kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
میزبانی افتضاح فرانسه در المپیک 2024 پاریس

از توهین به مقدسات و ترویج همجنس‌گرایی تا شیطان‌پرستی و ممنوعیت حجاب

 
 
 
اشاره: سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس روز جمعه، پنجم مرداد با برگزاری مراسم افتتاحیه در حالی آغاز شد که به گفته رسانه‌ها و کارشناسان مراسم افتتاحیه و میزبانی بد فرانسه به صحنه افتضاح و آبروریزی تمام عیار برای دولت امانوئل ماکرون تبدیل شده است. ناهماهنگی گسترده در مراسم برگزاری افتتاحیه، اختلال گسترده در حمل‌ونقل ریلی در روز افتتاحیه، نشستن میهمانان برای ساعت‌ها زیر باران سیل‌آسا، معرفی تیم کره جنوبی به عنوان کره شمالی و برافراشتن وارونه پرچم المپیک، توهین به حضرت مسیح(ع)، ترویج همجنس‌گرایی و شیطان‌پرستی و استفاده از منحرفان جنسی در بخشی از مراسم افتتاحیه که منتقدان، آن را خودکشی فرهنگی و تاریخی برای فرانسه و اروپا خواندند، این بازی‌ها را به آبروریزی تمام برای فرانسه تبدیل کرد. بازی‌های امسال به‌دلیل جنگ بی‌وقفه‌ و کشتار و نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به‌راه انداخته است، هدف اعتراضات گسترده نیز قرار دارد. حمایت گسترده از ورزشکاران فلسطینی و «هو» کردن ورزشکاران رژیم صهیونیستی نیز به نمادی در المپیک امسال تبدیل شده است.  به‌ویژه اینکه مقامات فرانسوی با اتخاذ استانداردی دوگانه و بی‌توجهی محض به درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر تحریم ورزشکاران صهیونیستی، برای آنها حفاظت ۲۴ ساعته نیز فراهم کرده‌اند. در گزارش پیش رو نگاهی می‌اندازیم به ابعاد مختلف افتضاح دولت ماکرون در برگزاری این دور از مسابقات المپیک.
سرویس خارجی کیهان
 
تهدیدات امنیتی
این بازی‌ها در حالی از جمعه گذشته شروع شد که نگرانی‌ها درباره حملات تروریستی در جریان این بازی‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. دولت ماکرون ۴۰۰ میلیون یورو برای عملیات امنیتی گسترده هزینه کرده و المپیک پاریس ۲۰۲۴ را با ۷۵ هزار نیروی پلیس، ماموران امنیتی، سربازان فرانسوی، سیستم‌های موشکی و پادگان‌های جنگی آغاز کرده است. بر اساس گزارش‌ها تیم‌های قدرتمند امنیتی در سرتاسر پایتخت فرانسه مستقر شده‌اند تا جلوی هر تهدیدی برای بازی‌ها را بگیرند. روز جمعه و در مراسم افتتاحیه دستور ممنوعیت پرواز در سراسر پاریس برقرار بود و از پرواز هر هواپیمایی در یک دوره ۱۲ ساعته بر فراز آسمان جلوگیری می‌شد. همچنین تیم‌های غواص صبح پنجشنبه گذشته رود سن را برای یافتن مواد منفجره جست‌وجو کردند. سیستم‌های دفاعی نیز در سراسر این رویداد در دسترس خواهند بود تا ۱۵ میلیون بازدیدکننده و ۱۰۵۰۰ شرکت‌کننده بازی‌های المپیک را ایمن نگه دارند. وزارت کشور فرانسه گفته است که ماموران امنیتی ۴۳ کشور جهان، به پاریس در تامین امنیت المپیک ۲۰۲۴ کمک می‌کنند.  علی‌رغم همه تمهیدات گسترده امنیتی دولت فرانسه و استقرار ده‌ها هزار نیروی امنیتی شبکه راه‌آهن فرانسه تنها ساعاتی قبل از افتتاح بازی‌های المپیک در پاریس به دلیل آنچه که مقام‌های این کشور اقدامات گسترده خرابکارانه عمدی خواندند فلج و سفرهای قطارها از شهرهای دیگر اروپا و فرانسه به پاریس با اختلال شدید مواجه شد. مقام‌های فرانسوی اعلام کردند شبکه راه‌آهن سریع‌السیر این کشور هدف اقدامات خرابکارانه مجرمانه از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در سطحی گسترده ساعاتی قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس قرار گرفته و فلج شده است.
بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، مقام‌های فرانسه حملات مذکور را «اقدامات مجرمانه» خوانده و از تحقیقات درباره اینکه آیا دسیسه‌ای برای اجرای آنها در نزدیکی افتتاح بازی‌های المپیک وجود داشته، خبر داده‌اند. «پاتریس ورگریت»، وزیر حمل ونقل فرانسه گفته است مردم زیادی مجبور به فرار از صحنه آتش‌سوزی‌ها شدند و وسایل مخصوص ایجاد آتش سوزی کشف و ضبط شده‌اند همه‌چیز حاکی از آن است که این آتش‌سوزی‌ها عمدی و مجرمانه هستند.». خرابکاری‌های روز جمعه موجب قطع ارتباط چند خط راه‌آهن سریع‌السیر مابین پاریس و نقاط دیگر فرانسه و کشورهای همسایه آن شده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، ایستگاه قطار مشهور «مونپارناس» پاریس یکی از ایستگاه‌هایی است که اختلال و آسیب زیادی پیدا کرده است. تصاویری از ازدحام شدید مردم در این ایستگاه در شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا کرده است. «لوران نونیز»، رئیس پلیس شهر پاریس گفته است نیروهای این پلیس بعد از آنچه که «حمله بزرگ» فلج‌کننده شبکه راه‌آهن سریع‌السیر خواند در ایستگاه‌های قطار شهر پاریس مستقر شده‌اند. شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرده است این «خرابکاری گسترده» با هدف فلج کردن شبکه قطارهای پرسرعت این کشور، باعث تاخیر و لغو این قطارها شده است. مدیر شرکت حمل‌ونقل فرانسه نیز اعلام کرده است این خرابکاری گسترده باعث ایجاد تاخیر در سفر ۸۰۰ هزار مسافر در روز افتتاحیه مسابقات شده است. گفته می‌شود این خرابکاری، تمام خطوط ریلی این کشور، به‌ویژه خطوطی که شهرهای دیگر را به پاریس متصل می‌کنند، تحت تأثیر قرار داد. 
پایگاه خبری دیلی‌میل انگلیس همچنین خبر داد که نشست خبری کمیته برگزاری بازی‌های المپیک 2024 با حضور توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) که قرار بود پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شود؛ به طور ناگهانی لغو شد. این نشست خبری با وجود حضور گسترده نمایندگان رسانه‌های مختلف جهان 20 دقیقه قبل از شروع لغو شده است.
کمیته سازماندهی المپیک 2024 پاریس توضیحی در این‌باره نداده است؛ اگرچه به نظر می‌رسد این موضوع بی‌ارتباط با خرابکاری در خطوط راه آهن پاریس نباشد.همزمان با خرابکاری در خطوط ریلی فرانسه فرودگاه «بازل مولوز» اروپا واقع در مرزهای فرانسه و سوئیس نیز به دلایل امنیتی در روز افتتاحیه مسابقات تخلیه شد. 
پلیس فرانسه اعلام کرد که فرودگاه «بازل مولوز» به دلیل خطر وجود بمب و دریافت گزارش‌هایی در این رابطه، تخلیه شده است. مشکلات امنیتی دولت ماکرون تمامی نداشت در روزهای بعد نیز در حالی که تدابیر شدید امنیتی در پاریس همچنان ادامه داشت برخی رسانه‌ها از قطع کامل برق پاریس که مقامات این شهر آن را بی‌شباهت به خرابکاری اختلال در قطارهای سریع‌السیر نمی‌دانند، چهره این شهر را در زمان برگزاری مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا زشت جلوه داد. 
