kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳
حمایت از کسب‌وکارهای خرد و حذف موانع پیش رو-بخش دوم

پیگیری ایده‌های خلاقانه و رفع چالش‌های کارآفرینان جوان

 
 
 
کسب‌ وکار کوچک به شرکت‌ها، بازرگانی‌ها و مشاغل آزاد خصوصی گفته می‌شود که دارای کارمندان و درآمد کمتری نسبت به شرکت‌های متوسط هستند. در بسیاری از کشورها بسته به ‌نظام اقتصادی، کسب‌وکارهای کوچک مختلفی رایج است. نمونه‌های نوعی عبارتند از: خواربارفروشی، نانوایی، آرایشگاه، دفتر وکالت، دفتر حسابداری، غذاخوری، راه‌سرا، آتلیه عکاسی و کسب‌وکار آنلاین مستقل. کسب‌وکارهای خرد و کوچک کمتر از ۱۰ نفر نیروی مستقیم کار دارند.
کسب‌وکارهای خرد بر توسعه اقتصادی کشورها اثرگذارند، لذا از آن دست کسب‌وکارهایی هستند که سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی در تولیت و مدیریت آنها دخالت قانونی و نظارتی دارند. یک کسب‌وکار خرد علاوه‌بر اینکه بر اقتصاد کشور اثرگذار است، از اقتصاد کلان نیز تأثیر می‌پذیرد. پس باید همواره از نظر اخذ مجوز و اخبار کسب‌وکار یا صنفی در جریان موارد باشید.
توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی‌ها نشان داده است که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند. از این‌رو کسب‌وکارهای کوچک شدیداً مورد توجه دولت‌ها و نهادهای مربوطه هستند؛ از سیاست‌گذاری گرفته تا کنترل.
ایده‌های خلاقانه برای کسب‌وکارهای خرد
ویژگی مشترک تمامی کسب‌وکارهای خرد به این قرار است:  هیچ کسب‌وکار کوچکی قبل از ۱۸ ماه به نقطه سربه‌سر نمی‌رسد.کسب ‌وکار کوچک بدون مشاور و مربی محکوم به شکست است. (مگر اینکه از کودکی در این زمینه فعال بوده باشید.) کسب‌وکار کوچک در صورتی‌که دارای مشاور نباشد، باید دارای تجربه قبلی در آن باشید؛ مانند شاگردی و شراکت.
یک کسب‌وکار خرد به‌شدت مبتنی بر اصول علمی کسب‌وکار است. اگر در زمینه مدیریت کسب‌وکار دانشی ندارید، قطعاً شکست می‌خورید و یا رشدتان آن‌قدر کند می‌شود که آن را رها می‌کنید.
به‌روز بودن اصل مسلم یک کسب‌وکار کوچک است. اگر یک نگاه اقتصادی کوچک دارید، حتماً باید در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید. داشتن وب‌سایت یا عضویت در اپلیکیشن‌هایی که رابطه شما با مشتریان را تسهیل می‌کند (مانند: اپلیکیشن نوبتی که یک سامانه رزرو وقت برای مشتریان است.) از ضروریات این شاخه از کسب‌وکار است.
حمید تنگستانی مدیر یک کسب‌وکار کوچک به گزارشگر کیهان درباره ایده‌های خلاقانه خود می‌گوید: «در یک محله می‌توانید کسب‌وکار خرد خود را با افتتاح یک دفتر ارائه خدمات راه‌اندازی کنید. از استارتاپ‌ها جلوتر خواهید بود، مخصوصاً محله‌ای که خودتان در آن ساکن بوده‌اید. این‌گونه شما دارای اعتبار اولیه هستید. تلاش کنید زندگی را برای دیگران بهتر و آسوده‌تر کنید. خدمات‌تان را در سه بخش متفاوت ارائه دهید: بخش نظافت و تعمیرات، بخش انجام امور اداری و بانکی و بخش خدمات خرید و خدمات عمومی مانند لباسشویی و غیره. برای این کار حتماً یک اپلیکیشن یا وب‌سایت هم راه‌اندازی کنید. تمرکز کسب‌وکار کوچک خود را بر محله‌تان بگذارید و یادتان باشد کوچک‌ترین محله در شهرهای بزرگ حداقل پنجاه‌هزار نفر ساکن دارد؛ یعنی نزدیک به ۱۲ هزار خانواده. ارائه خدمات اگرچه کمی سخت است، اما به دلیل عدم وابستگی به محصولات فیزیکی در شرایط کنونی کشور به‌شدت توصیه می‌شود. همچنین تلاش کنید برای ارائه خدمات‌تان به ‌جای روش‌های سنتی از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت اقدام کنید. سرعت دریافت پیام، هماهنگی‌ها و پرداخت‌ها برای ساکنین محله از طریق سایت و اپلیکیشن بسیار آسان و در دسترس است.»
