kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹

اولین اظهارنظرهای وزرای اقتصادی دولت چهاردهم

وزیران اقتصادی دولت چهاردهم در اولین اظهارنظرها پس از تصدی وزارتخانه تحت مدیریت، ضمن تاکید بر وظایف خود، وعده‌هایی هم دادند.

 


به گزارش رسانه‌ها، مجلس در اقدامی کم نظیر، به تمام وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم رای اعتماد داد. وزیران دولت چهاردهم پس از حضور در وزارتخانه‌های تحت مدیریت خود اظهاراتی داشتند. وزیران اقتصادی دولت چهاردهم نیز در اولین اظهارنظرها پس از تصدی وزارتخانه تحت مدیریت، ضمن تاکید بر وظایف خود، وعده‌هایی هم دادند.
 بنزین گران نمی‌شود
محسن پاک نژاد؛ وزیر نفت درباره مدیریت مصرف بنزین گفت: هم اکنون اصلاً راهکار قیمتی مدنظر نیست و راهکار‌های غیرقیمتی به بخشی فراتر از وزارت نفت؛ یعنی در تعامل و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها برمی‌گردد.
وی تشریح کرد: این راهکار‌ها مانند استفاده از خودرو‌های کم مصرف، خودرو‌های برقی که تأسیسات مرتبط با آن‌ها اکنون در تهران وجود دارد و مواردی از این قبیل، در دستور کار خواهد بود که بدون افزایش قیمت بنزین، امکان ایجاد تعادل در مصرف فراهم شود.
وزیر نفت درباره جذب سرمایه لازم برای توسعه در صنعت نفت نیز اظهار کرد: الگویی که به عنوان رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران تعریف شده، سال‌هاست که بررسی می‌شود و نیاز به بازنگری دارد.
پاک نژاد با اشاره به سهم 14 و نیم درصدی شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت، افزود: این سازوکار فعلی، هزینه‌های بخش جاری نفت را هم به زحمت پوشش می‌دهد؛ بنابراین، الگو‌هایی را برای استفاده از سرمایه‌های خارج از وزارت نفت، نه لزوماً سرمایه‌های خارجی، در نظر داریم.
او افزود: یکی از نمونه‌ها، استفاده از منابع مالی شرکت‌ها و صنایع عمده مصرف‌کننده گاز مثل پتروشیمی‌هاست که آن‌ها را در توسعه بالادستی دخیل کنیم تا بتوانند خوراک خود را تأمین کنند.
وزیر نفت با اشاره به اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی برای واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ گاز افزود: از آنجا که بخشی از این گاز در داخل مصرف می‌شود به رفع ناترازی گاز هم کمک می‌کند.
امنیت غذایی و تنظیم بازار
 2 وظیفه جهادکشاورزی
وزارت جهادکشاورزی، عهده‌دار تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار است. «غلامرضا نوری قزلجه» با تشریح برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در دولت چهاردهم اظهار کرد: برآورد اولیه‌ وزارتخانه نشان می‌دهد که اجرای اهداف برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به حدود 1070 هزار میلیارد تومان اعتبار و منابع مالی نیاز دارد تا اهدافی چون خودکفایی
90 درصدی در کالاهای اساسی، 40 درصدی در دانه‌های روغنی یا 20 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور عملیاتی شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ سالانه به حدود 650 همت اعتبار مالی برای تامین کالاهای اساسی نیاز است تا خودکفایی 90 درصدی در این بخش محقق شود اما منابع دیده شده در قانون بودجه 1403 برای تحقق یک پنجم از برنامه هفتم کافی نیست و حتماً باید دنبال یک روش‌های جدید برای تامین مالی و تزریق منابع به بخش باشیم تا بتوانیم به آن اهداف نزدیک شویم.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با منابع و شرایط موجود امکان تحقق 50 تا 60 درصد اهداف مندرج در بخش کشاورزی برنامه هفتم وجود دارد، افزود: بخشی از این اهداف باید از طریق افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و استفاده از روش‌های دانش بنیان و یافته‌های تحقیقاتی در تولیدات محصولات کشاورزی پیگیری شود.
نوری با بیان اینکه امنیت غذایی کشور جزو وظایف وزارت جهادکشاورزی است، درباره تنظیم بازار محصولات کشاورزی اظهار داشت: نباید از تنظیم بازار غافل شویم؛ سفره و معیشت مردم و در دسترس بودن غذا بسیار مهم است و باید تنظیم‌گری داشته باشیم. استفاده از سامانه‌های هوشمند برای توزیع موادغذایی که برای آنها یارانه اختصاص می‌یابد یکی از روش‌های تنظیم بازار است تا این قبیل کالاها با همکاری وزارت رفاه به دست نیازمندان برسد.
