kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
سازمان امور مالیاتی خبر داد

حمل‌ونقل و آموزش‌وپرورش بیشترین انتخاب مؤدیان برای هزینه‌کرد مالیات‌ها

 

سازمان امور مالیاتی زمینه‌ای را فراهم کرده تا مالیات‌دهندگان، محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود را انتخاب کنند که بر این اساس بیشترین انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات در حوزه حمل‌ونقل، آموزش و پرورش و منابع آب بوده است.
به گزارش ایرنا، سازمان امور مالیاتی کشور در گزارشی محل هزینه‌کرد مالیات مؤدیان اصناف را منتشر کرد که بر اساس آن حوزه حمل‌ونقل، آموزش و پرورش و منابع آب بیشترین محل هزینه کرد مردم است. مجموع مؤدیان شرکت‌کننده در انتخاب هزینه کرد مالیات، ۳۹۴ هزار و ۵۲۹ نفر بوده که 6846 میلیارد تومان میزان اعتبار تامین شده و ۵۷ و شش دهم درصد اعتبار تامین شده است.
طبق این گزارش، حمل‌ونقل با ۶۴ هزار و ۴۲۴ نفر شرکت‌کننده و با حدود ۶۰ درصد اعتبار تامین شده، آموزش و پرورش با ۶۱ هزار و ۲۵۳ نفر شرکت‌کننده با ۶۹ و هفت دهم درصد اعتبار، منابع آب با 58 هزار و 657 شرکت‌کننده و ۴۸ و شش دهم درصد و بهداشت و درمان با ۴۲ هزار و ۱۹۲ شرکت‌کننده و معادل ۶۶ و هفت دهم درصد اعتبار بیشترین سهم را انتخاب هزینه کرد مالیات داشته‌اند.
میزان اعتبار تامین شده برای حوزه حمل‌ونقل 1241 میلیارد تومان، در حوزه آموزش و پرورش 1288 میلیارد تومان و منابع آب با 1118 میلیارد تومان اعتبار گزارش شده است. در رتبه‌های بعدی، بهداشت و درمان، ورزش و تفریحات، آموزش عالی، فرهنگ و هنر و گردشگری، صنعت و معدن، توسعه و خدمات، حفظ نظم و امنیت عمومی، عمومی و فضائی، اداره امور عمومی، امداد و نجات و حفاظت از محیط زیست بیان شده است.
 تامین اعتبار ۱۱۶۴ پروژه
سید محمدهادی سبحانیان؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره اجرای نشان دار کردن مالیات‌ها عنوان کرد که از ابتدای اجرای این طرح تا روز ۱۴ مردادماه، بیش از ۳۰۰ هزار مؤدی در قالب فرم «تبصره ماده ۱۰۰» شرکت کرده‌اند. تعداد 1891 پروژه و طرح را برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خودشان انتخاب کرده‌اند که از این تعداد 1164 طرح و پروژه به طور کامل تامین اعتبار شده است.
طبق گفته سبحانیان، طرح‌ها و پروژه‌ها طبق ضوابط قانونی و در چهارچوب معینی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از تمامی استان‌ها انتخاب و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌شوند و شرط اساسی در انتخاب طرح و پروژه‌ها این موضوع است که حداکثر منافع عمومی را به دنبال داشته باشند و با منابع در نظر گرفته شده تا پایان سال خاتمه پیدا کنند و به بهره‌برداری برسند.
بر این اساس، حداکثر تا پایان سال خاتمه یافته و به بهره‌برداری خواهند رسید؛ سایر پروژه‌ها و طرح‌های باقیمانده و تکمیل منابع نشده نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، از محل درآمدهای مالیاتی این بخش، تأمین بودجه و تکمیل خواهند شد.
 1915 پروژه در انتظار منابع
بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، 1915 پروژه (طرح) ملی و استانی برای انتخاب مؤدیان در فرم تبصره ماده ۱۰۰ بارگذاری شده است. طبق آیین نامه اجرائی مصوب هیئت وزیران، مبالغ تخصیص یافته توسط مؤدیان و اعتبارات تامین شده از این محل توسط سازمان امور مالیاتی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رسد و این سازمان حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات منابع تخصص یافته به پروژه‌ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام خواهد کرد.
