kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸

شهدای اربعینی

 

کامران پورعباس
اربعین رسانۀ پرقدرت عاشورا و کربلا و ایثار و شهادت است. 
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند:
«اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این همان پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبری(سلام‌ الله ‌علیهما) در نهایت غربت و تنهائی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است.»۱۳۹۸/۰۶/۲۷
و چه بسیارند انسان‌ها و شهدایی که پیام اربعین را از اعماق جان درک کرده و در مسیر نورانی و متعالیِ ایثار و ازخودگذشتگی گام نهاده‌اند و برخی نیز به بالاترین سعادت رسیده‌اند و به افتخار شهادت نایل آمده و شهید اربعینی و میهمان اباعبدالله الحسین(ع) گردیده‌اند.
به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی، یادی می‌کنیم از شهدای اربعینی. در این گزارش از شهدایی می‌گوییم که یا در اربعین حسینی به شهادت رسیده‌اند و یا ماجراها و خدمات اربعینی داشته‌اند و حقیقت اربعین را دریافته و شهید شده‌اند.
شهید سید ابراهیم رئیسی 
تسهیل‌کننده سفر اربعین حسینی
سیدالشهدای خدمت سید ابراهیم رئیسی بارها از عظمت اربعین حسینی سخن گفته و همواره در جهت رفاه حال زائران اربعین و تسهیل در سفر نورانی‌شان به دیار عاشقی تلاش عظیم و ویژه‌ای داشت به گونه‌ای که در آخرین اربعین عمر شریف‌شان شاهد تعالی و پویایی بی‌نظیری در مشرف شدنِ هم وطنان‌مان به عتبات عالیات بودیم. امسال نیز به برکت اقدامات شهید رئیسی و امکانات و زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های ایجاد شده توسط ایشان، امور زائران اربعین با سرعت و روانی و پویایی روزافزونی در حال انجام است. 
5 مرداد 1402، دکتر رئیسی در جلسه ستاد مرکزی اربعین در آستانه آخرین اربعینِ عمرشان بر اتخاذ رویکرد تحولی در برنامه‌ریزی مراسم اربعین تأکید و تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی آسیب‌شناسانه اقدامات سال قبل، برای سال‌جاری به‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که با کاستن از نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، مراسمی «دلنشین، ارزان و ایمن» برای زائرین حضرت اباعبدالله(ع) رقم بخورد.
دولت سیزدهم در عمل نشان داد که تسهیل زیارت حرم سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین حسینی موضوعیت جدی دارد و بر همین اساس اقدامات بسیاری را دستور کار خود قرار داد که با نزدیک شدن به ایام اربعین این برنامه‌ها به ثمر نشست و رهاورد آن شکسته شدنِ رکورد حضور ایرانیان در همایش اربعین در اوج شیطنت‌های دشمنان بود. بیش از چهار میلیون نفر از هموطنان عزیزمان در سال 1402 در این مراسم معنوی و الهی و جهانی شرکت کردند.
اقدامات تسهیل‌کننده دولت شهید رئیسی در سال 1402 برای سفر اربعین چنین بود:
- صدور گذرنامه ویژه اربعین و رفع صف طولانی متقاضیان در دفاتر صدور گذرنامه و رفع مشکلات متعدد مردم در اخذ گذرنامه اربعین.
- معاف شدن مردم از پرداخت عوارض خروج از کشور در صورت انجام سفر زمینی. 
- تسریع در خروج از مرز و رفع زمان‌بر بودن ورود و ثبت مجدد اطلاعات مسافران در گیتهای بازرسی عراق از طریق هماهنگ کردنِ طرف عراقی. 
- با اقدامات و تدابیر انجام شده، ایستایی زائرین اربعین در مرزها در سال 1402 به ۵ ثانیه رسید و با تداوم و تقویت این روند، این ایستایی در مرزها در سال 1403 به ۴ ثانیه کاهش پیدا کرد.
- برای اولین بار کاهش قیمت دینار عراق در بازار غیررسمی در ایام اربعین و عرضه ارز اربعین ۴ برابر سال گذشته با اقدامات خوب بانک مرکزی از جمله تجهیز بموقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط.
- به‌کارگیری ۱۸۰۰ اتوبوس برای بازگشت زائران از مرز مهران به کشور.
