kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۲۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
اسب زین شده زیر پای دولت چهاردهم

قطار کانتینری رفت و برگشت ایران- چین راه‌ افتاد

قطار کانتینری دو سربار ایران- چین- ایران در مراسمی با حضور مسئولان ایران، چین، قزاقستان و ترکمنستان راه‌اندازی شد.
 
 
 
 
طی یک مراسم در بندر خشک ریلی آپرین، قطار کانتینری دو سربار ایران- چین- ایران، دیروز راه‌اندازی شد و فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان در مراسم اعزام قطار کانتینری رفت و برگشت ایران- چین حضور داشتند.
سید میعاد صالحی؛ مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد. دو سربار بودن این قطار سبب می‌شود تا هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش یابد و شاهد تثبیت این مسیر به عنوان یک کریدور ریلی باشیم. 
او افزود: افزایش تبادلات بین چین، قزاقستان و ترکمنستان از این مسیر، از جمله مزایای آن است و بسیاری محموله‌ها که شاید حمل‌شان از طریق دریایی مدت زمان بالایی نیاز داشته باشد می‌تواند از طریق این مسیر ریلی ایمن در مدت زمان کوتاه‌تری تبادل شود. پیش‌بینی ما این است که زمان حمل محموله‌ها بین دو کشور ایران و چین به یک‌سوم میزان فعلی کاهش یابد.
نتیجه تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: قطار باری مواد معدنی، از بندر خشک تهران به سمت چین حرکت کرد و حدود ۱۰ روز قبل نیز قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است. این قطار می‌تواند زیرساختی مهم برای افزایش تبادلات ایران و چین باشد و ایران را به دروازه‌ای امن برای حرکت چین به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند. با استمرار این کریدور به طور حتم صاحبان سایر کالاها به سمت این مسیر ایمن ریلی خواهند آمد. ضمن اینکه هدف گذاری ابتدائی ما جابه‌جایی سالانه یک میلیون تن کالا بین دو کشور است.
صالحی اظهار کرد: کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی این قطار همکاری‌های خوبی داشتند که این اقدامات در پی تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر و توسعه دیپلماسی صورت گرفته است. همچنین راه‌اندازی فاز اول کریدور ریلی چین-ایران-اروپا صورت خواهد گرفت.
صالحی ادامه داد: کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هم از امنیت بالا برخوردار است و همزمان کمتری نسبت به حمل‌ونقل دریایی خواهد داشت. علاوه‌بر این استفاده از کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هزینه کمتری نیز برای صاحبان بار خواهد داشت.
تمایل چین به طرح یک کمربند- یک راه
در این مراسم «لیهوا فو»؛ معاون سفیر چین اظهار داشت: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است. امیدوارم در آینده نزدیک تقویت همکاری‌های دو کشور را در قالب طرح «یک کمربند- یک راه» شاهد باشیم.
همچنین سفیر قزاقستان با ابراز امیدواری از اینکه در آینده این مسیر ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا متصل شود و افزود: قزاقستان با ایران از طریق دریای خزر همسایه است و پروژه‌های زیربنایی را در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین دنبال می‌کند.