kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
ساتبا:

600 نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت است

 
 
 
درحال حاضر600 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت
۱۳ هزار مگاوات در سراسر کشور مراحل مختلف ساخت خود را سپری و تا دو سال آینده برق خود را به شبکه تزریق می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر دوره ساخت خود را در ایران طی می‌کنند. با تکمیل این ۶۰۰ نیروگاه ۱۳ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه می‌شود که یک هشتم ظرفیت فعلی نیروگاه‌های کشور است. این میزان از حداکثر تولید تاریخی همه نیروگاه‌ها در ۱۰۰ کشور دنیا از جمله اتریش، یونان، سوئیس و پرتغال بیشتر است.
شدت فعالیت در این حوزه به حدی است که یک شرکت نصب صفحات خورشیدی که در یک سال اخیر به صورت سه شیفته کار کرده، اخیرا در یک سکوی کاریابی اینترنتی آگهی داد که «به ۱۰۰ کارگر ساده نیازمندیم».
 فقط در ۳۰ روز گذشته هفت نیروگاه بادی و خورشیدی در شش نقطه کشور یعنی ماهان کرمان، اردستان اصفهان، عطرآباد اردکان، درح، ابرکوه و بردسیر پس از تکمیل فرآیند ساخت برق خود را به شبکه تزریق کردند. 
هفته گذشته سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) گزارش داد که «همه ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر در دست ساخت تا دو سال آینده برق خود را به شبکه تزریق می‌کنند. البته دفتر نظارت ساتبا «شرط تحقق این مسئله را پیگیری دستگاه‌های دولتی اعلام کرده است.»
نیروگاه‌های در حال ساخت تجدیدپذیر همگی متعلق به بخش غیر‌دولتی است و مالکان این نیروگاه‌ها می‌توانند با انتخاب از بین سه روش خرید تضمینی، عرضه در بورس و سازوکار انرژی ماده ۱۲، برق سبز خود را به فروش برسانند. دوره ساخت پروژه‌های زمان‌بر از جمله طرح‌های نیروگاهی، ساخت سد یا مسکن‌سازی عموما چند دولت را در بر می‌گیرد و بعضا در جدال‌های سیاسی متوقف می‌شوند.
«جمشید غلاوند»؛ کارشناس انرژی گفت که برنامه‌های توسعه اولویت دولت را شکل می‌دهد و اگر طرحی در دولتی خارج از چهارچوب برنامه توسعه باشد آن دولت باید پاسخگو باشد. البته از طرفی هیچ دولتی حق ندارد طرح نیمه تمام منطبق بر برنامه توسعه را متوقف کند.