- در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، ۲۰۵ کیلومتر روکش آسفالت رگلاژی و رویه نهائی در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه اجرا شد.
- افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها در پارکینگ اربعین مهران و افزایش حوزه‌های بهداشتی و خدماتی. ۲۵ هکتار به ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین با عنوان پارکینگ شماره ۲ اربعین برای پارک خودروهای زوار اضافه شد. 
- گیت‌های مرز زرباطیه که قبلاً ۷۰ گیت بود، به ۱۳۰ گیت افزایش یافت و دربهای خروجی و ورودی مرز از سه درب به پنج درب افزایش داشت. گیتهای پایانه مرزی مهران هم به ۱۵۰ گیت رسید.
- شبانه‌روزی شدن مرز خسروی در ایام اربعین و افزایش خدمات رفاهی در آن.
- اجرای ۲ کیلومتر شبکه آب در مرز باشماق.
- تردد بی‌دردسر‌ و بدون معطلی از مرز تمرچین به سمت کربلا. در سال 1402، مرز تمرچین پیرانشهر برای دومین سال محل تردد زائران حسینی گردید.
- درمان بیش از ۴۵ هزار زائر در مرز‌های ۹ گانه کشور. بیش از ۱۹۵ هزار نفر از خدمات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استفاده کردند. بیش از چهل و پنج هزار نفر در محل درمان و بیش از دو هزار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
- انتصاب حاج حسین یکتا به عنوان نماینده تشکل‌ها و فعالان مردمی در ستاد مرکزی اربعین در حکمی از جانب ریاست محترم جمهور در 24 مرداد 1402.
در بیانیه مشترکی که از جانب ۴۰۲۵ هیئت و موکب حسینی و جامعه فعالان مردمی اربعین به فاصله کوتاهی بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در ۵ خرداد ۱۴۰۳ صادر شد، آمده است: 
«شهادت خادم‌الرضا، سیدالشهدای خدمت، روضه‌خوان امام حسین(علیه‌السلام) و پرچمدار اربعین حسینی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در شب میلاد حضرت رضا(علیه‌السلام)، همه احرار عالم و محبین اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را داغدار کرد....
فعالان هیئتی و اربعینی سراسر کشور تا ابد سوز و اشکهای او را در ذهن خواهند داشت و هرگز تلاشها و میان‌داریهای او برای رونق اربعین حسینی و زیارت سیدالشهداء(علیه‌السلام) را فراموش نخواهند کرد. سید ابراهیم رئیسی به همه ما نشان داد که نوکر حسین‌بن‌علی(علیهماالسلام) در هر پست و مقامی که باشد باز نوکر امام خویش است و قلب و نبضش برای خدمت بی‌وقفه به مولای حقیقی عالم می‌تپد.
ما یقین داریم که دغدغه و اهتمام ایشان برای تسهیل زیارت اربعین آن‌چنان که در دنیا راحتی و رفاه را برای زائران سیدالشهداء(علیه‌السلام) رقم زد، در سرای آخرت سبب آرامش روح و ترفیع درجه او خواهد بود.»
 شهید حاج قاسم سلیمانی 
معمار حرم و سردار حریم
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی بنیانگذار ستاد باز‌سازی عتبات عالیات است. سردار دلها معمار حرم و سردار حریم بود. 
اوایل دهه 80 که عراق درگیر ناآرامی‌های پس از سقوط صدام بود، سردار سلیمانی برای مأموریتی به عراق رفته بود که برای زیارت به حرم امیرالمؤمنین(ع) مشرف می‌شود و می‌بیند که درب حرم نیمه شکسته است و درون حرم نیز می‌بیند که داخل صحن و حیاط بسیار کثیف است و گرد و غبار بسیار زیادی بر روی ضریح مطهر نشسته و کاملاً گرد و غبار سراسر حرم را گرفته است.
از همان‌جا جرقه بحث بازسازی حرمین به ذهن حاج‌قاسم زده شد و در این زیارت تصمیم می‌گیرد که برای بازسازی حرم مطهر امام علی(ع) اقدام کند و از این نقطه ستاد بازسازی عتبات عالیات تشکیل می‌شود و در اصل بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات حاج قاسم بودند و سردار سلیمانی از همان تشکیل ستاد بازسازی عتبات، علمدار این ستاد بود.
