kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
حسن تا طلای دوم را نگیرد، خداحافظی نمی‌کند

«مصدومیت» طلای المپیک را از یزدانی گرفت مردم برای پهلوان کشتی سنگ تمام گذاشتند

حسن یزدانی از آن دسته ورزشکارانی است که محبوبیت بسیاری نزد مردم به ویژه علاقه‌مندان به ورزش دارد. پس از پایان این فینال دراماتیک دوستداران یزدانی در فضای مجازی برای پهلوان کشتی ایران سنگ تمام گذاشتند و با پیام‌های خود غیرت و ایستادگی او در فینال المپیک را مورد تمجید قرار دادند. 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
جمعه شب و در جریان دیدار نهائی وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک پاریس،‌ حسن یزدانی دارنده یک مدال طلا و یک نقره المپیک و ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز جهان، مقابل ماگومد رمضان اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بلغارستان به روی تشک رفت و در همان ثانیه‌های نخست مبارزه از ناحیه کتف که چند ماه پیش آن را تحت عمل جراحی قرار داده بود، شدیدا احساس درد کرد. 
یزدانی در ادامه نیز بارها از شدت درد دست راست روی تشک افتاد و توسط دکتر شادگان پزشک‌ اتحادیه جهانی معاینه شد اما با همان شرایط حاضر به ترک مبارزه نشد و با یک دست کماکان رو به جلو حرکت کرد و بارها به حریف حمله ور شد. کار تا دقیقه پایانی یک بر یک پیش می‌رفت و یزدانی برنده مبارزه بود اما در دقیقه پایانی در خاک حریف نشست و در نهایت با نتیجه ۷ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند.
با این حال یزدانی صاحب دهمین مدال جهانی و المپیک خود شد تا در کشتی ایران رکورددار باشد. یزدانی پیش از این در دور نخست مقابل لاورنس از استرالیا با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر به برتری رسید. وی سپس در مرحله یک چهارم نهائی برابر دارن کوروگلیف کشتی‌گیر روسی‌الاصل یونان و دارنده ۲ مدال طلای اروپا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۹ بر ۴ به برتری رسید. یزدانی در نیمه‌نهائی نیز مقابل مایلس آمینه دارنده مدال برنز جهان و المپیک از سن مارینو به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۷ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد.
حسن یزدانی در صورت قهرمانی در پاریس می‌توانست به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در بازی‌های المپیک تبدیل شود اما به دلیل مصدومیت شکست خورد تا همچنان ‌هادی ساعی با ۲ مدال طلا و یک برنز پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک باشد. با این حال یزدانی به رکورد یک طلا و دو نقره جهان پهلوان غلامرضا تختی رسید تا در کنار او پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در بازی‌های المپیک باشد.یزدانی همچنین صاحب ۱۰ مدال جهان و المپیک شده و از این لحاظ رکورددار کشتی ایران است. یزدانی یک طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و دو نقره ۲۰۲۴ پاریس و ۲۰۲۰ توکیو را در کارنامه دارد.
کتف یزدانی پنج بار در رفت
سهراب کیهانی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی درباره آسیب دیدگی حسن یزدانی در دیدار نهائی المپیک گفت: حسن يزدانى چهار تا پنج بار كتف دست راستش در حين مسابقه از جا در رفت كه با حضور پزشك جا افتاد. يك خطاى بد و فشار نادرست روى كتف حسن در اول مسابقه توسط حريفش باعث در رفتگى كتف راست يزدانى شد. تنها مشكل در رفتگى شانه و كتف بود. من فکر می‌کنم براى كتف جراحى شده حسن در كشتى فينال برنامه داشتند.
وی افزود: حسن در حين المپيك تا قبل از فينال فقط كمى درد داشته كه به‌خاطر عمل جراحى طبيعى است. حسن قبل از فينال آسيب نديده بود و فقط دردهاى طبيعى داشت. دکتر کیهانی در پایان یادآور شد: براى يك ورزشكار يك بار هم كتف دست در برود، بايد به بيمارستان منتقل شود اما حسن پنج بار كتفش درآمد و آن را جا انداختند؛ آن هم در شش دقيقه زمان كه با غيرت درد كشنده آن را تحمل مى‌كرد تا شايد بتواند نتيجه مسابقه را عوض كند.