«پاریس در تاریکی فرو رفت» این گزارشی است که روزنامه «دیلی میل» و وبگاه «بریکینگ نیوز» مخابره کردند و از قطعی برق گسترده در پایتخت فرانسه خبر دادند. طبق گزارش دیلی میل، چندین نفر از کاربران شبکه‌های مجازی به ویژه ایکس (توئیتر سابق) با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از وضعیت پاریس، خبر دادند که برق میزبان المپیک قطع شده است.این رسانه انگلیسی البته نوشت که خبر قطعی برق در پاریس توسط مقامات تأیید نشده و «تردیدهایی درباره ویدئوهای منتشر شده از تاریکی پایتخت فرانسه وجود دارد»..وبگاه «بریکینگ نیوز» هم خبر داد که رسانه‌های محلی از قطعی برق بزرگ در چندین منطقه پاریس خبر دادند اما دلیل این قطعی مشخص نشده است. در یک حادثه دیگر پلیس فرانسه در بحبوحه برگزاری مسابقات المپیک پاریس و در ادامه اختلالات و مشکلات امنیتی به طور موقت مرکز رسانه‌ای المپیک را از بیم «خطر انفجار» تعطیل کرد. علی‌رغم این همه آبروریزی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شده است که نمایش جسورانه افتتاحیه المپیک در رودخانه سن باعث افتخار فرانسه شده است.
افزایش انتقادها از شرایط میزبانی
جدای از تهدیدات امنیتی مثل قطع برق و خرابکاری در سیستم ریلی فرانسه شرایط بد میزبانی فرانسه نیز صدای خیلی‌ها را درآورده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها در چند روز گذشته موارد و مشکلاتی در تمرینات، سیستم حمل‌ونقل و حتی تغذیه ورزشکاران وجود داشته که در ادوار پیشین کمتر دیده شده است. یکی از این مشکلات پرتکرار و پرانتقاد مربوط به سامانه‌های حمل‌ونقل است که گفته می‌شود فاقد سیستم سرمایشی هستند و مشکل دیگر مربوط به سالن‌های تیراندازی است که با وجود فاصله بسیار طولانی تا پاریس، از امکانات رفاهی و حتی غذای حلال برای ورزشکاران مسلمان خالی است! هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران نیز در حاشیه مسابقات تیروکمان بازی‌های المپیک به این واقعیت اذعان کرده و گفته است که «بسیاری از کشورها به شرایط و میزبانی فرانسه انتقاد دارند.»
البته این مشکل تنها برای ایران نیست و کشورهای دیگر نیز گلایه‌های زیادی از شرایط دارند. براساس گزارش‌ها کاروان ورزشکاران انگلیسی و مسئولان این کاروان به شدت از شرایط دهکده ناراضی و حتی برخی از آنان به دنبال راهکاری هستند تا قهرمانان این کشور از غذاهای دهکده استفاده نکنند زیرا باور دارند که چنین تغذیه‌ای مشکلات زیادی را در روند عملکرد ورزشکاران ایجاد خواهد کرد. هرچند که برخی باور دارند که در آغاز المپیک ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و در ادامه برطرف می‌شود اما برای فرانسه که تجربه چند دوره میزبانی این بازی‌ها را دارد، ابتدائی‌ترین معضلات رفاهی نمی‌تواند قابل قبول باشد. فرانسه در زمینه برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی کم‌تجربه نیست و در چند دهه گذشته افزون بر المپیک، جام جهانی فوتبال، یورو و چندین رویداد معتبر جهانی را میزبانی کرده و آشفتگی آنان در برنامه‌ریزی این رقابت‌ها، غیرطبیعی می‌نماید!