در آغاز کار اسم تشکیلات، ستاد کمک‌های مردمی به مردم عراق بود و بعدها به ستاد بازسازی عتبات عالیات تغییر نام داد.
ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال 1382 تشکیل شد و شهید سلیمانی دو مأموریت ویژه به ستاد سپردند: نخست اینکه در ایران از نذورات مردمی استفاده شود و دوم اینکه این نذورات در عراق توسط گروه‌های فنی مهندسی دقیقاً در جایی که گفته شده، هزینه شود.
مأموریت‌هایی که حاج قاسم به ستاد دادند در قالب‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بود.
در قالب کوتاه‌مدت ابتدا حدود شش ماه نظافت اعتاب مقدسه و کار بهداشتی و کارهای ظاهری آن انجام گردید. 
در برنامه میان‌مدت حدود ۱۵۰ پروژه عملیاتی شد؛ مثلاً سنگهای کف حیاط حرمین شریفین تعویض گردید یا نیم‌ضریح‌ها ساخته شد و...
اما در بحث بلندمدت، ستاد بازسازی عتبات عالیات وارد توسعه حرمین شریفین در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و چند شهر کوچک دیگر مثل مسیب و بلد در جنوب استان صلاح‌الدین عراق شد. به عنوان مثال در طرح بلندمدت، ساخت شبستان حضرت زهرا(س) در کنار حرم مطهر آقا امیرالمؤمنین(ع) در شهر نجف انجام گردید که بیش از ۲۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد. عظمت صحن حضرت زهرا(س) به‌حدی است که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شود. صحن حضرت زهرا(س) همچون نگینی درخشان در جوار حرم مطهر امام علی(ع) می‌درخشد.
دومین پروژه مهم ستاد باز‌سازی عتبات، شبستان حضرت زینب(س) در جوار حرم سیدالشهدا(ع) است. 
بحث اسکان و تغذیه و امنیت زائران برای حاج قاسم خیلی مهم بود و کمیته اسکان و تغذیه زائران اربعین نیز برعهده ستاد بازسازی عتبات گذاشته شد. حاج قاسم همیشه به مسئولان ستاد توصیه می‌کرد این موکب‌هایی که شما مجوز داده‌اید از ایران که به عراق می‌روند، ایرانی‌ها میهمان و عراقی‌ها میزبان هستند و این مسئله را خیلی تأکید داشت که رعایت این موضوع انجام شود و همچنین تصریح داشت که موکب‌ها حتماً باید مردمی و خودجوش باشند و مسئولان فقط نظاره‌گر باشند.
شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم معتقد بود که هر زمانی از موکبها صحبت می‌شود باید از شهید قاسم سلیمانی یاد شود و خاطرنشان کرده است: یکی از ابتکارات و اقدامات ارزشمند شهید سلیمانی راه‌اندازی ستاد عتبات عالیات و برپایی موکب‌ها در اربعین اباعبدالله(ع) بود.
امنیت کامل اربعین در عراق نیز دست خود حاج قاسم و نیروهای سپاه قدس و مدافعان حرم بود که به نحو احسن با همکاری ارتش و بسیج مردمی عراق و مدافعان حرم سایر کشورها انجام شد و در اوج تهدیدات و جنایات و اشغالگری‌های داعش در عراق، امنیت به طور کامل برای راهپیمایی اربعین برقرار شد و به برکت نهادینه‌سازی امنیت اعتاب مقدسه از یک‌سو و نابودی داعش از سوی دیگر، توسط شهید سلیمانی، تا به امروز نیز این روند تثبیت و تقویت گردیده است. 
