و تامل انتخاب کرده‌ایم. نیروهای مسلح یمن در بالاترین سطح از آمادگی برای وارد کردن ضربات دردناک به عمق رژیم اشغالگر قرار دارد.» این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد: وزیر دفاع آمریکا به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این اطمینان را داده که حضور ۲ گروه ضربت ناو هواپیمابر آمریکا در غرب آسیا تمدید خواهد شد.
کشتی که هنوز در آتش می‌سوزد
خبر دیگر نیز آنکه هیئت اعزامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ اعلام کرد که از زمان حمله سه روز پیش حوثی‌ها کشتی سونیون همچنان دچار حریق است... هنوز مشخص نیست که این نفتکش در نتیجه حملات دچار نشت نفتی شده است یا خیر. اظهارات این هیئت اروپایی هنوز تمام نشده بود که خبر رسید یک حادثه امنیتی جدید در فاصله ۵۷ مایل دریایی جنوب عدن در یمن رخ داده است!