وی، حذف واسطه‌ها برای دسترسی آسان مصرف‌کننده به کالاهای کشاورز تاکید کرد و افزود: باید فاصله قیمتی از مزرعه تا سفره کاهش یابد و به یک سود عادلانه برای تولیدکننده برسد.
 وعده پرداخت مطالبات گندمکاران تا مهرماه
وزیر جهاد کشاورزی درباره تاخیر در قیمت‌گذاری نرخ گندم گفت: در بحث اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم، حق با کشاورزان است و چند روز دیگر کشت پاییزی آغاز می‌شود و طبق قانون باید پیش از سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی اعلام شود تا کشاورز بتواند برنامه‌ریزی کند. بحث قیمت خرید تضمینی شیر نیز عددی مشخص شده اما اعلام نشده است که بزودی حل می‌شود.
نوری، درباره پرداخت پول گندمکاران اظهار داشت: از زمانی که دولت چهاردهم شکل گرفته، این بحث را دنبال کرده و به دنبال تامین منابع آن بوده است و با توجهی که رهبر معظم انقلاب به این موضوع داشتند این مسئله حل شد و گندم‌های تحویلی تا پایان مردادماه، قبل از پایان شهریور تسویه می‌شوند. اکنون 11 میلیون و 700 هزار تن گندم خریداری شده است که امیدواریم از 12 میلیون تن عبور کند و بقیه مطالبات در مهرماه پرداخت خواهد شد.
او درباره دغدغه‌های اصلی کشاورزان با سازمان منابع طبیعی بر سر مالکیت زمین‌ها و مراتع گفت: از 18 میلیون هکتار زمین زراعی کشور به صورت تقریبی سه میلیون هکتار مشمول این اختلاف است و تجربه نشان داده بالای 90 درصد حق با مردم است اما اقداماتی که از دهه 40 در سازمان منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع صورت گرفته یا با بی‌دقتی بوده و یا افراطی با موضوع برخورد شده است.
تاکید بر کشاورزی روستامحور
وزیر جهادکشاورزی با یادآوری اینکه 24 دستگاه در حوزه امور روستایی و عشایری مسئولیت دارند، گفت: اقتصاد روستا یک اقتصاد کشاورزی است و کشاورزی ما روستا پایه است و حتما باید توجه داشته باشیم و وقتی مردم در روستا زندگی کنند و به تولیدات کشاورزی و دامپروری خودشان ادامه دهند آن موقع کشاورزی ما رشد خواهد کرد.
نوری با بیان اینکه مخالف ایجاد زنجیره‌ها و مجموعه‌های بزرگ کشت و صنعت نیستم، افزود: رشد این مجموعه‌ها نباید ما را از روستا و روستائیان و نقش آنها در توسعه کشاورزی غافل کند.
رفع کمبود اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین
وزیر راه و شهرسازی در اولین روز کاری در مرزهای اربعین حاضر شد. «فرزانه صادق مالواجرد» با بیان این‌که تردد زائران در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه روان بوده و تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، خدمت رسانی به زائران است، اظهار کرد:‌ ایرادات و کمبودهایی وجود دارد که در تلاشیم برای اربعین سال آینده این مشکلات را رفع کنیم تا تردد زائران تسهیل شود.
وی با اشاره به کمبود اتوبوس در مرزهای کشور ادامه داد: با توجه به موج بازگشت زائران از زیارت عتبات عالیات کمبود اتوبوس در برخی از مرزهای هشتگانه گزارش شد که برای سال آینده طوری برنامه روزی خواهد شد تا فشار ناوگان بر شهرهای مرزی نباشد.
وزیر راه وشهرسازی افزود:‌ تفاهمی با وزرای نفت، صمت و معاون اول رئیس‌جمهور ایجاد شد که برای چند روز پایانی سفر، وسایل ایاب و ذهاب تامین شود تا زائران با مشکل مواجه نشوند.
صادق درباره تردد در مرزها گفت:‌ وضعیت تردد و خدمات‌دهی به زوار در مرزهای خوزستان مناسب است و البته باید خدمات بیشتری به زوار ارائه شود که در سال‌های آتی به کمک دولت و مجلس، این مسیر تداوم خواهد یافت.
او وعده داد: چهاربانده کردن محور اهواز- خرمشهر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است تا ضمن کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر شرایط برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی ایجاد شود.
