kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
 آغاز بررسی صلاحیت کابینه در صحن مجلس

لزوم توجه به این 12 ویژگی در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی

کارنامه وزرای معرفی شده باید با دقت و جزءبه‌جزء بررسی شود و اگر شخصی منافع ملی و امنیت ملی را بازیچه قرار داده باشد، رد شود، حتی وقتی عده‌ای با نادیده گرفتن خطوط قرمز نظام از او حمایت کرده‌ باشند. وزیر در جمهوری اسلامی ایران باید انقلابی، متدین، خدوم، فاقد غرور، متصل به مردم و مایه کارآمدی دولت باشد.
 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
مجلس شورای اسلامی امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه را آغاز می‌کند. رئیس‌جمهور نیز برای دفاع از کابینه در صحن مجلس حضور پیدا خواهد کرد.
فهرست وزرای پیشنهادی به شرح ذیل است:
۱. علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
۲. ستار ‌هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳. سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات
۴. عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی
۵. سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه
۶. محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۷- احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۸. غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
۹. امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری
۱۰. امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۱۱. فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
۱۲. محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت
۱۳. حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری
۱۴. سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۵. اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور
۱۶. سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی
۱۷. محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت
۱۸. عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو
۱۹. احمد دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان
 عناصر فتنه بخشی از ملت به حساب نمی‌آیند
ملت بزرگ ایران شایسته آن است که دولت برای او از هستی خود مایه بگذارد و مجاهدت کند. در میان وزرای پیشنهادی، افرادی با سابقه و عملکرد قابل دفاع وجود دارند اما اشخاص دیگری نیز در این فهرست جای گرفته‌اند که در فتنه 88 و نیز در همه یا برخی فتنه‎‌های پس از آن، هماهنگ با دشمن، علیه انقلاب و نظام اسلامی عمل کرده‌اند. فتنه‌گران در سال 88 با عدم تمکین به قانون و دروغ تقلب در انتخابات، آشوب به راه انداختند و دیکته‌ سازمان‌های جاسوسی را پیاده کردند. طبعا وقتی در کابینه پیشنهادی افرادی باشند که در سال 88 مقابل عظمت ملت و افتخار و شکوه مردمسالاری دینی ایستادند، اصلا بخشی از ملت به حساب نمی‌آیند و مجلس نمی‌تواند به آنها اعتماد کند. چنین افرادی اعتقادی به مجاهدت برای حل مشکلات مردم ندارند و حتی برای انتقام از مردم، به جای تسهیل زندگی آنان، به تعداد مشکلات آنها می‌افزایند.
کارنامه وزرای معرفی شده باید با دقت و جزءبه‌جزء بررسی شود و اگر شخصی منافع ملی و امنیت ملی را بازیچه قرار داده باشد، رد شود، حتی وقتی عده‌ای با نادیده گرفتن خطوط قرمز نظام از او حمایت کرده‌ باشند. وزیر در جمهوری اسلامی ایران باید انقلابی، متدین، خدوم، فاقد غرور و متصل به مردم باشد.
کشور را دچار عقبگرد و دولت را مبتلا به رکود و سوءتدبیر عمدی ساختن، از خصوصیات طیف فتنه و باند افراطیون مدعی اصلاحات است که دولت را نردبانی برای ادامه دادن روند فجایع تحمیل کرده به مردم در دولت برجام می‌بینند. مبادا مجلس شورای اسلامی به این افراد اعتماد کند. وزیر باید علاوه‌بر صلاحیت فنی، دارای صلاحیت سیاسی باشد و شناخت معارف انقلاب اسلامی و وفاداری تا پای جان به انقلاب از ویژگی‌های او باشد.