تبعیض علیه ورزشکاران زن باحجاب فرانسوی 
المپیک ۲۰۲۴ این فرصت را ایجاد کرد که تبعیض‌ها و فشار‌های ناشی از سکولاریسم ادعائی فرانسه علیه مسلمانان این کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین جمعیت اقلیت مسلمان در اروپا آشکارتر شده و اعتراض‌های جدی را به دنبال آورد. 
دولت ماکرون در این دوره از مسابقات به بهانه ارزش‌های مربوط به «لائیسیته» مانع حضور ورزشکاران زن مسلمان فرانسه در مسابقات شده است. «سونکامبا سیلا» دونده مسلمان فرانسوی در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت که به علت حجابش نمی‌تواند در مراسم بزرگ افتتاحیه المپیک پاریس شرکت داشته باشد. 
«سیلا» با انتقاد از این تصمیم نوشت: «تو برای مشارکت در بازی‌های المپیک که در کشورت برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوی، اما نمی‌توانی در افتتاحیه آن شرکت کنی، چرا که روسری بر سر داری!». 
اعتراض «سیلا» به موضوع ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران مسلمان زن فرانسه موجی از انتقاد‌ها به دولت ماکرون و همدردی‌ها با ورزشکاران زن مسلمان این کشور را درپی داشت و سبب شد تا این موضوع مورد توجه گسترده قرار بگیرد.
 وزیر ورزش فرانسه در آستانه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در بیانیه‌ای ممنوعیت ورزشکاران زن فرانسوی از پوشیدن حجاب را در جریان بازی‌ها تأیید کرده بود! «آمیلی اودِآ کاستِرا»، وزیر ورزش فرانسه در ابتدا ۲۴ سپتامبر 2023 (2 مهر 1402) این ممنوعیت را اعلام کرده بود. 
«دیوید لاپارتیان»، رئیس کمیته ملی المپیک فرانسه، در گفت‌وگو با شبکه فرانس‌اینفو از تصمیم ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانسوی دفاع کرده و گفته است: «نمایندگان فرانسه در این نقش اجازه ندارند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند.» 
با وجود آن‌ که منتقدان، این تصمیم را ناقض آزادی‌های فردی و نمونه‌ای از معیار دوگانه می‌دانند لاپارتیان با تأکید بر قوانین لائیسیته در این کشور گفته است: «منشور المپیک به ورزشکاران اجازه می‌دهد که حجاب داشته باشند، اما در فرانسه ما قوانین لائیسیته داریم. 
هیئت نمایندگی فرانسه در این زمینه مشابه ماموران پلیس یا معلمان، یک وظیفه خدمات عمومی را بر عهده می‌گیرد و نیز به بیطرفی مذهبی متعهد است.»با این حال، این تصمیم منتقدانی دارد که معتقدند چنین تصمیمی مبتنی بر «معیار دوگانه» است و برای نمونه در برخی موارد مانند خالکوبی آیه‌ای از انجیل بر روی بازوی اولیویه ژیرو، فوتبالیست این کشور در نظر گرفته نمی‌شود. از این رو منتقدان می‌گویند که این «یک تبعیض آشکار علیه زنان باحجابی است که در جامعه دیده شده‌‌اند و در ورزش حرفه‌ای نیز موفق به شمار می‌روند.»
سازمان‌ها، نهاد‌ها و گروه‌های حقوق بشری مختلفی نیز از اقدام فرانسه برای ممنوعیت حجاب ورزشکاران زن مسلمان این کشور انتقاد کرده و خواستار لغو آن شده‌اند پس از اعلام این ممنوعیت، «مارتا هورتادو»، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای این ممنوعیت را «نادرست» خواند. عفو بین‌الملل نیز در ادامه به همراه چندین نهاد دیگر با ارسال نامه‌ای درباره این ممنوعیت به کمیته بین‌المللی المپیک، از این نهاد خواستند تا از مقامات ورزش فرانسه بخواهد محدودیت‌های اعمال‌شده درباره پوشش و حجاب را چه در المپیک و چه در دیگر رویدادهای ورزشی رفع کنند.
