kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
دولت شهید رئیسی چه تحویل گرفت و چه تحویل می‌دهد؟

خاموشی گسترده حتی در زمستان و کمترین خاموشی در داغ‌ترین تابستان

 
 
 
سرویس اقتصادی-
دولت سیزدهم کشور را از خاموشی گسترده دولت روحانی- حتی در زمستان- نجات داد و در حالی که در آن دوره حتی در پیک مصرف 60 هزار مگاواتی هم خاموشی‌های گاه و بیگاه رخ می‌داد، در سالیان اخیر با ثبت رکورد نزدیک به 80 هزار مگاوات (79 هزار مگاوات) هم شبکه برق پایدار است.
به گزارش کیهان، موج گرمای تابستانی همه نیمکره شمالی جهان را دربرگرفته و غرب آسیا را با شدت بیشتری درگیر کرده است. 
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه میانگین دمای وزنی کشور در این روزها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین یک و نیم تا دو درجه افزایش را نشان می‌دهد گفت: این درحالی است که براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی میانگین وزنی حداکثر درجه حرارت در شش سال اخیر 40 و دو دهم ثبت شده که بی‌سابقه است.
رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه میزان تقاضای مصرف برق کشور تاکنون شش بار نصاب‌های قبلی را شکسته است، گفت: نصاب جدید صنعت برق به میزان ٧٩ هزار و ١٨٩ مگاوات روز سوم مرداد در زمان اوج مصرف ثبت شد که عدد بسیار بزرگی است و شامگاه دوم مرداد هم نیاز مصرف شبانه با عدد ٧٣ هزار و ٦٢ مگاوات شکسته شد.
او خاطرنشان کرد که رشد مصرف برق در کشور به نزدیک ٩ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.
 خاموشی در 60، روشنایی در 80
دولت شهید رئیسی که وارث ناترازی‌های بسیار در حوزه انرژی بود، بی‌هیاهو کار خود را آغاز کرد و همزمان با افزایش مصرف، تأمین برق را در دستور کار قرار داد. همایون حائری؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه با تجربیاتی که از 100 اقدام در عبور از سال اول دولت سیزدهم در بخش برق موفق عمل شده بود، برنامه دومی به‌عنوان 140 اقدام از ابتدای مهرماه سال 1401 رقم خورد، افزود: با انجام این 140 اقدام که ناظر بر برنامه‌های تولید، مصرف و توزیع برق بود توانستیم اوج بار سال 1402 را نیز به‌خوبی پشت ‌سر بگذاریم.
وی درخصوص اوج بار سال جاری و اقدامات صورت‌گرفته برای عبور موفق از آن نیز گفت: تا پیش از آغاز اوج بار سال جاری ظرفیت تولید برق کشور با 9 هزار و 500 مگاوات افزایش نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به بیش از 93 هزار مگاوات رسید و کنار آن برای عبور موفق از اوج بار تابستانی که در آن قرار داریم 180 اقدام راهبردی نیز تدوین شده است.
گفتنی است، مصرف برق به نزدیک 80 هزار مگاوات رسیده اما شبکه پایدار است حال آنکه در دولت روحانی، در محدوده 50 تا 60 هزار مگاوات، خاموشی‌های به ظاهر برنامه‌ریزی‌شده اعلام می‌شد که در عمل پایبندی چندانی به آن برنامه هم وجود نداشت.
کار به جایی رسیده بود که مردم التماس می‌کردند قطع برق لااقل طبق برنامه باشد اما گاهی در یک روز چهار بار برق می‌رفت که خسارات زیادی به وسایل برقی مردم می‌زد. در دوران کرونا و دوران سخت تابستان 1400 بخشی از مردم با خرید دستگاه ونتیلاتور از مریض خود در خانه مراقبت می‌کردند و قطع برق در آن زمان چه مصائب بزرگی ایجاد کرد.
8 هزار مگاوات تا تحقق برنامه هفتم
دولت سیزدهم که شبکه برق را با ناترازی 
15 هزار مگاواتی تحویل گرفته بود، با درک حساسیت ناترازی برق، از ابتدا برنامه جدی برای تولید 
30 هزار مگاوات برق را در دستور کار قرار داد. به گفته علی اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو، در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده است تا ظرفیت تولید برق کشور به ۱۲۳ هزار مگاوات برسد که نسبت به ظرفیت تولید کنونی یعنی ۹۳ هزار مگاوات بیانگر یک فاصله 
۳۰ هزار مگاواتی است.