انتخاب هزینه کرد مالیات باعث شده است تا مردم نسبت به هزینه کرد مالیات از طریق سازمان امور مالیات اعتماد کرده و مشارکت خود را در این امر قانونی و خیرخواهانه افزایش دهند. در راستای مصوبه هیئت وزیران و تصویب آیین‌نامه مربوط، از سال جاری امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی توسط مؤدیان مالیاتی فراهم شده است. بر این اساس مالیات دهندگان انتخاب می‌کنند که مالیات پرداختی آنها صرف چه اموری شود.
بنابراین گزارش، از روز چهارشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۳ در راستای مردمی کردن اقتصاد «طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها» به صورت رسمی با حضور مسئولان و مدیران رونمایی شد.
 بر اساس این طرح، مؤدیان در جریان ارائه فرم «تبصره ماده ۱۰۰» محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خودشان را با تخصیص آن به طرح‌ها یا پروژه‌های اولویت‌دار ملی و استانی تعیین می‌کنند و به این شکل مشارکت مؤثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده در زمینه‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری و... خواهند داشت.
 ابتکار سازمان مالیاتی
گفتنی است، سید محمدهادی سبحانیان؛ رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در ۱۴ تیرماه بود که از تصویب و ابلاغ پروژه مهم ایجاد امکان برای مردم نسبت به تعیین محل هزینه کرد مالیات‌های پرداختی آنان در قالب «آیین‌نامه هشت ماده‌ای اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها» خبر داد و گفت که بر اساس این آیین‌نامه، مؤدیان می‌توانند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم، محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خود را تعیین نمایند.
به گفته وی، تأمین منابع مالی پروژه‌هایی که حداکثر منافع عمومی را فراهم خواهند آورد از محل مالیات‌های پرداختی مؤدیان و با اختیار و انتخاب ایشان صورت می‌گیرد و پروژه‌ها نیز شامل پروژه‌های هستند که حداکثر منافع عمومی را در سطح ملی و استانی به دنبال دارند و می‌توانند در حوزه‌های گوناگون همچون سلامت، آموزش، راه و ترابری و... اجرا و تکمیل گردند.
از این رو مؤدیان در زمان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰)، فهرست پروژه‌های استانی و ملی با حداکثر منافع عمومی را مشاهده کرده و می‌توانند از میان آنها پروژه‌ مورد نظر برای تخصیص مالیات پرداختی خود را انتخاب کنند. بر این اساس سازمان امور مالیاتی کشور نیز مکلف است امکان اعلام عمومی نام اشخاص پرداخت‌کننده مالیات را فراهم آورد.
 جلب مشارکت مردم در حوزه‌های عمرانی
انتخاب محل هزینه کرد مالیاتی این حس را در مردم ایجاد می‌کنند که خودشان در حوزه عمرانی و اجتماعی می‌توانند در راستای اعتقاد و انگیزه محرومیت زدایی که دارند اقدام به پرداخت مالیات کنند.
پیش از این مردم تنها در امور وقف می‌توانستند محل هزینه کرد موقوفه را انتخاب کنند اما اکنون با هوشمندسازی نظام مالیاتی این فرصت فراهم شده است تا با شفافیت در عملکرد نظام مالیاتی، مردم به صورت مستقیم در راستای محرومیت زدایی و حل مشکلات مردم، محل هزینه کرد مالیات خود را مشخص کنند.
این فرصت برای مؤدیان مالیاتی فراهم شده است که در راستای استان، شهر یا روستای خود محل هزینه کرد مالیات را مشخص کنند و سهم بسزایی در عمران و آبادانی روستا و شهر خود داشته باشند و به عنوان خیری در مسیر خدمات‌رسانی به مردم اقدام کنند.