عفو بین‌الملل ۱۶ جولای(26 تیر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت حجاب از وجود «استاندارد دوگانه و تبعیض‌آمیز در سیاست فرانسه» حکایت دارد. به نوشته این نهاد، ممنوعیت مذکور ناقض مقررات بین‌المللی است. همچنین این نهاد تأکید کرد که این ممنوعیت نمایانگر «تزویر تبعیض‌آمیز» مقامات فرانسه و «ضعف» کمیته بین‌المللی المپیک در آستانه این بازی‌هاست. 
فرانسه در حالی بر اجرای ممنوعیت حجاب برای زنان و دختران مسلمان تأکید دارد که پیشتر کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که این کشور به دلیل ممانعت از داشتن حجاب یک زن در زمان تحصیل در یک مدرسه، معاهده بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است.
کمیته حقوق بشر سازمان ملل، تأکید کرده است که این اقدام پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض می‌کند. 
دولت فرانسه با سوءاستفاده از قوانین رسمی این کشور درباره اینکه ورزشکاران فرانسوی هنگام رقابت در چارچوب تیم‌های ملی از کارکنان دولت محسوب شده و باید به اصول سکولاریسم ادعائی این کشور پایبند باشند، حجاب را برای ورزشکاران زن فرانسوی در بازی‌های المپیک ممنوع کرد.در عین حال، با اینکه هیچ قانون یا سیاست ملی در فرانسه درباره ممنوعیت حجاب در ورزش وجود ندارد، فدراسیون‌های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال و بسکتبال فرانسه اقدام به تعیین آیین‌نامه‌هایی برای ممنوعیت حجاب کرده‌اند. ورزشکاران محجبه در فرانسه از انجام طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها از جمله فوتبال، بسکتبال، جودو، بوکس، والیبال و بدمینتون حتی در سطوح نوجوانان و آماتور هم منع شده و می‌شوند. ممنوعیت‌های حجاب در ورزش فرانسه به شکل فزاینده‌ای در ورزش‌های مختلف اعمال می‌شود و همین امر سبب شده ورزشکاران زن مسلمان مورد تبعیض قرار گرفته، نامرئی شده، طرد و تحقیر شوند؛ مسائلی که باعث آسیب روحی و انزوای اجتماعی می‌شوند.کمیته بین‌المللی المپیک قوانینی برای استفاده از پوشش مذهبی ندارد؛ این کمیته هرگونه تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی را ممنوع می‌داند، اما حجاب را فرهنگی و غیر مذهبی می‌داند. گروه‌های حقوق بشری از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند آشکارا از مقام‌های ورزشی در فرانسه بخواهند که ممنوعیت حجاب در بازی‌های المپیک و در تمام سطوح ورزشی را لغو کنند و گفتند که این ممنوعیت‌ها در دست‌کم شش رشته ورزشی وجود دارد. این گروه‌ها از جمله دیده‌بان حقوق بشر و انجمن جهانی بازیکنان، طی نامه‌ای مشترک به کمیته بین‌المللی المپیک، تبعیض کشور علیه زنان و دختران با حجاب را نگران‌کننده خواندند.
ممنوعیت حجاب در فرانسه گذشته از جنجال‌برانگیز شدن آن در جریان المپیک ۲۰۲۴ همواره یک موضوع بحث‌برانگیز بوده و محل تلاقی ورزش، مذهب و سیاست‌های دولت فرانسه محسوب می‌شود.ممنوعیت حجاب در فرانسه فقط محدود و مربوط به روسری پوشیدن زنان مسلمان نیست، بلکه پروژه اجتماعی است که زنان زینت و زیور آن هستند و باید در آن به‌صورت کامل به نمایش دربیایند.
