kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
حزب‌الله: مرحله اول است

11پایگاه اسرائیل با صدها موشک و پهپاد در هم کوبیده شد

 
 
 
سرویس خارجی-
حزب‌الله لبنان از مرحله اول عملیاتِ واکنش به ترور «فؤاد شُکر» با شلیک ۳۲۰ موشک و ده‌ها پهپاد به سرزمین‌های اشغالی خبر داد که در آن حدأقل 11 پایگاه صهیونیستی هدف قرار گرفته است. حزب‌الله گفته است که این مرحله، مقدماتی و برای برداشتنِ موانع برای زدن اهدافی در عمق اراضی اشغالی است!
روز شنبه بود که «محمد یزبک» رئیس هیئت شرعی حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت اربعین امام حسین‌(ع) تأکید کرد که انتقام خون فرمانده فؤاد شکر(که 9 مردادماه ترور شد) اجتناب‌ناپذیر است و حزب هرگز انتقام خون شهدایش را رها نخواهد کرد اما زمان مناسب آن را، حزب‌الله تعیین خواهد کرد. از این اظهارات 24ساعت نگذشته بود که حرف عملی شد و مرحله اول انتقام، با قدرت انجام شد. البته ساعاتی پیش از این عملیاتِ انتقام نیز خسارات شدید به کریات شمونا در نتیجه حمله موشکی حزب‌الله وارد شده بود و مقاومت لبنان همچنین اعلام کرده بود که تجهیزات جاسوسی در پایگاه الراهب را با پهپاد انتحاری و توپخانه هدف قرار داد. اما به هر حال مرحله اول عملیات انتقام «کاملاً بی‌نظیر» از کار درآمد.
اسرائیل در اغما
در پی حمله موشکی گسترده حزب‌الله لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، برای ۴۸ساعت آینده،- از ساعت شش صبح دیروز- «وضعیت اضطراری» اعلام کرد. تمامی سواحل حیفا و دانشگاه‌های سراسر این سرزمین اشغالی به دلیل وضعیت امنیتی تعطیل شدند. در فراخوان‌هایی از صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های واقع در «طبریا» و «حیفا» و شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی در نزدیکی مرزها با جنوب لبنان نیز خواسته شده به پناهگاه‌ بروند. شهرداری تل‌آویو هم اعلام کرد: «به دستور فرماندهی امنیت داخلی تمامی پناهگاه‌های عمومی باز است.» تل‌آویو ۲۴۰ پناهگاه عمومی دارد. آن‌طور که کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرده «ایرفرانس پروازهای خود به سرزمین‌های اشغالی را لغو کرده است.» 
روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز از فروپاشی سایت فرودگاه بن‌گوریون به دلیل بار زیاد خبر داده است. به گفته مدیر فرودگاه بن‌گوریون «ده‌ها شرکت هواپیمایی خارجی پروازهای خود به اسرائیل را لغو کردند و ما در حال ارتباط با این شرکت‌ها هستیم.»
آماده شلیک 1000 موشک دیگر
منابع متعدد خبری گزارش کرده‌اند که ۳۲۰ فروند موشک به ۱۱ پادگان و پایگاه رژیم صهیونیستی از خاک لبنان به سمت الجلیل الغربی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. صهیونیست‌ها تخمین زده‌اند که حزب‌الله آماده شلیک حدود ۱۰۰۰ موشک دیگر به «عمق اسرائیل» است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده، برای اولین‌بار حزب‌الله از موشک‌های جدید بالستیک و نقطه‌زن استفاده کرده است که بدون مزاحمت به اهداف اصابت کرده‌اند.
بیانیه اول حزب‌الله: در سحرگاه اربعین زدیم
در پی این حملات حزب‌الله در اولین بیانیه‌ خود اعلام کرد: «در سحرگاه اربعین امام حسین‌(ع) سرور و سالار شهیدان، امام آزادگان و مظهر فداکاری و نوعدوستی و سربلندی و در چارچوب واکنش اولیه به تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت که منجر به شهادت فؤاد شکر رحمت‌الله‌علیه و تعدادی از مردم شریف کشور شد، رزمندگان مقاومت اسلامی، سایت‌ها، پادگان‌ها و گنبدآهنین دشمن در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد زیادی موشک و به سمت یک هدف خاص نظامی رژیم صهیونیستی که متعاقباً اعلام خواهد شد چه هدفی است، هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی در لبنان هم اکنون و در این لحظات در بالاترین آمادگی خود قرار دارد و هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به ویژه در صورت آسیب دیدن غیرنظامیان، همراه با مجازات سخت و بسیار شدید خواهد بود. تکمیل این عملیات نظامی مدتی طول می‌کشد و پس از آن ان‌شاءالله در مورد مسیر و اهداف آنها اطلاعیه مفصلی صادر خواهد شد.»
بیانیه دوم: تازه شروع شده!