3 مهر ۱۴۰۱، سهراب سلیمانی برادر شهید حاج قاسم سلیمانی درباره نقش سردار دلها در تأمین امنیت و رفاه زائران عتبات عالیات ابراز داشت:
«ایشان بعد از سقوط صدام در عراق سه موضوع را دنبال کرد. اولین کاری که انجام داد، سازماندهی مجاهدین عراق در سازمان بدر بود که در زمان جنگ با صدام مبارزه می‌کردند. حفاظت از حرمهای شریف به سازمان بدر سپرده شد؛ موضوع دوم با دستور حضرت آقا و محوریت ایشان و هماهنگی و ارتباط بسیار نزدیک با آیت‌الله سیستانی و علمای عراق انجام شد. نیاز بود که ستاد بازسازی عتبات عالیات شکل بگیرد که کار بازسازی و نوسازی حرمهای شریف در عراق انجام شود. کار‌های زیربنایی که در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا انجام شد، الان قابل مقایسه نیست. دغدغه اصلی حاجی این بود که زائر در رفاه و صحن و سرای ائمه(ع) در شأن ایشان باشد....کار اصلی، تشکیل حشدالشعبی با طراحی و فکر ایشان بود و عملیات تأمین امنیت زائرین به نجف، کربلا و خود شهر کربلا با ساماندهی خیلی خوبی که صورت گرفت، از این طریق انجام شد که منشأ دفاع از حرمهای شریف در برابر حمله شدید و برق‌آسای داعش در سوریه و عراق بود.»
در سال‌های پس از شهادت حاج قاسم و در حال حاضر، مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی با نمادها، شعارها و بیرق‌های منقش به نام و تصویر شهدا حال و هوای ویژه‌ای دارد و در این میان تصویر سرداران جبهه مقاومت به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس برای زائران به گونه‌ای دیگر جلوه‌گری می‌کند‌.
شهید مهدی خندان: 
ولادت در عاشورا و شهادت در اربعین
پاسدار شهید مهدی خندان یکی از جوانان برومند ایران اسلامی است که ولادت و شهادتش با نام اباعبدالله الحسین(ع) گره خورده است؛ شهیدی که در عاشورا متولد شد و در اربعین حسینی به شهادت رسید.
شهید مهدی خندان در سال 1341 در روستای ناران از توابع لواسان کوچک در روز عاشورای حسینی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی با جهاد سازندگی همکاری کرد و پس از آن به عنوان نیروی بسیجی به فعالیتهای فرهنگی و نظامی مشغول شد. در تابستان 1359 در پادگان امام حسین(ع) دوره آموزشی عمومی نظامی را گذراند و پس از آن برای مقابله با ضدانقلاب به کردستان اعزام شد.
با شروع جنگ تحمیلی، به جبهه رفت و پس از اینکه به مدت شش ماه داوطلبانه در جبهه‌های غرب کشور به مقابله با دشمن بعثی مشغول بود، به عضویت سپاه پاسداران درآمد و مدت چهار ماه به عنوان محافظ بیت حضرت امام خمینی به خدمت مشغول شد. 
پس از چهار ماه دوباره به جبهه بازگشت اما در زمان مرخصی برای تجدید قوا به بیت امام نیز سر می‌زد. در طول خدمت در جبهه به دلیل رشادتها و لیاقتش به مدارج بالایی در مدیریت جنگ نایل شد و از بسیجی عادی به فرماندهی گردان و پس از آن به جانشینی تیپ ارتقا یافت.
در جبهه غرب و در کردستان چنان رشادت و شهامتی از خود نشان داد که لقب شیر کوهستان را بر وی نهادند و ضدانقلاب در کردستان برای سرش جایزه تعیین کرد. 
در سال 61، شهید خندان به همراه حاج احمد متوسلیان و تعدادی از رزمندگان به لبنان اعزام شد و حدود چهار ماه در آنجا به فعالیتهای ضدصهیونیستی پرداخت.
شهید مهدی خندان فرمانده تیپ یک لشکر 27 محمّدرسول‌الله(ص) در طول جنگ تحمیلی بارها زخمی شد و سرانجام در 28 آذرماه 1362 برابر با اربعین حسینی در مرحله سوم عملیات والفجر4 در ارتفاعات کانیمانگا مورد حمله گلوله‌های تیربار دشمن قرار گرفت و در سن 21 سالگی به فیض شهادت نایل شد.
شهید بی‌سر عباس اردستانی 
متولد عاشورا و شهید اربعین حسینی
شهید بی‌سر عباس اردستانی نیز متولد عاشورا و شهید اربعین حسینی است.
عباس از سال ۱۳۵۸ تا شهادتش در آذرماه ۱۳۵۹ بیشتر وقتش را در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور گذراند. 