ترویج همجنس‌گرایی و شیطان‌پرستی
دولت ماکرون در حالی مانع حضور ورزشکاران زن مسلمان و محجبه این کشور در افتتاحیه بازی‌ها و خود بازی‌ها می‌شود که گزارش‌ها‌ حاکی است افتتاحیه بازی‌ها رسماً به مراسمی برای ترویج همجنس‌گرایی، شیطان‌پرستی و توهین به ادیان تبدیل شده بود.«ترویج همجنس گرایی»، «شیطان‌‌پرستی»، «منزجر‌کننده»، «توهین‌آمیز»، «تمسخر خداوند» واژه‌هایی است که اکثر کاربران توئیتر در وصف افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس از آن‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها روابط مثلثی، بی‌بندوباری رقاصه‌ها و ... جزو یکی از سکانس‌های اصلی افتتاحیه بود. 
 صفحه رسمی المپیک در توئیتر پیش‌بینی می‌کرد که چنین نمایش‌های منحرفانه‌ای با واکنش مردم همراه شود، بنابراین برای اینکه متولیان روایت را در دست بگیرند، تصویر و جمله‌ای از «ویکتور هوگو» را با متن: «آزادی برای عشق ورزیدن، به اندازه آزادی عقیده مقدس است» را منتشر کرد. منظور آن‌ها از این جمله این بود که نباید افراد را به‌علت گرایش‌های (منحرف) جنسی، سرزنش کرد. تقریباً هیچیک از صد توئیت اول که زیر پست نوشته شده بود، در تأیید این قبیل از رذایل اخلاقی نبود.
در گزارش‎های متعددی درباره مراسم افتتاحیه به حضور زن‌پوش‌ها، ترویج ترنس‌جندریسم و جنبش چاقی چیز خوبی است، اشاره شده است و برآیند تمامی این انحرافات را می‌‌توان در سکانس به تمسخر گرفتن شام آخر حضرت عیسی(ع) در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ دید. 
در این بخش دیده می‌شود که متولیان مراسم، حواریون حضرت عیسی (ع) را با ترنس‌جندرها، زن‌پوش‌ها و دیگر رنگ‌های پرچم انحرافات جنسی تعویض کرده و یک زن چاق را بر جای حضرت عیسی نشانده‌اند.
تداعی تابلوی «شام آخر» حضرت عیسی مسیح‌«ع» اثر «لئوناردو داوینچی»، با استفاده از مظاهر همجنس‌گرایانه، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. منتقدان ضمن اشاره به تأکید بیش از حد بر مسائل جنسی و ضد کرامت انسانی بودن نمایش یاد شده، به استفاده از کودکان در چنین نمایشی نیز اعتراض کردند؛ آن‌ها اجرای این نمایش را توهین به مسیحیت و مسیحیان نامیده و مخالفت خود را با آن به‌ویژه در فضای مجازی اعلام کردند. نمایش یاد شده با انبوهی از صحنه‌های از پیش ضبط شده، نشان‌دهنده انحراف‌های جنسی مشهور از جمله میل جنسی به کودکان (پدوفیل) بود که حیرت و اعتراض زیادی را برانگیخت؛ در عین حال، حضور یک دختر بچه نیز در نمایش یاد شده از سوی منتقدان به آینده سیاه و تاریک نسل‌های آینده فرانسه و اروپا تعبیر شد. 
در این میان «خاویر تباس»‌، از مسئولان برگزاری المپیک و رئیس «لالیگا» با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت:«غیر قابل قبول، بی‌احترامی محض، بدنامی! استفاده از تصویر شام آخر در بازی‌های المپیک توهین به مقدسات بود. احترام به اعتقادات دینی کجاست؟ به سنت بازی‌های المپیک احترام بگذارید».