حزب‌الله لبنان ساعاتی بعد بینه دوم را صادر کرد: «با استعانت از خداوند متعال مرحله اول با موفقیت کامل به پایان رسیده است. این مرحله هدف قرار دادن پادگان‌ها و مکان‌های اسرائیلی برای انهدام موانع در مسیر موشک‌ها و پهپادها برای اهداف عمیق‌تر بود. ثانیاً تعداد موشک‌های کاتیوشای پرتاب شده به سمت مواضع دشمن تاکنون از ۳۲۰ فراتر رفته است. سوم، سایت‌هایی که به یاری خداوند متعال هدف قرار گرفتند و آسیب دیدند شامل: ۱-حکومت میرون؛ ۲- آرامگاه نیفی زیو؛ ۳- پایگاه ذاتون؛ ۴- اصطبل زائورا؛ ۵- پایه دشت؛ ۶- پادگان کیلا در جولان اشغالی سوریه؛ 
۷- پادگان UF در جولان اشغالی سوریه؛ ۸- پایگاه نفاح در جولان اشغالی سوریه؛ ۹- پایگاه یاردن در جولان اشغالی سوریه؛ 
۱۰- حکومت عین زی تیم؛ ۱۱- پادگان راموت نفتالی بوده است.»
بیانیه سوم: حمله پیشدستانه کذب است!
مقاومت اسلامی لبنان سومین بیانیه خود را با این پیام منتشر کرد: «تمام پهپادهای تهاجمی در زمان‌های تعیین‌شده و از تمامی سکوهای پرتاب به حرکت درآمدند و از مرزهای لبنان عبور کردند. پهپادها از مسیرهای متعدد به سمت اهداف موردنظر حرکت کردند. عملیات نظامی دیروز ما به لطف خداوند متعال با موفقیت به پایان رسید. ادعای دشمن صهیونیستی در مورد حملات پیشدستانه و خنثی کردن عملیات مقاومت، ادعایی پوچ و بی‌اساس است و با واقعیت موجود منافات دارد.»
دشمن گیج و گمراه شد
یک منبع در حزب‌الله لبنان نیز تأکید کرد که «ارتش اسرائیل موفق به رهگیری پهپادهای هجومی ما نشد و ما موفق شدیم با شلیک تعداد زیادی موشک، این ارتش را گمراه کنیم. اسرائیل نتوانست حمله پیشدستانه‌ای علیه ما انجام دهد و اهدافی که اسرائیل از آنها صحبت می‌کند، در پاسخ به یک حمله گمراه‌کننده است... دو هدف اصلی را در شمال تل‌آویو بمباران کردیم که بعداً آنها را اعلام خواهیم کرد.» گفتنی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای سرپوش گذاشتن بر عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله، مدعی شده بود: «ارتش هزاران موشک پرتاب‌شده به سمت شمال اسرائیل را منهدم کرده است.» وی که با این اظهارات مورد اعتراض ساکنان شمال فلسطین اشغالی قرار گرفت در راستای آرام کردن آنها گفت: «ما متعهد به بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان هستیم. ما مصمم هستیم برای دفاع از اسرائیل هر کاری انجام دهیم و هرکس به ما آسیب برساند به او آسیب خواهیم رساند.» رئیس رژیم صهیونیستی نیز گفته است: «عملیات فشرده ارتش این رژیم در جنوب لبنان جزو حقوق اساسی اسرائیل است.» سخنگوی ارتش هم مدعی شده بود 6هزار موشک حزب‌الله را پیش از شلیک زده‌ایم!
خشم مقام سابق صهیونیست از دروغ‌های اسرائیل
رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز روایت سخنگوی ارتش این رژیم را به باد انتقاد گرفت. «تامیر هیمن»، نظر خود را درباره ادعای «حمله پیشگیرانه اسرائیل به حزب‌الله لبنان» این طور منتشر کرد: «اگر واقعاً حزب‌الله قصد شلیک 6000 سلاح را داشت، همان‌طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد بیروت باید الان در آتش می‌سوخت.» همچنین «گیدئون ساعر»، رئیس حزب راستگرای «امید نو»، ضمن انتقاد از عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات مقاومت از کابینه نتانیاهو خواست تا برای کاهش توانایی‌های گروه لبنانی حزب‌الله اقدامات بیشتری انجام دهد. خبرنگار شبکه خبری المیادین، مستقر در جنوب لبنان هم، درباره تحولات صبح دیروز در مرزهای جنوبی لبنان و فلسطین اشغالی اظهار داشت که صحبت‌های رژیم اشغالگر درباره «حمله پیشدستانه» نادرست است و حملات مقاومت پیش از حملات هوائی علیه جنوب انجام شدند. در همین رابطه المیادین با استناد به «اطلاعات موثق» اعلام کرد: «پاسخ مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید فؤاد شکر با بالاترین درجه دقت و موفقیت انجام شد و آنچه رژیم اشغالگر تا این لحظه درباره خنثی کردن عملیات حزب‌الله گفته، دروغی نظامی و ادعائی رسانه‌ای با هدف گمراه کردن افکار عمومی جامعه اسرائیل است.»