در خیلی از مناطق کردستان، همراه دستمال سرخها و شهید وصالی حضور داشت. بعد هم که جنگ شروع شد، بلافاصله همراه شهید وصالی و دوستانش به جبهه‌های جنگ رفتند. طرف‌های سرپل‌ذهاب و قصر شیرین و گیلانغرب و تنگه حاجیان و جبهه‌های غرب خط داشتند و آنجا فعالیت می‌کردند.
اصغر وصالی در عاشورای سال ۱۳۵۹ که مصادف با ۲۸ آبان بود، به شهادت رسید.عباس خیلی به شهید وصالی علاقه داشت و دوری او را هم نتوانست زیاد تحمل کند و در ۲۸ آذرماه ۱۳۵۹ در ارتفاعات سرپل ذهاب 
به شهادت رسید. انگار فرمانده دستمال‌سرخ‌ها دست عباس را گرفت و با خودش برد.
شهید عباس اردستانی که روز عاشورا متولد شده بود، در روز اربعین حسینی در حالی که مانند مولایش حسین‌ابن‌علی(ع) سری در بدن نداشت، به کاروان شهادت پیوست. محمدحسن، برادر عباس نیز از شهدای جنگ تحمیلی است. 
شهدای انفجار حله، قربانیان راه احیای اربعین
در آذر سال 1395، اتوبوس حامل جمعی از زائران حسینی در راه بازگشت از زیارت سیدالشهدا(ع) در اربعین، در شهر حله عراق دچار انفجار تروریستی شد كه حداقل 100 نفر از مليت‌هاي مختلف به شهادت رسیدند. 
در جریان این فاجعه، یک عامل انتحاری وابسته به گروه تروریستی داعش خودروی سنگینِ بمب‌گذاری شدۀ خود را در جایگاه سوخت‌گیری و رستورانی که زائران به آن مراجعه می‌کنند، منفجر کرد. این انفجار به حدی مهیب بود که پمپ بنزین را کاملاً نابود و چند خودرو را متلاشی کرد.
بیش از 50 زائر ایرانی نیز در این انفجار به شهادت رسیدند. شهید جانباز سید عبدالرحیم نایب‌پور به همراه ۱۰ نفر دیگر از اعضای خانواده‌ و بستگان از جمله شهدای انفجار حله بودند.
انفجار حله سندناتواني داعش در شكستن طرح امنيتي اربعين بود. 
پلیس فداکار عراقی که 
فدایی زائران اربعین حسینی شد
آذر ۱۳۹۲، ایوب خلف پلیس فداکار و 34 ساله عراقی که مسئول حفاظت از یک کاروان عزاداران اربعین حسینی بود، پس از آنکه متوجه می‌شود یک عامل انتحاری به میان عزاداران که با پای پیاده از شهر خالص به سوی کربلا در حرکت بودند نفوذ کرده، در اقدامی شجاعانه به سرعت به سوی عامل انتحاری دوید و او را در آغوش خود گرفت تا با بدن خود مانع از آسیب دیدن زائران امام حسین(ع) شود.
انفجار این عامل انتحاری در شهرک الخالص در 20 کیلومتری شمال بعقوبه در نزدیکی تجمع زائرانی که در حال حرکت به کربلا بودند، باعث به شهادت رسیدن 4 تن از آنان شد. اگر اقدام شجاعانه پلیس عراقی صورت نمی‌گرفت، تعداد شهدای این حمله تروریستی بسیار فراتر از این رقم می‌شد. شهید ایوب خلف جان‌ده‌ها زائر بی‌گناه را نجات داد.
یکی از همکاران ایوب خلف توضیح داد که وی در راه دفاع از زائران امام حسین(ع) به شهادت رسیده است و نام او تا ابد در اذهان ما جاودان خواهد 
ماند.
شهدای راهپیمایی‌های اربعین در نیجریه
شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان آفریقا و معروف به خمینی آفریقا، به موازات و تحت تأثیر طلوع خورشید تابان و درخشان انقلاب اسلامی ایران، انقلابی عظیم و معنوی و بی‌نظیر در نیجریه و سرتاسر آفریقا بر پا کرد که آثار و برکات فوق‌العاده شگفت‌انگیزی داشته است و نیجریه را به یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین پایگاه‌های شیعیان انقلابی در جهان تبدیل کرد. 
