kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
در گفت‌وگوی علی باقری با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا مطرح شد

تأکید بر اجرای عدالت درباره عاملان ترور سردار سلیمانی از طریق سازوکارهای بین‌المللی

 
 
 
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا تاکید کرد: ما صرفاً از چهارچوب‌ها و سازوکارهای حقوقی و قضائی داخلی خودمان و سازوکارهای حقوقی و قضائی بین‌المللی برای اجرای عدالت در مورد آمران، عاملان و مباشران ترور سردار سلیمانی استفاده کرده و استفاده خواهیم کرد.
علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا تاکید کرد: ما صرفاً از چهارچوب‌ها و سازوکارهای حقوقی و قضائی داخلی خودمان و سازوکارهای حقوقی و قضائی بین‌المللی برای اجرای عدالت در مورد آمران، عاملان و مباشران ترور سردار سلیمانی استفاده کرده و استفاده خواهیم کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگوها با برنامه جی پی اس شبکه سی‌ان‌ان در نیویورک تصریح کرد: ما فقط از سازوکارهای حقوقی و قضائی قانونی داخلی و بین‌المللی استفاده کردیم و خواهیم کرد. این حق ما است. آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که فرمانده عالی نظامی ایران را ترور کردند. طبیعی است که ما به این ترور باید رسیدگی کنیم و کسانی که در این عرصه متهم هستند، باید توسط دادگاه صالحه محاکمه و بر اساس حکم دادگاه مجازات شوند.
 انتقاد باقری از رویکردهای آمریکا
 در مذاکرات هسته‌ای ایران و حمله اسرائیل به غزه
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک گفت: در شرایط کنونی در سطح منطقه هنوز متاسفانه جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها ادامه دارد و در بعضی مقاطع زمانی هم، این جنایت با شدت بیشتری خودش را نشان می‌دهد.
وی افزود: در این نشست تاکید شد صهیونیست‌ها که تقریبا به‌طور متوسط در هر ساعت، در حال کشتن و مجروح کردن ۲۰ فلسطینی مظلوم هستند، نباید دنیا در قبال این جنایت مستمر ساکت و منفعل باشد یا این جنایت عادی شود. چون صهیونیست‌ها عملا به گونه‌ای برخورد می‌کنند که این جنایت عادی بشود همان‌گونه که سرشت و ماهیت آنها جنایت‌پیشگی است، می‌خواهند برای افکار عمومی دنیا این را عادی جلوه بدهند.
سرپرست وزارت خارجه ایران اضافه کرد: دیگر کشورهایی که در این نشست شرکت کرده بودند بر این نکته تاکید داشتند که به هر حال، ضرورت جدی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارها به منظور وادارسازی رژیم صهیونیستی به توقف جنایت و نسل‌کشی در غزه است.
باقری گفت: در همین چارچوب نیز ملاقات‌هایی با برخی مقام‌های حاضر در این نشست‌ها، در حاشیه نشست‌های شورای امنیت برگزار شد که نشست‌های خوبی بود و در این زمینه تبادل دیدگاه شد و نوعی همراهی و هم افزایی میان جمهوری اسلامی ایران و این کشورها برای اینکه تلاش همبسته‌تر و هم‌افزاتری در این عرصه صورت گیرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در کنار این نشست، شورای امنیت در این مقطع زمانی، نشست دیگری با عنوان چندجانبه‌گرایی داشت.
سرپرست وزارت خارجه ایران تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید امروزه آمریکایی‌ها به هرحال، به عنوان سردمدار یکجانبه‌گرایی‌، ادعاهایی که داشتند مبنی بر اینکه یکجانبه‌گرایی می‌تواند صلح، ثبات و امنیت را در جهان به ارمغان بیاورد، با شکست مواجه شده است و عملا رویکردهایی که آمریکا در موضوعات مختلف بین‌المللی از خودشان بروز و نمود داده‌اند، چه در موضوعات مربوط به تحولات مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چه در مورد مسئله فلسطین و تهاجم صهیونیست‌ها به غزه‌، نشان دادند که آنها نه تنها نمی‌توانند بخشی از راه‌حل باشند بلکه خودشان مانع اساسی هستند.
باقری توضیح داد: در موضوع هسته‌ای ما، این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و مسیر را کلا با اخلال مواجه کردند یا در موضوع غزه این آمریکایی‌ها هستند که با ارسال سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته نظامی کشنده عامل اصلی تقویت و حتی تشویق صهیونیست‌ها به جنایت بیشتر در غزه هستند و لذا آنها نمی‌توانند نقش یک میانجی، یک واسط بی‌طرف را در این عرصه بازی کنند.
وی تاکید کرد: لذا یکجانبه‌گرایی در مسیر دستیابی به صلح و ثبات به یک بن‌بست رسیده است و چندجانبه‌گرایی در این مقطع زمانی، جلوه و بروز بیشتر و بارزتری دارد.
 رئیس کمیته صلیب سرخ از وضعیت وخیم انسانی در غزه
 ابراز نگرانی کرد