مقر موساد هم جزو اهداف بود
بسیاری از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز در انتقاد از عملکرد ارتش این رژیم در مقابله با حملات موشکی حزب‌الله لبنان اعلام کردند: «از ساعات اولیه صبح دیروز می‌شنویم که آنها مانع از شلیک موشک‌ها به بن‌گوریون و تل‌آویو شدند اما درباره ۳۲۰ موشک و ده‌ها فروند پهپادی که به شمال (فلسطین اشغالی) شلیک شدند، چه توضیحی دارند؟» همچنین این رسانه‌ها از وقوع آتش‌سوزی‌هایی در چندین منطقه واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. رسانه‌های یادشده اعتراف کردند، آتشی که در مرحله اول پاسخ حزب‌الله گشوده شد، مساحت ۱۵۰۰ کیلومترمربعی شمال فلسطین اشغالی را پوشش داد و حزب‌الله برای شلیک حدود ۶۰۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل برنامه‌ریزی کرده است.» ‌هاآرتص نیز بر اساس برآوردهای ارتش این رژیم نوشت: «حزب‌الله موفق شده‌ است پایگاه‌های بخش اطلاعات نظامی و موساد را در شمال تل‌آویو هدف قرار می‌دهد.» وب سایت عبری «وای‌نت» و «کانال 12» این رژیم نیز اعلام کردند: «از جمله اهداف حزب‌الله در حمله دیروز، منطقه جالیلوت بود که مقر موساد و پایگاه ۸۲۰۰ در آنجا واقع است.»
پیام انصارالله: پاسخ ما هم در راه است!
دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به عملیات دیروز مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای ضمن تبریک حمله بزرگ و شجاعانه علیه دشمن صهیونیستی به حزب‌الله و سیدحسن نصرالله، دبیرکل آن، اعلام کرد: این پاسخ قدرتمند و مؤثر در عمق اراضی اشغالی نشان‌دهنده این است که مقاومت مقتدر و قدرتمند بوده و در مورد وعده‌های خود صداقت دارد. به گزارش شبکه خبری المسیره یمن، انصارالله تأکید کرد که دستان نیروهای دلاور مقاومت اسلامی لبنان را می‌فشارد و به آنها تبریک می‌گوید و از تمامی گزینه‌ها و عملیات‌های پاسخ به دشمن صهیونیستی حمایت می‌کند. دفتر سیاسی انصارالله همچنین بار دیگر تأکید کرد که پاسخ یمن قطعاً داده می‌شود و این روزها و شب‌ها و میدان نبرد است که این مسئله را ثابت خواهد کرد.
مقاومت عراق هم آمد
اما در طرف دیگر میدانِ مقاومت مقاومت اسلامی عراق صبح یکشنبه اعلام کرد که یک هدف مهم در حیفا را با پهپاد هدف قرار داد. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه دیروز خود اعلام کرد، «یک هدف مهم در حیفا واقع در اراضی اشغالی‌ را با پهپاد هدف قرار دادیم، ما در راستای حمایت از مردم غزه و در پاسخ به کشتارهایی که رژیم غاصب صهیونیستی در حق غیرنظامیان فلسطینی از جمله کودکان، زنان و سالخوردگان آنها مرتکب می‌شود، به نابودی پایگاه‌های دشمن ادامه می‌دهیم.»
سایر رویدادها
* الیجا جی. مگنیر، تحلیلگر ژئوپلیتیک: به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این اولین‌بار است که حزب‌الله هدفی را در ۱۰۰ کیلومتری مرزهای لبنان و در ۱۰ کیلومتری شمال تل‌آویو مورد هدف قرار می‌دهد... نتانیاهو به وزرای خود دستور داده است که هیچ اظهارنظری نکنند...فرض کنید حزب‌الله موفق شد طبق رسانه‌های اسرائیلی به پایگاه‌های مخفی موساد (سرویس اطلاعات خارجی) و امان (واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ و همکاران) در شمال تل‌آویو ضربه بزند. این نشان‌دهنده توانایی اطلاعاتی خوب حزب‌الله و بانک غنی از اهداف است.
* رسانه‌های عبری: برق پس از ساعت‌ها قطع‌شدن در نتیجه بمباران حزب‌الله به شهر عکا بازگشت... پروازهای شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» انگلیس به سرزمین‌های اشغالی نیز تا روز چهارشنبه لغو شدند.
* منشه امیر، مدیر «رادیو اسرائیل»: جنگ شروع شده است؛ سؤال اینجاست که آیا حزب‌الله می‌خواهد با موشک به تل‌آویو و اهداف استراتژیک دیگر حمله کند؟! همه چیز مبهم است! فرودگاه بن‌گوریون بسته و پروازها تعطیل شده است؛ این وضعیت غیرقابل تحمل است.
* المیادین به نقل از رسانه‌های غربی نوشت: «دولت اسرائیل با صدور حکمی به رسانه‌های داخلی اعلام کرده گزارش هرگونه خسارت ناشی از حملات حزب‌الله ممنوع است.»
* رسانه های عبری: «حزب‌الله لبنان مقر موساد، شین‌بت و اطلاعات نظامی در تل‌آویو را هدف قرار داده است.»