او با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی جدید در کشور آغاز شده است، ادامه داد: این ظرفیت‌ها در صورت اقدام بموقع در زمان کوتاهی به بهره‌برداری می‌رسند و تنها هشت هزار مگاوات احداث واحد نیروگاهی نیاز است تا هدف برنامه هفتم توسعه محقق شود.
 پایداری شبکه در ایران
با وجود استقرار گنبد حرارتی بی‌سابقه و تجربه گرم‌ترین روزهای تاریخ، ایران با نزدیک به 90 میلیون نفر جمعیت، تحریم و... و مصرف روزانه 79 هزار مگاوات، دچار قطع برق نیست مگر موارد جزئی که ناشی از حوادث است اما شش کشور عربی ثروتمند خلیج‌فارس که جمعاً 50 میلیون نفر جمعیت دارند همچون عربستان، کویت و امارات و... دچار موارد زیاد کمبود و قطع برق هستند. در واقع، افزایش بی‌سابقه دما در منطقه غرب آسیا سبب شده تا برخی کشورها برای جبران کسری و حفظ پایداری شبکه، برق را برای ساعاتی از شبانه‌روز قطع کنند. 
شرایط آب و هوائی این کشورها شبیه جنوب ایران است اما در شرایطی که مناطق جنوبی ایران برق پایدار دارند کشورهای عربی ندارند. دمای هوا حدود 50 درجه و بالاتر است و مهم‌تر از آن تداوم گرما در روزهای متوالی حتی در ساعات شب، تحمل این شرایط را بسیار سخت کرده است.
ترکیه که به قبله برخی تبدیل شده نیز دچار قطع برق شده است. این کشور که همواره با آب و هوای خنک و پیشرفت اقتصادی مطلوب، نسبت به ایران معرفی می‌شود در برخی شهرهایش بین دو تا 9 ساعت خاموشی دارد اما در ایران هنوز خاموشی ناشی از کمبود برق رخ نداده و شبکه برق کشور با وجود گرمای شدید هوا، کم بارشی و بعضاً خشکسالی با مدیریت وزارت نیروی دولت سیزدهم پایدار است. بی‌برقی‌های پراکنده نیز به دلیل حوادث شبکه برق است. قطع برق ادارات و صنایع هم در ساعات محدود، برای کاهش فشار بر شبکه رخ می‌دهد.
جایگاه ایران از منظر افزایش ظرفیت تولید برق در سه سال گذشته مستند به ارزیابی‌های بین‌المللی هفتم جهان است و بالاتر از ایران کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا، روسیه، برزیل و اندونزی قرار دارند که جمعیت، وسعت و حجم اقتصاد این کشورها با ایران قابل مقایسه نیست. ایران رتبه اول تولید برق منطقه غرب آسیا را در اختیار دارد و در آسیا نیز بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در جایگاه چهارم قرار دارد.
بی‌برقی مردم به دلیل گرانی شدید در آمریکا
در حالی که شبکه برق ایران علی‌رغم افزایش شدید مصرف از وضعیت پایداری برخوردار است، کشورهای مدعی با چالش‌های جدی در این حوزه مواجه‌اند. اداره آمار آمریکا اعلام کرده است متوسط قیمت برق در این کشور در ماه گذشته دو برابر نرخ تورم در سراسر این کشور افزایش یافته و این مسئله دسترسی به دستگاه‌های سرمایشی برای تعداد زیادی از آمریکایی‌ها را به خاطر بالا رفتن صورت حساب‌ برق، غیرممکن کرده است. این افزایش قیمت در بحبوحه موج شدید گرما در سراسر آمریکا و دنیا صورت گرفته است. گرما، اولین عامل جوی مسبب مرگ در آمریکاست.