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در دو نشست‌ شورای امنیت درخصوص فلسطین و چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کرده بود، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با تشکر از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی مردم مظلوم فلسطین را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌ها برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.
سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه اذعان داشت: متاسفانه هر ساعت بیش از بیست نفر در غزه کشته و مجروح می‌شوند؛ آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی است. جامعه جهانی باید به سرعت رژیم صهیونیستی را متوقف و پاسخگو کند.
خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به صلیب سرخ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیدا اظهار نگرانی کرد.
وی با تشریح تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ارسال کمک‌ها و کاهش آلام انسانی ساکنان غزه گفت، تمام تلاش‌های خود را به منظور ارسال کمک‌های انسانی به غزه به‌کار می‌برد.
 دستیار دبیرکل سازمان ملل از نقش سازنده ایران
 در مسائل بشردوستانه قدردانی کرد
علی باقری، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر خود به نیویورک به منظور تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک، با خانم جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، دیدار و گفت‌وگو کرد.
باقری در این دیدار با اشاره به کشتار مردم بی‌گناه در غزه توسط رژیم صهیونیستی به‌عنوان نمونه‌ای آشکار از نسل‌کشی فلسطینیان و اخراج اجباری آن‌ها، بر لزوم توجه جامعه جهانی به این جنایات و اقدامات فوری برای جلوگیری از ادامه آن‌ها تأکید کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه ایران افزود که ادامه این وضعیت قابل تحمل نیست و باید حملات رژیم صهیونیستی و تلاش برای کوچاندن مردم غزه فوراً متوقف شود. او ضمن تاکید بر ضرورت ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به میزان کافی بیان داشت: حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه انتقام‌جویانه است و هیچ شانس پیروزی برای این رژیم در جنگ وجود ندارد، تنها هزینه‌های دولت آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی این رژیم و مسئول تداوم این نسل‌کشی و فاجعه انسانی را افزایش می‌دهد.
باقری همچنین خواستار مدیریت قوی و فوری سازمان ملل برای رفع کامل انسداد مرز رفح و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شد و گفت: سازمان ملل می‌تواند برای تحقق صلح و امنیت در منطقه بر ظرفیت جمهوری اسلامی ایران حساب کند.
خانم جویس مسویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، به تبیین تلاش‌های سازمان ملل، دبیرکل این سازمان و شخص خود در ارتباط با موضوعات انسانی و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه پرداخت.
سرپرست معاونت امور بشر دوستانه و هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای توقف جنگ و پایان دادن به شرایط نگران‌کننده جاری تاکید کرد.
خانم مسویا در پایان از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسائل بشردوستانه قدردانی و بر اهمیت ادامه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در این زمینه تأکید کرد.
 قدردانی وزیر خارجه لبنان از حمایت ایران
 از ثبات و امنیت کشورش در دیدار باقری 
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک، عصر چهارشنبه با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی تداوم گفت‌وگوها با لبنان و مشورت با مقامات این کشور را از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران دانست و بر حمایت قوی ایران از ثبات و امنیت لبنان تاکید نمود.
سرپرست وزارت امور خارجه ایران با اشاره به نقش محوری لبنان در ثبات منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته بر حمایت از مقاومت در فلسطین تاکید می‌کند، اما همزمان تلاش می‌کند با توقف حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، مانع گسترش دامنه جنگ در منطقه شود.
باقری افزود: فلسطینی‌ها صاحبان حقیقی فلسطین هستند و آنها هستند که باید برای سرزمین و آینده خود تصمیم بگیرند.
عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت مسئله غزه و فلسطین، بر ضرورت تداوم تلاش برای برقراری فوری آتش‌بس در غزه تاکید کرد. وی افزود: ما به‌دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم و باید تلاش کرد علاوه‌بر پایان دادن به جنگ علیه غزه، خطر توسعه دامنه جنگ در منطقه برطرف شود.
وزیر امور خارجه لبنان از حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت لبنان نیز قدردانی کرد.