kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۱۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

پاسخ بی‌سابقه یمن به حمله بی‌سابقه اسرائیل ناو آمریکایی و ایلات موشکباران شد

در پی حمله بی‌سابقه یمن به تل‌آویو، رژیم آپارتاید به یمن حمله کرد، اما ساعاتی از این تجاوز علنی و بی‌سابقه هوائی نگذشته بود که یمن با پهپادها و موشک‌های بالستیک خود پاسخ سختی حواله کرد! مواضع حساس در ایلات اشغالی و ناو آمریکایی موشکباران شدند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
در حالی که همه چشم‌ها به مرزهای شمالیِ اراضی اشغالی و جنوب لبنان دوخته شده بود تا ساعت صفر جنگ رژیم آپارتاید اسرائیل و گروه مقاومتِ حزب‌الله لبنان فرا رسد، گروه دیگری از جبهه مقاومت چنان ضربه بی‌سابقه‌ای را به قلب اراضی اشغالی وارد کرد که مسئله «جبهه شمالی» کمابیش به حاشیه رفت تا فعلاً مسئولین رژیم اسرائیل از گیجی این حمله خارج شوند. چنان که در خبرها بارها خوانده و شنیده‌اید حمله پهپادی که از یمن به پرواز درآمد و سحرگاه روز جمعه (29 تیر) در تل‌آویو منفجر و منجر به کشته شدن حداقل یک صهیونیست و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، صهیونیست‌ها را به بهت فرو برد تا این که در عصر روز شنبه برای پاسخ به این حمله تصمیم به حمله هوائی به خاک یمن را گرفتند. انصارالله یمن روز یکشنبه اعلام کرد: در نتیجه تجاوز هوائی رژیم صهیونیستی که انبار نفت در بندر حدیده را هدف قرار داد سه تن شهید و ۸۷ تن دیگر زخمی شدند. 
اگرچه صهیونیست‌ها می‌گویند با به پرواز درآوردن جنگنده‌های اف35 و اف16 و رساندن آنها به یمن، این کشور را بمباران کرده‌اند اما گزارش‌هایی هم هستند که می‌گویند، این حملات از سوی انگلیس و آمریکا انجام شده و مسئولیت آن را صهیونیست‌ها برعهده گرفته‌اند تا- مثلاً- ضمن حفظ آبرو، تلاشی هم برای حفظ بازدارندگی کرده باشند!
پاسخ فوری
«محمد عبدالسلام»، از جنبش انصارالله، در اولین واکنش به حملات هوائی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «این حملات تنها باعث افزایش عزم ما در حمایت از فلسطین خواهد شد.» «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز در بیانیه‌ای، صبح روز یکشنبه، خطاب به صهیونیست‌ها اعلام کرد: «خیلی خوشحال نشوید چرا که پاسخ یمن قطعی و دردناک است و هرگز از مجازات در امان نخواهید ماند و بازگشت به جایی که از آنجا آمدید، گزینه‌ پیش‌روی شماست یا اینکه در پناهگاه‌ها بمانید... حمایت آمریکا و انگلیس نیز سودی نخواهد داشت و دستی که حاکمیت یمن را نقض کرده و به منابع و ملت این کشور تجاوز کرده، قطع خواهد شد.» سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم دیروز، این طور به این حمله واکنش نشان داد: پاسخ داده شد و «یگان موشکی نیروهای مسلح یمن با چند موشک بالستیک مواضع حساسِ «ام‌الرشراش» (ایلات) را هدف قرار داد... عملیات مشترکی نیز میان نیروی دریایی، هوائی و موشکی با هدف قرار دادن ناو آمریکایی پومبا در دریای سرخ انجام شد. این عملیات با موشک‌های بالستیک و پهپاد انجام و به لطف خداوند منجر به اصابت مستقیم به ناو شد.»
انفجارهای پی‌در‌پی در حیفا
حمله به ایلات و ناو آمریکایی تنها تبعات تجاوز رژیم آپارتاید نبود. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی هم ساعاتی بعد گزارش داد که از ترس حمله انصارالله یمن به تاسیسات استراتژیک و حیاتی، نشست اضطراری با حضور «میری رگو»، وزیر حمل‌ونقل، برگزار شده است. این کانال اضافه کرد که به چندین نهاد از جمله مسئول قطارها، بنادر و فرودگاه‌ها دستور داده شده است که «برای همه سناریوها آماده شوند.» رسانه‌های عبری همچنین از آماده‌باش نیروی هوائی رژیم صهیونیستی در حریم هوائی شهر حیفا از صبح دیروز خبر داده‌ بودند. اما ساعاتی پس از فراگیر شدن وحشت، رسانه‌های عبری از شنیده شدن صداهای انفجار مهیب در حیفا خبر دادند. رسانه‌های عبری گزارش دادند انفجارها در حیفا در شمال اراضی رخ داده است.
واکنش حزب‌الله لبنان 
واکنش‌ها به این حملات گسترده است اما شاید واکنش حزب‌الله لبنان در این میان متفاوت و سنگین‌تر بود. این جنبش محبوب با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات هوائی رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن اعلام کرد که «اقدام احمقانه این رژیم، آغاز مرحله جدیدی از درگیری منطقه‌ای است.» به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان در این بیانیه اعلام کرد: «حمله رژیم صهیونیستی به یمن با حمایت و پشتیبانی کامل آمریکایی‌ها انجام شده است. حمله به یمن، تکمیل‌کننده تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن است... اقدام احمقانه دشمن صهیونیستی، سرآغاز مرحله جدید و خطرناکی از درگیری منطقه‌ای است... این حمله، بیانگر اهمیت بالای جبهه‌های پشتیبانی در سرتاسر منطقه و نقش بزرگ آنها در دفاع از ملت فلسطین است.» گردان‌های حزب‌الله عراق نیز دیروز ضمن محکوم کردن حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به «حدیده» بر آمادگی خود برای ایستادن در کنار نیروهای مسلح این کشور تاکید کرد.