پیشرفت چشمگیر در زیرساخت مرزهای خروجی
همچنین وزیر راه و شهرسازی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی چذابه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 50 درصد ترددها از مرز مهران و حدود 30 درصد از مرزهای چذابه و شلمچه است. طی بازدیدی که از مرز داشتم پیشرفت در زیرساخت‌ها چشمگیر بوده و خدمت‌رسانی به زائران بسیار است.
صادق با بیان اینکه تمام اتباع از مرز چذابه تردد دارند، افزود: برای افرادی که خود رانندگی می‌کنند و افرادی که با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تردد هستند تمهیدات لازم اندیشیده شده و پلیس راهور باید تلاش کند تا قوانین رعایت شود.
تاکید بر شبکه ملی اطلاعات
تکمیل شبکه ملی ارتباطات، مورد تاکید همگان است. «ستار ‌هاشمی»؛ وزیر ارتباطات اظهار کرد: میثاق ما، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم پیشرفت خواهد بود و عزیزانی که در این مسیر به ما کمک کنند قطعاً دست یاری به سوی آنها دراز می‌کنیم‌.‌
وی ادامه داد: نگاه به اهداف به صورت کمی در ماده 64 برنامه هفتم توسعه ترسیم شده است کمک می‌کند که بر مبنای مشخص صحبت کنیم. در حوزه‌های مختلفی که با متناسب وزارتخانه ایجاد شده است و با محورهای برنامه هفتم پیشرفت متناسب‌سازی شده است به ما کمک می‌کند برنامه‌ها را به سرعت اجرا کنیم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مواد مختلف برنامه هفتم، حوزه‌های مختلف هدف‌گذاری شده است. بحث شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از تکالیف قانونی ما است که با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در سقف اعتبارات تخصیصی به سرمنزل مقصود برسانیم.
هاشمی افزود: شتابی که در اوایل دهه 90 در اقتصاد دیجیتال داشتیم امروز مقداری کند شده‌ که بحث سرمایه‌گذاری ‌و‌ نقد‌شوندگی شاید یکی از دلایل کندی پیشرفت اقتصاد دیجیتال است. محور دیگری که در مواد برنامه هفتم پیشرفت است توسعه صنعت فضائی است که اتفاقات خوبی را در سال‌های اخیر شاهد بودیم. این حوزه باید تقویت شود و توفیقات سال‌های گذشته استمرار پیدا کند.
وی ادامه داد: منابع کشور محدود است و اگر می‌خواهیم رشد کنیم، بهره‌وری را مورد توجه قرار دهیم که به معنای کاهش هزینه‌ها است و دولت هوشمند می‌تواند در این مسیر کمک کند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: بحث حکمرانی داده‌ها را داریم که برای همه دولت‌ها مهم است و این موضوع قابل انکار نیست. بنابراین با هوش مصنوعی سعی می‌کنیم موضوع حکمرانی داده را دنبال کنیم. دغدغه جدی ما و حاکمیت این است که حکمرانی در بحث سکوهای خارجی چه خواهد بود. خانواده‌ها در معرض محتواهای خشونت‌آمیز و غیراخلاقی هستند که باید آن را حل کنیم.
هاشمی درباره دلایل محدودیت‌های اینترنتی گفت: ما به خوبی از مطالبات مردم آگاهیم و می‌دانیم که به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت مطلوبی را نداریم بنابراین قطعاً این روش نیاز به بازنگری و بازطراحی دارد اما دوباره تأکید می‌کنم که بحث سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات اتفاق
 نمی‌افتد.
تقدیر از عملکرد درخشان وزارت نیرو 
وزارت نیرو با وجود گرمای شدید تابستان‌های سه سال اخیر و محدودیت منابع آبی، عملکرد درخشانی در دولت سیزدهم از خود بر جا گذاشت. عباس علی آبادی؛ وزیر نیرو در بازدید از مرکز ملی پایش برق ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه همکاران صنعت برق توصیه‌های لازم را نسبت به نحوه تامین برق پایدار برق کشور ارائه و درخصوص ضرورت توجه به عدم اختلال و تداوم جریان برق رسانی تاکید کرد.
او تصریح کرد: هم اکنون در اواخر فصل گرم سال هستیم و از دوره اوج بار مصرف برق عبور خواهیم کرد اما باید تلاش کنیم مصرف برق را به طور جدی کاهش دهیم. این امر تنها مربوط به امسال نیست و باید تدابیر مدیریت مصرف در سال آینده نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این امر جز با کمک و همراهی مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.