یکی از برکات جنبش شیخ زکزاکی، برپایی مراسم و آیینهای مذهبی سالانه است که از جمله آنها برگزاری راهپیمایی به مناسبت اربعین در نیجریه با حضور گسترده شیعیان نیجریه است. 
با افزایش نفوذ و محبوبیت شیخ زکزاکی در میان مردم نیجریه، دشمنان تشیع، از صهیونیسم تا وهابیت، بسیار احساس خطر کردند و بر حکومت نیجریه برای سرکوب شیعیان فشار آوردند که این امر در راهپیمایی‌های اربعین در نیجریه نیز نمود پیدا کرد و بارها این راهپیمایی‌ها به خاک و خون کشیده شدند.
در سال ۱۳۹۷، راهپیمایی مسالمت‌آمیز به مناسبت اربعین حسینی در روزهای 27 تا 30 اکتبر در اطراف منطقه ابوجا پایتخت نیجریه برگزار شدند که در این چهار روز، نظامیان با ایجاد تنش در میان راهپیمایان عزادار، ده‌ها تن از آنان را به شهادت رسانده و صدها تن دیگر را نیز بازداشت کردند. جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد بیش از 40 نفر از اعضای این جنبش در تیراندازی نیروهای امنیتی نیجریه شهید شده‌اند. 
مهرماه 1400، بر اثر تیراندازی پلیس نیجریه به برگزارکنندگان مراسم اربعین حسینی در ابوجا پایتخت این کشور هشت نفر به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر زخمی شدند.
شهید مدافع حرمی که 
برات شهادتش را در اربعین گرفت
پاسدار شهید ابراهیم عشریه، فارغ‌التحصیل دانشگاه افسری امام حسین(ع) بود. توانمندی ویژه‌ای در امر فرماندهی و مربیگری داشت و پس از مدت کوتاهی ابتدا در کسوت مربیگری تاکتیک و سپس در امر فرماندهی یگان آموزشی به سرعت رشد کرد. 
ابراهیم برای اعزام به مأموریت نبرد با دشمنان تکفیری بسیار پیگیر بود تا اینکه در۲۰ اسفند 1394 به کشور سوریه عازم شد و در این مأموریت به عنوان فرمانده گردان نخبگان مجاهدین عراقی فعالیت کرد و سرانجام پس از ۳۵ روز مجاهدت و نبرد همراه با اخلاص و شجاعت مقابل دشمن در ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ در حین عملیات خط‌شکنی به منظور بازپس‌گیری منطقه العیس در جنوب غربی شهر حلب به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از حدود سه سال و نیم در اوایل تیرماه ۱۳۹۸ به آغوش وطن بازگشت و پس از تشییع‌های باشکوهی در شهر‌های تهران، قم و مازندران در نهایت گلزار شهدای شهرستان نکا را معطر کرد.
شهید عشریه سال ۹۴ راهی سفر اربعین شده بود و بعد از این سفر در اسفندماه به سوریه رفت. شهید در یک گزارش نوشته بود که من برات شهادتم را در اربعین از امام حسین(ع) گرفتم.
شهید فاطمیون که 
در روز اربعین به شهادت رسید
شهید مدافع حرم فاطمیون سید‌هادی علوی در سوریه حضرت زهرایی و کربلایی شد.
شهید سید‌هادی علوی در اربعین سال 1396 در دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) به شهادت رسید و پیکرش هنوز برنگشته و ان شاء الله میهمان ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) است.
پدر و مادر شهید علوی در عراق ازدواج کرده بودند و یکی از دختران‌شان با نامِ بی‌بی فاطمه در نجف به دنیا آمد. بی‌بی فاطمه مادر شهیدان سیدحمید، سیدنصرالله و سیداحمدعلی است. 
صدام که روی کارآمد، این خانواده را از عراق خارج کرد. خانواده علوی به مشهد آمدند و سید‌هادی در ایران به دنیا آمد. در سال ۶۲ که سیدهادی شش ماهه 
بود، به علت شغل پدر که طلبه بود، به شهرستان فریمان رفتند و ۱۶ سال در آن‌جا زندگی کردند.
