کد خبر: ۲۹۴۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲

ضرورت اجرای طرحی ملی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده

 
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از تردد ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران خبر داد و گفت که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در معابر تردد می‌کنند، فرسوده هستند.
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعداد موتورسیکلت‌ها اظهارداشت: در سراسر کشور، ۱۴ میلیون موتورسیکلت درحال تردد هستند که چهار و نیم میلیون موتورسیکلت آن در پایتخت هستند. یعنی ۳۰ درصد از تعداد کل موتورسیکلت‌های کشور در تهران تردد می‌کنند.
موسوی پور افزود: در بررسی‌ها مشخص شد که ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌های پایتخت، به سن فرسودگی رسیده‌اند، یعنی شرایط این وسایل نقلیه به نحوی است که اصلا نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند. همچنین بر اساس آمار، بیش از ۱۰ درصد آلاینده‌ها را همین موتورسیکلت‌های فرسوده تولید کرده و باعث آلودگی هوا می‌شوند.
وی ادامه داد: تمام این موتورسیکلت‌های فرسوده باید از رده خارج شوند و مالکان دیگر اجازه استفاده از آنها را نداشته باشند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد: عدم استفاده از موتورسیکلت‌های فرسوده باید به عنوان یک ابلاغ دولتی اجرا شود و پلیس نمی‌تواند به تنهائی در این باره اقدام کند.
موسوی پور گفت: من معتقدم باید طرحی در سطح ملی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده با نو در کشور اجرائی شود تا هم جان مردم از حوادث حفظ شود و هم میزان آلودگی هوا کاهش یابد که این مسائل نیازمند توجه دولت است. وی افزود: پلیس راهور در برخورد با این موتورسیکلت‌های فرسوده می‌تواند به خاطر عدم داشتن معاینه فنی، این وسایل نقلیه را جریمه کند یا حتی توقیف کند اما بیشتر از این مسائل از دست پلیس کاری بر نمی‌آید.
موتورسواران
 عامل ۴۱ درصد از تصادفات فوتی در تهران
همچنین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور افزود: نتایج «طرح ۱۰» پلیس نشان می‌دهد که فوتی‌های موتورسیکلت‌ها به میزان ۲۷ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، در حال حاضر، حدود ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، در حالی که جمعیت تهران نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.
نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران گفت: بر اساس اعلام پلیس راهور آمار موتورسیکلت‌ها در موضوع آلاینده‌های گازی ۲۱.۳ درصد و در بحث ذرات معلق ۱۰ و یک‌دهم درصد در آلودگی هوای کلانشهر تهران نقش دارند. 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌، محمدمهدی میرزایی قمی اظهار داشت: موتورسیکلت‌ها در بحث آلاینده‌های گازی رتبه دوم و در بحث ذرات معلق رتبه سوم را در آلودگی هوای تهران دارند. میرزایی قمی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی بروز آلودگی هوا در پایتخت تردد زیاد موتورسیکلت‌هاست، افزود: متاسفانه تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی به‌شدت پایین است. سال گذشته کل مراجعه موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی به مراکز معاینه فنی در تهران ۹۶۰ دستگاه بود.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام پلیس راهور، بیشترین تصادفات مرگبار تهران مربوط به موتورسواران است و اگر شهروندان دارای موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کنند هم در موضوع مشارکت در کاهش آلودگی هوا و هم در کاهش تصادفات نقش مؤثری خواهند داشت.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های شهر تهران با اعلام اینکه موتور‌های کاربراتوری بیشترین سهم در انتشار آلایندگی این منابع متحرک را دارند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین حجم تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده بازار تهران است، با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و پلیس راهور تهران بزرگ، طرحی تشویقی را پیش بردیم که قرار است یک سری خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت در محدوده بازار مستقر کنیم.
میرزایی قمی تاکید کرد: به جای اعمال قانون و جریمه موتورسیکلت‌های بدون معاینه فنی پلیس راهور به مراکز سیار معاینه فنی که در همان محدوده حدود ۶۰ متری آنها مستقر است، هدایت می‌شوند.برنامه‌ریزی شده تا پایان تابستان این طرح تشویقی در منطقه ۱۲پیاده‌سازی شود.
وی درباره آمار خودرو‌ها نیز گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۶۵ هزار دستگاه خودرو در نوبت اول و دوم به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۷۳ درصد آنها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی در مراجعه نخست شده و ۲۷ درصد هم مردود شدند.