kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰

بازتاب گسترده حمله پهپادی یمن به تل‌آویو رویترز: هفتم اکتبر دوم بود

صحبت‌ها و تحلیل‌ها در مورد حمله بی‌نظیر مقاومت یمن به تل‌آویو همچنان ادامه دارد. رسانه‌های صهیونیستی و حتی رویترز در این‌باره گزارش داده‌‎اند که «اصابت پهپاد یمنی‌ها به تل‌آویو هفتم اکتبر برای نیروی هوائی اسرائیل بود.»
 
 
سرویس خارجی-
 
تحلیل‌ها، صحبت‌ها، گمانه‌زنی‌ها و بررسی‌های اطلاعات جدید امنیتی درباره حمله پهپادی که از یمن به پرواز درآمد و سحرگاه روز جمعه (29 تیر) در تل‌آویو منفجر و منجر به کشته شدن یک اسرائیلی و مجروح شدن تعدادی صهیونیست شد، همچنان ادامه دارد و موضوع داغ رسانه‌هاست. این حمله بار دیگر این هشدار را زنده کرد که افزون بر حزب‌الله لبنان، به عنوان قوی‌ترین شاخه مقاومت، شاخه دیگری تولد کرده است که می‌تواند قلبِ رژیم آپارتاید اسرائیل را مورد هدف قرار دهد و دیگر تل‌آویو از هیچ سویی ایمن نیست و از کیلومترها دورتر ممکن است مورد هدف قرار گیرد.
مرحله جدیدی که یمن با پهپاد رادار‌گریزِ «یافا» آغاز شد، نشانه آشکاری از آغاز نوع متفاوتی از حملات با استفاده از سلاح‌های پیشرفته است. نکته قابل‌توجه اینکه تمامی امکانات و سامانه‌های پدافندی جدید دشمن نتوانست مسیر این پهپاد یمنی را شناسایی کند و این پهپاد ماموریت خود را با دقت بالایی اجرا کرده و نتایج موردنظر را محقق کرد.
رسانه‌های صهیونیستی و همچنین خبرگزاری رویترز در این‌باره گزارش داده‌اند که «اصابت پهپاد یمنی‌ها به تل‌آویو هفتم اکتبر نیروی هوایی» اسرائیل بود. عملیات یمن شکست پرسروصدای سامانه‌های پدافند هوائی اسرائیل را نشان داد و ثابت کرد که مقابله با این پهپادها دشوار است. این رسانه‌ها نوشتند: «فقط یک چیز می‌توانیم بگوییم و آن این است که نیروهای یمنی موفق شدند و موفقیت آنها شکست ماست.» همچنین روزنامه صهیونیستی معاریو نوشته است: «پهپاد یافای ارتش یمن که تل‌آویو را هدف قرار داد، آغازگر مرحله جدید و برهم‌زننده موازنه است.»
مقام صهیونیست: دیگر قدرت مطلق نداریم
یکی از مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این‌باره گفت: «برتری هوائی اسرائیل دیگر مطلق نیست و هرکس خلاف این را بگوید دروغ می‌گوید.» این مقام صهیونیست افزود که عملیات یمن معادلات را به گونه‌ای به هم ریخت که نشان می‌دهد اسرائیل وارد دورانی شده است که دیگر امن نیست و جمعیتش در معرض حمله هوائی ناگهانی هستند و کسی قادر به جلوگیری از آن نیست.
جنگ بزرگِ ترسناک
وبگاه صهیونیستی والا نیز در این‌باره گزارش داد: آنچه پنجشنبه‌شب در تل‌آویو رخ داد، شکست نیروی هوائی اسرائیل در دفاع از جبهه داخلی بود و اکنون سؤال این است که نیروی هوائی در دهه گذشته برای چه تهدیدی ساخته شد؟ در همین راستا، «امیر بوخبوط»، تحلیلگر امور نظامی والا، با انتقاد از عملکرد نیروی هوائی رژیم صهیونیستی گفت: واکنش نیروی هوائی به این حادثه وحشتناک تردیدهای بزرگی را ایجاد می‌کند. این تحلیلگر مسائل نظامی افزود: این حادثه از جهات مختلف خطرناک است؛ چراکه اسرائیل درگیر جنگ فرسایشی با محوری متشکل از ایران و گروه‌های مسلح در عراق و سوریه، انصارالله در یمن و حزب‌الله لبنان است. وی در ادامه اذعان کرد: اسرائیلی‌ها باید بپذیرند تهدید واقعی که همه آن را می‌بینند «جنگ بزرگ» است و برآوردهای کارشناسان حاکی از آن است که در صورت آغاز چنین جنگی حدود ۵۰۰۰ پهپاد و موشک مختلف از مناطق مختلف خاورمیانه بر «گوش دان» در تل‌آویو سقوط خواهد کرد.