مردم برای یزدانی سنگ‌تمام گذاشتند
در شرایط نرمال حسن یزدانی توانایی پیروزی برابر رمضان اف را با امتیاز عالی داشت اما مصدومیت کتف این اجازه را به آزادکار با اخلاق کشورمان نداد. 30 ثانیه آخر کشتی یزدانی یکی از تلخ‌ترین کشتی‌های تاریخ ورزش ایران بود؛ او به دلیل مصدومیت راضی به شکست شده بود و دست‌ها را روی زانوهایش گذاشته بود تا سوت پایان مبارزه به صدا درآید. پس از به صدا درآمدن سوت داور یزدانی به سمت حریف بلغار خود رفت و قهرمانی در المپیک را به او تبریک گفت.
حسن یزدانی از آن دسته ورزشکارانی است که محبوبیت بسیاری نزد مردم به ویژه علاقه مندان به ورزش دارد. پس از پایان این فینال دراماتیک دوستداران یزدانی در فضای مجازی برای پهلوان کشتی ایران سنگ تمام گذاشتند و با پیام‌های خود غیرت و ایستادگی او در فینال المپیک را مورد تمجید قرار دادند. 
حسن از کشتی خداحافظی می‌کند؟!
حسن یزدانی ۸ ماه پیش کتف خود را به تیغ جراحان سپرد؛ اتفاقی که برخی از اهالی فن و در راس آن‌ها علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی علی رغم همه‌حمایت‌ها، تلویحا آن را به منزله پایان دوران قهرمانی یزدانی دانستند. دبیر بر سر خودش آمده بود و خوب می‌دانست کتف جراحی شده دیگر به کار المپیک نمی‌آید. یزدانی که رقیبی هم در داخل نداشت دوست داشت به هر شکل ممکن راهی پاریس شود، پس از جراحی عازم مازندران شد و در سکوت خود را آماده حضور در المپیک کرد.
در این میان مسئولان فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی که نگران رسیدن یزدانی به المپیک بودند از کامران قاسمپور به عنوان ذخیره احتمالی یزدانی در صورت نرسیدن این کشتی‌گیر به پاریس نام بردند و حتی شایعاتی مبنی بر اینکه یزدانی برای کسب مجوز حضور در پاریس باید در دیدار انتخابی به مصاف کامران قاسمپور برود نیز شنیده شد. اما طبیعی بود خبر ورود قاسمپور به چرخه نهائی ۸۶ کیلوگرم به مذاق یزدانی خوش نیاید. این موضوع هم بر خلاف قانون چرخه انتخابی بود و هم شرایط را برای حسن یزدانی که دوران ریکاوری را پشت سر می‌گذاشت و در اوج نبود، سخت‌تر از هر زمانی می‌کرد تا جایی‌که حتی می‌توانست به قیمت از دست رفتن المپیک منجر شود.
به هر شکل یزدانی با تلاش مثال زدنی خود را به تورنمنت رنکینگ مجارستان رساند و با نمایشی بدون نقص به مدال طلا دست یافت؛ اتفاقی که باعث شد خیال کادر فنی تا حدی از کتف یزدانی راحت شود و به این نتیجه برسند که او می‌تواند در پاریس در حد همان همیشگی باشد. فینال المپیک پاریس برای یزدانی تلخ‌تر از کرمانشاه، بوداپست، توکیو و بلگراد رقم خورد، در فینال تلخ پاریس خبری از تیلور نبود اما این‌بار هم پیروزی در فینال سهم یزدانی نشد. یزدانی تا پای جان با یک دست جنگید اما گویی قرار نبود او بالاتر از تختی بایستد و رکورد جهان پهلوان کشتی ایران را بشکند