همچنین شبکه اطلاعاتی PowerOutage.us از قطع برق بیش یک میلیون و 300 هزار خانه در ایالت تگزاس آمریکا خبر داد. مدت این قطع برق برای برخی واحدهای مسکونی از ۴۸ ساعت گذشته است. علاوه‌بر تگزاس، قطع برق در ایالت‌های ثروتمند کالیفرنیا، پنسیلوانیا، میشیگان و اوهایو هم رصد شده است.
تامین برق صنایع
دولت سیزدهم علاوه‌بر فعال کردن ظرفیت‌های قبلی که در دولت روحانی به دلایلی چون اجرای کنوانسیون پاریس، مدیریت ضعیف و... کنار رفته بود و کاهش ناترازی برق از 15 هزار به 10 هزار مگاوات، ظرف چند ماه و پیش از فرا رسیدن فصل گرم سال جاری 60 نقطه ضعف حساس در شبکه انتقال را مرتفع کرد. این در حالی است که سالانه چهار تا پنج هزار مگاوات تقاضای جدید نیز ایجاد می‌شود.
محرابیان؛ وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش شد تا ظرفیت تولید برق کشور افزایش یابد، ادامه داد: علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولید برق، موضوع تعمیر و توسعه نیروگاه‌های کشور نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. برخی از نیروگاه‌های کشور بیش از ۱۳ سال بود که از رده خارج شده بود و نیاز به بازسازی اساسی چه در بخش نیروگاه‌های برقابی و چه در بخش حرارتی وجود داشت، بر همین اساس با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی امر تعمیر و بازسازی این نیروگاه‌ها اجرائی شد.
او با اشاره به نقش مؤثر تحویل برق کافی به صنایع بزرگ در افزایش ظرفیت تولید این صنایع ادامه داد: در تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد این بودیم که به دلیل عدم تحویل برق کافی به صنایع سیمانی، قیمت سیمان تا بیش از ۳۶۶ درصد افزایش یافت اما در سه سال گذشته به دلیل تحویل برق کافی به این صنعت در رابطه با برق، افزایشی در قیمت سیمان صورت نگرفت و اگر افزایش قیمت محدودی نیز وجود داشت این افزایش به دلیل افزایش قیمت مبنایی سیمان در بازار سرمایه بود.
وزیر نیرو به عدم نیاز به ۷۸ درصد از میلگرد 
عرضه شده به بازار در هفته گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه صنایع فولادی نمی‌توانند بخش قابل توجهی از محصولات خود را در بازار به فروش برسانند، بیانگر تأمین برق مناسب برای این صنایع و تولید محصول کافی است.
900 هزار قبض رایگان؛
 پاداش مصرف بهینه در ایران
حدود ٣٣ درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات است توسط بخش خانگی مصرف می‌شود که در ساعت اوج بار تابستان به ۵٠ درصد می‌رسد. از این رو لازم است در ساعات اوج بار، مشترکان خانگی از مصارف غیرضروری اجتناب کنند.
تنظیم کولرهای گازی روی درجه ٢٤ و استفاده از دور کند کولرهای آبی، پرهیز از استفاده ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو و... در ساعت ١٣ تا ١٨ و 20 تا ٢٣ که مصرف برق اوج می‌گیرد و اقداماتی مانند نصب سایبان، تمیز کردن یا تعویض فیلترها و پوشال که باعث افزایش راندمان می‌شود، همگی موجب بهینه‌سازی و کاهش مصرف برق می‌شود.
مصطفی رجبی مشهدی؛ مدیرعامل توانیر با بیان اینکه مشترکانی که مصرف برق خود را نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داده باشند مشمول دریافت پاداش صرفه‌جویی می‌شوند، افزود: بر اساس پایش نهائی صورت گرفته از 25 میلیون قبوض برق قرائت شده، 34 درصد از مشترکان؛ معادل بیش از هشت میلیون و 500 هزار مشترک برق تاکنون مشمول دریافت پاداش شده‌اند.
او افزود: در این میان قبوض برق 900 هزار مشترک که معادل 11 درصد از مشترکان خانگی می‌شود کاملاً رایگان شده است. امسال با اجرای پویش «باانرژی» و ارائه جوایز ارزنده از جمله 300 خودرو، به مشترکانی که مصارف خود را کاهش دادند نظیر دو سال گذشته پاداش صرفه‌جویی پرداخت می‌شود.