ادعای پوچ برتری هوائی اسرائیل
روزنامه صهیونیستی کالکالیست در گزارشی، عملیات پهپادی یمن در تل‌آویو را نشانه‌ای از تغییر بازی دانست و افزود که این عملیات بازی را به‌هم زد و نشان داد که سرزمین‌های اشغالی دیگر امن نیست. رسانه صهیونیستی با اشاره به آسیب‌پذیری سیستم‌های پدافندی رژیم اشغالگر در مقابل عملیات پهپادی ارتش یمن، نوشت: «این حمله نشان داد که ادعای برتری هوائی اسرائیل پوچ است.»
پهپاد یمنی مسیر جدیدی را طی کرد
شبکه ۱۲ اسرائیل در این گزارش تصریح کرد: این پهپاد مسیر جدیدی را برای رسیدن به اسرائیل طی کرد به طوری که از یمن به پرواز درآمد و سپس با عبور از اریتره، سودان و لیبی و تغییر مسیر به سمت شرق از دریای مدیترانه در شمال مصر وارد عمق اسرائیل شد. این شبکه اسرائیلی افزود: این پهپاد یک کلاهک بسیار کوچک حمل می‌کرد به طوری که می‌توانست سوخت زیادی برای افزایش برد پرواز حمل کند. این اطلاعات حاکی از آن است که ارتش آمریکا ۵ پهپاد پرتاب‌شده از یمن را شناسایی کرده و تنها ۴ فروند از آنها را رهگیری کرده است که درواقع همزمان با این حمله اعلام شده است. این پهپاد یمنی در سامانه‌های ردیابی مشاهده شد و به مدت ۶ دقیقه از اتاق فرماندهی نیروی هوائی تحت تعقیب قرار گرفت اما در همان زمان پهپاد دیگری از عراق ردیابی شد که توجه‌ها به سوی رهگیری آن معطوف شد.
انصارالله: عملیات کاملاً یمنی بود
«نصرالدین عامر»، سخنگوی انصارالله یمن، ساعاتی پس از حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو در روز جمعه به ادعاها درباره نقش ایران در این حمله پاسخ داد و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری برای انجام این عملیات نداشته است. نصرالدین عامر گفت: این پهپاد به فناوری‌هایی مجهز است که تشخیص آن را دشوار می‌کند.
سنتکام: عملیات آمریکا در حال شکست است
رسانه آمریکایی از نامه محرمانه رئیس سنتکام به وزیر دفاع این کشور درباره ناکامی واشنگتن برای مقابله با حمایت‌های یمن از فلسطین خبر داد. وال‌استریت ژورنال روز جمعه خبر داد که «مایکل کوریلا»، رئیس سنتکام، اخیراً درباره عملیات نظامی آمریکا برای مقابله با ارتش یمن، یک نامه محرمانه به وزیر دفاع آمریکا لوید آستین نوشت. همچنین رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید: حل بحران کنونی در دریای سرخ به چیزی بیش از یک اقدام نظامی نیاز دارد و این امر، مستلزم تلاش‌های بین‌المللی بیشتر است.
حوادث جدید دریایی
اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس دیروز اعلام کرد که گزارشی مبنی بر حمله موشکی به یک کشتی باری در ۸۳ مایل دریایی جنوب‌شرقی شهر عدن یمن دریافت کرده است. این اداره پیش از این نیز تأکید کرد: گزارشی از یک حادثه در ۶۴ مایل دریایی شمال‌غربی «مخا» در یمن دریافت کردیم.
تجاوز اسرائیل به خاک یمن
خبرها حاکی از آن است که رژیم آپارتاید اسرائیل اهدافی را در یمن از جمله بندر حدیده مورد حمله خود قرار داده است. تا زمان تنظیم این گزارش جزئیات چندانی از این حمله منتشر نشده است.