سید‌هادی اعتقادات خاصی به ائمه و اهل‌بیت(ع) داشت و مهربان و دلسوز و مسئولیت‌پذیر بود. دو روز مانده به محرم در سال ۹۴ بدون اطلاع خانواده به سوریه رفت و بعد از اعزامش خانواده از موضوع خبردار شدند. در این اعزام، سید‌هادی علوی در 18 آبان 1396 در روز اربعین در عملیات بوکمال امام‌صادق به شهادت می‌رسد و می‌شود شهید جاویدالاثر مدافع حرم.
در وصیت‌نامه‌اش گفته بود اگر برای من‌گریه می‌کنید، با هدف‌گریه کنید؛ یاد امام حسین و یارانش باشید که چگونه شهید شدند، آن‌گاه ‌گریه کنید. اهل‌بیت را در نظر داشته باشید، به یاد اهل‌بیت ‌گریه کنید، نه به خاطر من‌.
شهیدی که
 تأمین کنندۀ امنیتِ مسیرهای اربعین بود
 شهید حاج حمید تقوی‌فر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران اهواز درآمد و بعد از آن در واحد اطلاعات و تحقیقات سپاه مشغول خدمت شد. با شروع جنگ تحمیلی مسئول هماهنگی اطلاعات سپاه سوسنگرد شد. در سال 1361 به عنوان فرمانده سپاه حمیدیه منصوب شد و از سال 1362 به مدت یک سال فرماندهی سپاه شادگان را بر عهده گرفت. بعد از آن بنا به ضرورت جنگ تحمیلی وارد قرارگاه رمضان (ستاد جنگ‌های نامنظم سپاه ) در جنوب شد.
پدر ایشان، نصرالله تقوی‌فر در سال 1362 در عملیات خیبر و برادر کوچکش در سال 1364 در عملیات والفجر8 به شهادت رسیدند.
در سال 1373 وارد دانشکده افسری (فرماندهی ستاد) شد. در سال 1375 فرماندهی قرارگاه فجر رمضان در جنوب را به عهده گرفت تا اینکه در سال 1379 به قرارگاه مرکزی رمضان منتقل شد. در سال 1391 از سپاه بازنشسته و به سازمان بسیج رفت.
شهید حاج حمید تقوی‌فر از پیشگامان سپاه بدر در عراق بود. پس از اشغال بخشی از عراق توسط گروه تروریستی داعش، با وجود بازنشسته بودن به عنوان مشاور نظامی به کمک مجاهدان و مردم عراق رفت و به دلیل تسلط به زبان عربی و آشنایی به‌موقعیت جغرافیایی کشور عراق مورد استقبال مجاهدین عراقی قرار گرفت. 
با توجه به اینکه مسیر پیاده‌روی زوار اربعین از میان عشایر عبور می‌کرد، وی با رایزنی با شیوخ قبایل منطقه، امنیت زوار اباعبدالله(ع) را از مرز ایران تا عتبات عالیات و بالعکس تأمین کرد. وی با به عقب راندن گروهک تروریستی داعش از سرزمین کربلا به جرف الصخر در شمال غرب بغداد، حرامیان داعش را مشغول کرد تا زوار بتوانند به سلامت پیاده‌روی اربعین را به پایان برسانند. عقب راندن داعشیان از حله نیز از دیگر اقدامهایش بود. 
برپایی طرح سفیران عاشورایی در سازمان بسیج مستضعفین که پیرو آن بسیجیان، پیاده‌روی میلیونی اربعین را بدون هیچ مشکلی انجام دادند، از زحمات شهید تقوی‌فر بود.
سرانجام حاج حمید تقوی‌فر در 6 دی 1393 در منطقه عمومی سامرا در شهر بلد طی عملیات دفاع از حرمین عسکریین به شهادت رسید. مردم بلد به نشانه علاقه به این شهید، یادمانی در محل شهادتش ساختند تا نام و یاد فداکاریش از خاطر نرود.
شهید مدافع حرمی که 
در اربعین برات شهادت گرفت و در اربعین شهید شد
شهید حجت‌الاسلام محمود تقی‌پور، متولد آبان ۱۳۶۱ در شهر گرگان است که چند سالی در آن شهر سکونت داشت و در سال ۶۸ به همراه خانواده راهی شهر مشهد شد.