روزنامه فیگارو هم گزارش داد اسقف‌های فرانسه از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی در پاریس انتقاد کرده‌اند. به گفته اسقف‌های فرانسه متأسفانه، مراسم افتتاحیه صحنه‌هایی داشت که مسیحیت را به سخره می‌گرفت. ما از نمایندگان ادیان دیگر که با ما ابراز همبستگی کردند، تشکر می‌کنیم. همه افکار ما اکنون با مسیحیان سراسر جهان است که از تحریک‌آمیز بودن برخی از صحنه‌ها آزرده خاطر شدند. استفاده افراطی و معنادار و به شدت توهین‌آمیز از نمادهای شیطانی و لوگوها و علامت‌های مکاتب شیطان‌پرستی در جای جای این مراسم، خشم مسیحیان و به ویژه مقر کاتولیک واتیکان را به همراه داشته است. 
اوضاع به‌قدری خراب شده بود که حتی صفحه توئیتر همجنس‎گرایان نوشت: «دیدن رقصیدن زن‌پوش‌ها و رقاصه‌های نیمه برهنه منحرف جنسی در کنار کودکان، بسیار منزجر‌کننده بود. این سیاست‌ها دیگر یک معضل مختص به آمریکا نیست و‌گریبان همه جهان را گرفته است. اگر دیدن این تصاویر شما را به وحشت نینداخته است، به اطرافتان توجه نمی‌کنید.» وب‌سایت «ببلیون‎‏بی» نیز درپی بالاگرفتن تب ترویج انحرافات جنسی در جوامع غربی، به نقل از «شیطان» خطاب به دموکرات‌ها و لیبرال‌ها، نوشت: «یک ذره دوز ترویج انحرافات جنسی را کم کنید. شماها از من هم پیشی گرفته‌اید.» معمولاً مشعل المپیک را در دستان افرادی قرار می‌دهند که از بهترین و سزاوارترین نمونه‌های بشریت هستند؛ اما به رسم چند سال اخیر در جوامع غربی، متولیان المپیک، گروه‌های جنسی نوظهور و دیگر افراد نه‌چندان شایسته را سزاوارترین افراد برای حمل مشعل در نظر گرفته‌اند. پیش از برگزاری افتتاحیه نیز مشعل المپیک را در دستانی افرادی قرار داده بودند که جای بحث‌های فراوانی دارد. در بخشی از این حرکت نمادین، مشعل المپیک به دستان سه «مرد زن‌پوش» سپرده شد. ناگفته نماند که کارگردان هنری افتتاحیه المپیک پاریس، یک فرد یهودی بود.
فلسطین و المپیک
ترویج همجنس‌بازی، شیطان‌پرستی، توهین به مقدسات دینی و حمایت از منحرفین جنسی در جریان افتتاحیه بازهای المپیک از سوی دولت ماکرون در حالی است که این کشور حتی اجازه واکنش و اعتراض نسبت به حضور کاروان رژیم صهیونیستی را در این دوره از مسابقات نداد و در مقابل اعلام کرد نیروهای امنیتی فرانسه به طور 24 ساعته امنیت کاروان رژیم صهیونیستی را تامین خواهند کرد. بازی‌های امسال به‌دلیل جنگ بی‌وقفه‌ و کشتار و نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه به‌راه انداخته است، هدف اعتراضات گسترده قرار دارد و در هر مسابقه‌ای که بازیکنی از رژیم صهیونیستی در آن حضور دارد تماشاگران با حضور در سالن برگزاری مسابقه با بلند کردن پرچم فلسطین ورزشکار اسرائیلی را «هو» می‌کنند.
ــــــــــــــــــــ 
1. «سکوت فرانسه برای افتادن آب‌ها از آسیاب مراسم افتتاحیه» (مشرق،7 مرداد1403)
2. همجنس‌گراترین المپیک تاریخ (میزان،6 مرداد 1403)
3. «واکنش اسقف‌های فرانسوی به افتضاح در مراسم افتتاحیه المپیک» (مشرق،7 مرداد 1403)
4. اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب در المپیک ۲۰۲۴ (میزان، 7 مرداد 1403)