حزب‌الله دامنه حملات را گسترش داد
جنبش حزب‌الله لبنان، جمعه‌شب، اعلام کرد: در حمایت از مردم فلسطین و در پاسخ به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به منطقه‌های صفد، بطیخ، مجدل سلم و شقرا در جنوب لبنان، 3 شهرک جدید اسرائیلی را هدف حمله قرار داده است. مقاومت اسلامی لبنان در این بیانیه اشاره کرد که دیروز شهرک‌های اسرائیلی «آبریم»، «نیفیه زیف» و «منوت» را برای نخستین‌بار با ده‌ها راکت کاتیوشا مورد تهاجم قرار داده است. حزب‌الله لبنان اعلام کرد: در پاسخ به هرگونه حمله به غیرنظامیان لبنانی، شهرک‌های جدید بیشتری را در فلسطین اشغالی هدف حمله قرار خواهد داد. مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد: مبارزان ما در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در غزه روز شنبه تجمع سربازان دشمن صهیونیستی را در اطراف پایگاه المناره با توپخانه هدف قرار داد. مقاومت لبنان جمعه نیز ده‌ها حمله موشکی و پهپادی را به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی انجام داده بود.
حمله مقاومت عراق به حیفا
مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد: بامداد روز جمعه یک هدف نظامی را در شهر حیفا واقع در فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی قرار داده است. به گزارش ایسنا، مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی یک هدف نظامی را در شهر حیفا با موشک کروز پیشرفته «الارقب» مورد حمله قرار داده است.
معادلات جدیدی به صهیونیست‌ها تحمیل شد
شیخ «علی جابر»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، تصریح کرد که مقاومت موفق شده معادلات جدیدی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند که از زمان اشغالگری صهیونیست‌ها در لبنان در سال ۱۹۸۲ تاکنون روزبه‌روز گسترش پیدا کرده و امروز به حدی رسیده که مقاومت، معادلات قدرت و بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی را در اختیار گرفته است. وی تصریح کرد که مقاومت لبنان تجربه‌های خود را گسترش داده و این تجربه‌ها را بر اساس رویکردهای اعتقادی و ایمانی و اراده انسانی در راستای مقابله با ظلم و اشغالگری به کار گرفته است. این رویکرد باعث تحقق عملیات بی‌سابقه در جبهه شمالی و عمق سرزمین‌های اشغالی شده و دشمن با شکست سختی مواجه شده که در نتیجه آن به عملیات ترور دست می‌زند. این در حالی است که این ترورها هیچ تاثیری در روند اقدامات مقاومت ندارد بلکه صبر و جهاد عناصر آن را افزایش می‌دهد.
وی افزود که ما عادت کرده‌ایم که دشمن صهیونیستی بخواهد هر از چند گاهی عملیات ترور عناصر مقاومت را در دستورکار قرار دهد، با این وجود مقاومت موفق شده نوعی از بازدارندگی را در مورد عملیات ترور ایجاد کند. البته این ترورها هرگز نتوانسته باعث تضعیف مقاومت شود. در جریان جنگ کنونی که تقریباً از ۹ ماه پیش آغاز شده، صهیونیست‌ها اقدام به انجام عملیات‌های متعدد ترور عناصر ارشد مقاومت و شخصیت‌های میدانی آن کرده‌اند که تازه‌ترین آنها ترور فرمانده شهید حاج ابوطالب بوده است. آنها پیش از این نیز فرمانده شهید حاج جواد طویل و دیگران را ترور کرده‌اند، اما می‌بینیم که مقاومت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و عرصه‌های جهادی خود را در واکنش به جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس گسترش می‌دهد.
ترور فرمانده رضوان
بامداد جمعه بود که منابع محلی اعلام کردند در حمله تل‌آویو به خانه‌ای در مجاورت صفاد البطیخ در جنوب لبنان دست‌کم چهار نفر به شهادت رسیده و ده‌ها تن مجروح شدند. اما به تازگی ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی عملیات اخیر «علی جعفر معتوق»، از فرمانده‌های ارشد نیروهای رضوان حزب‌الله لبنان، را ترور کردیم. طی این عملیات شماری دیگری از فرماندهان حزب‌الله جان‌باختند.