مجلس محترم می‌بایست به خط انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن که شهید رئیسی دنبال می‌کرد، چشم بدوزد و افرادی را که صلاحیت و توانایی تداوم این راه را دارند، برگزیند. چنین افرادی قدرت را وسیله‌ای برای خدمت قرار می‌دهند و در دولت همکاری و هم‌افزایی ایجاد می‌کنند و عامل ناکارآمدی، تعارض و تناقض نخواهند بود. نمایندگان مجلس مسئولیت دارند افراد فاقد صلاحیت‌های قانونی را تایید نکنند.
 12 ملاک انتخاب کابینه
رهبر حکیم انقلاب، در دیدار روز یکشنبه 31 تیرماه با نمایندگان مجلس درباره ملاک‌های تعیین کابینه 12 ویژگی را بیان داشتند؛ «اعتقاد به جمهوری اسلامی از بن دندان، کارآمدی، ایمان، امید به آینده، نگاه مثبت به افق، امین، صادق، متدین، متشرع، اشتهار به صداقت و پاکدستی، نداشتن سابقه سوء، برخورداری از نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی.»
متن این بخش از بیانات ایشان به این شرح بود؛ «آن کسی را باید میدان‌دار کرد که امین باشد، صادق باشد، متدین باشد، از بُن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد. امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهائی که افق به نظرشان تاریک است، [می‌گویند] کاری نمی‌‌شود کرد، نمی‌شود به اینها مسئولیت‌‌های اساسی و کلیدی داد. متشرّع بودن یکی از معیارهای مهم است. اشتهار به پاکدستی، به صداقت، یک معیار است... نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند... این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیس‌جمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند.»
رهبر انقلاب 5 تیرماه نیز مصادف با عید غدیر نیز خطاب به نامزدهای انتخابات فرمودند: «من به این حضرات محترم عرض می‌کنم: با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفّق شدید و توانستید مسئولیّتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّه‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّه‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد. اگر شما نامزدهای محترم یک چنین عهدی با خدای خودتان ببندید، بدانید که همه‌ کارهایی که برای انتخابات می‌کنید، حسنه خواهد بود؛ اگر یک چنین نیّتی داشته باشید. اگر یک چنین عهدی با خدا ببندید، کارهای انتخاباتی می‌شود یک کار حسنه و پیش خدای متعال ثواب خواهد داشت.»
 شهید رئیسی در خدمتگزاری به کشور
 یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد
همچنین لازم به یادآوری است که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 14 خرداد ماه سال جاری در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی فرمودند: «در باب خود رئیس‌جمهور عزیزمان ـ که رحمت خدا بر او باد ـ همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیّت‌های خدمتگزار داشته‌ایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت، نه با این صداقت، نه با این پُرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی (رحمة الله علیه) در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد.»
ایشان افزودند: «در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. این‌ همه تحرّک خارجی و سفر خارجی آثار ارزشمند و بابرکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد. انقلاب اسلامی را، ملّت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ لذا رجال سیاسی‌ای که امروز درباره‌ او حرف می‌زنند، از او به عنوان یک چهره‌ برجسته حرف می‌زنند؛ این برای ما که سال‌های متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و باارزشی است. سبک مدیریّت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار می‌کرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهارنظر میدان می‌داد؛ حرمت مردم را نگه می‌داشت. به جوانها اعتماد می‌کرد، جوانها را تکریم می‌کرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد می‌کرد؛ به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمی‌داد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمی‌کرد؛ صریح صحبت می‌کرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمی‌کرد.»
رهبر انقلاب سپس این ویژگی‌ها را سرمشق دانستند و فرمودند: «اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده‌ ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار می‌گیرند، یک سرمشق است.»
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با توجه عمیق به 12 معیار انتخاب کابینه که رهبر انقلاب تأکید کردند و نیز تأکیدات ایشان بر ادامه دستاوردهای شهید رئیسی، افرادی را برای میدان‌داری برگزینند که از بن دندان به انقلاب اسلامی معتقد باشند و مسیر پیشرفت را تداوم بخشند. افرادی که خط انقلاب را ادامه دهند و مایه کارآمدی دولت باشند.