کترینگ غذاهای خاص و محلی
یکی از کسب‌وکارهایی که همیشه برای خلق یک مزیت رقابتی نسبت به دیگران در آن فرصت وجود دارد، کسب‌وکارهای کوچک مبتنی بر غذا است؛ یک کترینگ یا آشپزخانه بیرون‌بر.
لیدا عجمی صاحب یک کترینگ غذاهای ایرانی و محلی برایمان می‌گوید: «فرصت‌های بی‌شماری در خلق آشپزخانه‌ها وجود دارد که هنوز خیلی‌ها بدان نپرداخته‌اند. مانند: غذاهای محلی، بین‌المللی ناشناخته و غذاهای رژیمی. بعضی فرصت‌های کسب درآمد از غذا که تاکنون کمتر دیده شده است، عبارت‌اند از: غذاهای نانی، محلی، بدون گوشت، ترکیبی اقوام و ملل مختلف و غذاهای دریایی.»
وی در ادامه می‌افزاید: «راه‌اندازی تهیه غذای خانگی کوچک می‌تواند یکی از راه‌های جذاب و پربازده برای علاقه‌مندان به آشپزی باشد. با برنامه‌ریزی دقیق، تحقیق در بازار، رعایت استانداردهای بهداشتی و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مؤثر، می‌توانید کسب‌وکار خود را به موفقیت برسانید. همچنین، تأکید بر کیفیت بالای مواد اولیه و خدمات ارائه شده، می‌تواند شما را در میان رقبا متمایز کند.»
راه‌اندازی تهیه غذای خانگی کوچک نه‌تنها فرصتی برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد فراهم می‌کند، بلکه مزایای فراوان دیگری نیز به همراه دارد. در این بخش به بررسی برخی از این مزایا می‌پردازیم:
  ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان: با راه‌اندازی تهیه غذای خانگی کوچک، شما می‌توانید ارتباط نزدیک‌تر و شخصی‌تری با مشتریان خود برقرار کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا نیازهای آنها را بهتر درک کرده و به آنها پاسخ 
دهید.
  کنترل بیشتر بر کیفیت مواد اولیه و تهیه غذا: وقتی شما خودتان غذا را تهیه می‌کنید، کنترل کاملی بر انتخاب مواد اولیه و نحوه پخت آنها دارید. این امر به شما امکان می‌دهد تا غذاهای باکیفیت و سالم‌تری ارائه دهید.
  انعطاف‌پذیری در کار: با راه‌اندازی تهیه غذای خانگی کوچک، شما می‌توانید ساعات کاری خود را تنظیم کنید و برای انجام سایر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود زمان داشته باشید.
  کاهش هزینه‌های اولیه و جاری: در مقایسه با راه‌اندازی یک رستوران یا کافه، هزینه‌های اولیه و جاری راه‌اندازی تهیه غذای خانگی کوچک به‌مراتب کمتر است. این موضوع می‌تواند به‌ویژه برای کسانی که با بودجه محدود شروع به کار می‌کنند، مزیت قابل‌توجهی باشد.
امکان ارائه غذاهای متنوع و خلاقانه: در یک تهیه غذای خانگی کوچک، شما می‌توانید به‌راحتی منوی خود را تغییر دهید و غذاهای جدید و خلاقانه‌ای را ارائه دهید. این امر می‌تواند جذابیت کسب‌وکار شما را برای مشتریان افزایش دهد.
چطور با سرمایه کم شروع کنیم؟ 
وقتی سرمایه کمی داریم، اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد، افزایش آن از طریق قرض یا وام‌ گرفتن است. البته اگر ایده بسیار خوبی داشته باشیم به روشی مانند جذب سرمایه هم فکر خواهیم کرد، اما سرمایه مالی کم، همیشه چیز بدی نیست.