همه آنان که شهید تقی‌پور را می‌شناسند از وی به عنوان یک جهادگر واقعی یاد می‌کنند که مجاهدت‌هایش در سوریه خلاصه نمی‌شود. وی سال‌های بسیاری در مسیر نجف تا کربلا برای رفاه حال زائران این مسیر درختکاری کرده بود. در دوران حضور به عنوان طلبه در قم، جمعی را تشکیل داده بود و به اطراف قم می‌رفت تا در آنجا درختکاری کند.
حضور در روستا‌های دور‌افتاده برای ساخت و ساز بنا برای محرومان و آموزش به نوجوانان بی‌سواد بخش دیگری از فعالیتهای جهادی‌اش است.
از حدود سال ۹۳ به عنوان روحانی راهی پادگانهای سپاه می‌شد تا برای آموزشهای عقیدتی فعالیت کند که پادگان‌های یزد و زاهدان از جمله آنها هستند.
شهید تقی‌پور در اربعین سال ۹۵ در سامرا در حال مأموریت بود که در آن روز خود را به کربلا می‌رساند و در حرم امام حسین(ع) دعا می‌کند تا در یک روز خاص و به زودی شهید شود. بعد از برگشت از آن سفر به همسرش گفته بود من قطعاً تا یک سال دیگر و در یک روز خوب و خاص شهید خواهم شد. 
یکی از همرزمانش نقل کرده است که روز قبل از شهادتش گفته بود فردا روز خوبی برای من است و بسیار خوشحال هستم.
شهید حجت‌الاسلام محمود تقی‌پور در اربعین سال ۹۶ بر اثر تله انفجاری در المیادین سوریه به درجه رفیع شهادت نایل و به شهید اربعین معروف گردید.
پیکر مطهر شهید پس از تشییع در قم و مشهد در نهایت در قطعه شهدای مدافع حرم در بهشت رضا به خاک سپرده شد.
مدافع حرمِ تازه‌دامادی که 
در روز اربعین به شهادت رسید
شهید نوید صفری در سال 90 وارد سپاه شد.
یکی از ویژگی‌های مهم و بارز نوید، معرفتی بود که پشت هر کلمه از سخنانش پنهان بود و این معرفت را از قرآن گرفته بود. قرآن دائم کنار دستش بود و مدام آیات را می‌خواند و در آنها تفکر می‌کرد.  
دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) و نفی ظلم، اصلی‌ترین انگیزه‌ها و دغدغه‌هایش برای رفتن به سوریه بودند.
وی برای نخستین‌بار دی سال 94 یک ماه به سوریه اعزام شد و در 2، 3 عملیات مهم از جمله آزادسازی شهرک‌های شیعه‌نشین النُبُل و الزهرا حضور مستقیم داشت. 
یک‌سری از دوستان خیلی خوبش در این عملیاتها به شهادت رسیدند و همین باعث شده بود برای رفتن به سوریه و شهادت بی‌قرارتر شود.
سال‌های 95 و 96 برای بار دوم و سوم به سوریه اعزام شد که در سومین اعزامش در عملیات آزادسازی بوکمال سوریه در 18 آبان 1396 مصادف با اربعین حسینی به شهادت رسید و همین هم سبب شد به شهید اربعین معروف شود. 
نوید در حالی شهید شد که در دوران عقد با همسرش بود و 20 روز مانده به مراسم عروسی‌اش‌ به شهادت رسید. دو بار اعزام شهید صفری به سوریه قبل از عقدش بوده است.
شهید صفری چند دفتر دست‌نوشته دارد. در یکی از این دست‌نوشته‌ها هست که دوست دارم در گمنامی شهید بشوم، ابتدا مجروح بشوم، سپس به شهادت برسم و سرم از بدنم جدا شود. 
آقانوید همیشه می‌گفت: شهادت منو باز است، هر طور از خدا بخواهی شهید بشوی، همان‌طور شهید می‌شوی. آخرش هم همان‌طور که می‌خواست شهید شد. ابتدا مجروح می‌شود، بعد شهید می‌شود، پیکرش 18 روز در منطقه عملیات می‌ماند و سپس پیکرش پیدا شد. پیکر مطهر شهید را که به معراج شهدا آوردند، مصادف شد با سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) که مناسبتی بود که قرار گذاشته بودند در آن عروسی بگیرند.