دیگر واکنش‌ها
«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حملات رژیم صهیونیستی به تأسیسات بندر الحدیده یمن را به شدت محکوم و تاکید کرد: «مردم مظلوم اما مقتدر یمن تاوان حمایت شرافتمندانه خود از شهروندان و زنان و کودکان بی‌گناه غزه را می‌دهند.» دبیرکل سازمان ملل نیز از تمامی طرف‌ها خواست از حملاتی که ممکن است به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب برساند، اجتناب کنند. مفتی عمان تجاوز رژیم صهیونیستی به یمن را تجاوز به امت اسلامی دانست و از همه مسلمانان خواست که از «برادران» خود در یمن حمایت کنند و به آنها یاری برسانند. وزارت خارجه سوریه ضمن محکومیت شدید حمله رژیم اسرائیل به یمن، گفت که «رژیم صهیونیستی متوهم است اگر فکر می‌کند که این اقدامات جنایتکارانه، یمنی‌ها را از حمایت و پشتیبانی مردم فلسطین بازخواهد داشت.» حماس هم این حمله را محکوم کرد و... اما در طرف مقابل و در جبهه اشغالگران، پس از حمله تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم «یوآو گالانت» با وزیر دفاع آمریکا «لوید آستین» تماس تلفنی برقرار کرد و حمایت صریح واشنگتن از تجاوز تل‌آویو به یمن را دریافت کرد.
عربستان: ما نقشی نداشتیم!
در حالی که رژیم صهیونیستی خبر داده است که عربستان را از این حمله باخبر کرده بودیم، سعودی‌ها که گویا هنوز حمله به آرامکو را از یاد نبرده‌اند خیلی سریع نسبت به این حمله واکنش نشان دادند! وزارت دفاع سعودی مشارکت خود در هدف قرار دادن بندر حدیده در یمن را تکذیب کرد. «ترکی المالکی»، سخنگوی وزارت دفاع سعودی در بیانیه‌ای که در حساب کاربری این وزارتخانه در پایگاه ایکس منتشر شد، گفت: «پادشاهی عربستان هیچ رابطه یا مشارکتی در هدف قرار دادن بندر حدیده ندارد.»
شکست مقابل حزب‌الله، بزرگ‌تر از شکست از حماس
خبر دیگر آنکه «آویگدور لیبرمن»، از سیاستمداران رژیم صهیونیستی، به شدت از عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم در تعامل با تهدیدات امنیتی در جبهه‌های شمالی انتقاد کرد و گفت: شکست اطلاعاتی ما مقابل حزب‌الله، لبنان و سوریه بسیار بزرگ‌تر از شکست اطلاعاتی‌مان مقابل حماس است. ما درباره تهدیداتی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر صحبت می‌کنیم که بالاترین سطح از هوشیاری و برنامه‌ریزی را می‌طلبد. طبق گزارش الجزیره، لیبرمن گفت: این شکست ضرورت انجام تغییرات ریشه‌ای در ساختار و استراتژی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی برای تضمین آمادگی بهتر برای مقابله با چالش‌های آتی را می‌طلبد. وی همچنین به حملات ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «حوثی‌ها خسارت‌های اقتصادی بزرگی به ما زدند و ما نباید تنها به یک حمله علیه آنها اکتفا کنیم، بلکه باید بندر الحدیده را ویران کنیم.»
شلیک ده‌ها موشک از جنوب لبنان
در جبهه شمال نیز همچنان حملات ادامه دارد. منابع عبری شنبه‌شب از حمله موشکی شدید حزب‌الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. رسانه‌های صهیونیستی در این‌باره اعلام کردند که ده‌ها موشک و راکت از لبنان به شمال فلسطین اشغالی پرتاب شده است. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روز شنبه ۵۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی فلسطین اشغالی شلیک شده است. این رسانه‌ها همچنین از وقوع چند انفجار مهیب در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی و وقوع آتش‌سوزی در پی اصابت موشک‌های حزب‌الله به این مناطق خبر دادند.
نظارت 360 درجه‌ای!
وحشت از تکرار حملاتِ شبیه به آنچه روز شنبه در تل‌آویو رخ داد، باعث شده صهیونیست‌ها به فکر شناسایی و بررسی دقیق پهپاد «یافا» بیفتند. رسانه‌های عبری دیروز نوشتند، نیروی هوائی ارتش این رژیم تحقیق درباره حمله پهپادی به تل‌آویو را به پایان رساند. طبق اعلام صهیونیست‌ها، «یک پهپاد بهبودیافته ایرانی، با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ گره‌، ۱۶ ساعت پرواز و با ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره از یمن برخاست، 2600 کیلومتر را طی کرد و از طریق فضای دریایی و کانال سوئز وارد تل‌آویو شد... پس از حمله به یمن، به فرمانداران دستور داده شد که ۳۶۰درجه نظارت کنند، زیرا تهدیدها اکنون اسرائیل را به طور کامل احاطه کرده است.»