در واقع، اگر ندانید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید، میلیاردها پول هم برای شروع کارتان کافی نخواهد بود. پس این فکر را که به دلیل سرمایه مالی اندکتان نمی‌توانید کاری را شروع کنید، از سرتان بیرون بیندازید.
دنیای وب، بستر بسیار خوبی برای کار با سرمایه کم است. شاید بهتر باشد در این مسیر و با تکیه ‌بر مهارت‌هایی که دارید به راه‌اندازی یک کسب‌وکار تازه فکر کنید. گزینه‌های زیادی پیش‌روی شما هستند.
مثلاً مدیریت در زمینه‌های مختلف فروش، تولید محتوا و درآمدزایی از طریق تبلیغات یا گرفتن حق اشتراک (چه در وب‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی)، آموزش آنلاین مهارت‌ها، مشاوره ‌دادن در زمینه‌های مختلف (مالی، آموزشی و خلاصه هر زمینه‌ای که در آن تخصص دارید.) و غیره.
یادتان باشد، تنها وقتی که نگاهی جست‌وجوگرانه به اطرافتان بیندازید، پاسخ‌ها را پیدا خواهید کرد.
وقتی از نظر مالی با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید، بهترین کار، دنباله‌روی از استراتژی «شروع کوچک» است. البته قبل از یک شروع کوچک باید با استفاده از تحقیقات بازاریابی، بزرگی صنعتی را که می‌خواهید وارد آن شوید، درک کنید. سپس برنامه خودتان را بچینید. شروع کوچک هم به مقدار و هم به بازار اشاره دارد.
اجازه بدهید مثالی برایتان بزنیم. مثلاً اگر می‌خواهید کسب‌وکاری در زمینه فروش کتاب راه‌اندازی کنید - بعد از بررسی بازار - گروه سنی الف (کودکانی که هنوز به مدرسه نمی‌روند) را در نظر بگیرید. باز هم می‌توانید کارتان را به تفکیک موضوع، کوچک‌تر کنید.
مثلاً فقط روی کتاب‌هایی که به آموزش الفبا می‌پردازند، تمرکز کنید. به‌این‌ترتیب، برای کسب‌وکار بزرگ خود، یک شروع کوچک را برنامه‌ریزی خواهید کرد.
موانع محیطی تأسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد 
در تهران
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موانع محیطی تأسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد در تهران را بررسی کرده است.
ادبیات علمی کارآفرینی در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر روی نقش کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط به دلیل تحریک رشد اقتصادی کشورها از طریق خلاقیت بالا و نوآوری سازمانی درون آنها شده است.
به گزارش روابط‌ عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با اعلام این مطلب که در ادبیات علمی کارآفرینی در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر روی نقش کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط به دلیل تحریک رشد اقتصادی کشورها از طریق خلاقیت بالا و نوآوری سازمانی درون آنها شده است، می‌افزاید: «هدف این گزارش پرداختن به موانع محیطی تأسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد در تهران بوده است.»
این گزارش تبیین می‌کند: «مطالعات تطبیقی در رابطه ‌با تأسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد در سایر کشورها نشان می‌دهد مواردی چون کاهش تقاضا در بازار، عدم توانایی در دستیابی به نقدینگی موردنیاز، سیستم‌های مالیاتی پیچیده و شرایط ناپایدار اقتصادی، موانع تولید و توسعه کسب‌وکارهای خرد هستند.» بر اساس انجام مطالعه میدانی با مصاحبه بیش از ۴۰ کسب‌وکار خرد در تهران، ۶۰ درصد مصاحبه‌شوندگان بالا بودن میزان اجاره‌ها، ۵۰ درصد رکود بازار و ۳۸ درصد ناعادلانه بودن مالیات‌ها را به ‌عنوان مانعی مهم در برابر تأسیس و رشد کسب‌وکارهای خرد عنوان کرده‌اند.
ساماندهی اجاره واحدهای اقتصادی یا فراهم ‌کردن مکان‌هایی برای عرضه تولیدات ایرانی با هزینه کم توسط دولت و شهرداری، تلاش در جهت عادلانه ‌بودن مالیات‌ها به‌ویژه با اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده و ایجاد رونق اقتصادی و گسترش صادرات و صنعت گردشگری با هدف ایجاد تقاضا از موارد پیشنهادی واحدهای خرد مصاحبه‌شونده برای رفع موانع مذکور است.