kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
در حالی که سرویس‌های بومی ایران مانع از آسیب بود

نقص سایبری بسیاری از فرودگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های جهان را مختل کرد

 
 
 
رسانه‌های بین‌المللی دیروز از اختلال گسترده در خطوط هوائی و مشاغل در سراسر جهان به دلیل بروز مشکل در سیستم‌های رایانه‌ای خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از‌ ای‌بی‌سی نیوز، اختلال گسترده در سیستم‌های رایانه‌ای باعث اختلال در پروازها، عملکرد بانک‌ها، رسانه‌ها و مشاغل در سراسر جهان شده است.
وب‌سایت DownDectector که قطعی‌های اینترنت را ردیابی می‌کند، قطعی‌های فزاینده‌ای را در خدمات جهانی از جمله خطوط هوائی کشور‌ها ثبت کرد. بر اساس اعلام رسانه‌ها یک نقص فنی در یکی از سرور‌های Crowd Strike بر کار بسیاری از رسانه‌ها، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.
شرکت امنیت سایبری جهانی به نقص سیستم عامل ویندوز در سرورهای خود اذعان کرده است.
منابع خبری گزارش دادند که ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی و بانک‌های استرالیا به دلیل اختلال در دسترسی به سیستم‌های رایانه‌ای دچار مشکل شده‌اند. 
مشکلات گسترده‌ای در فرودگاه‌های استرالیا هم گزارش شده است؛ برخی از مسافران به دلیل غیرفعال شدن خدمات در فرودگاه‌های این کشور از جمله فرودگاه ملبورن سرگردان شدند. 
رسانه‌های خبری در استرالیا از جمله ABC و Sky News قادر به پخش برنامه در کانال‌های تلویزیونی و رادیویی خود نبودند و از خاموش شدن ناگهانی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز خبر دادند. 
برخی از بانک‌های نیوزلند هم اعلام کردند که آفلاین هستند.
در آمریکا خطوط هوائی یونایتد، امریکن، دلتا و آلگینت همگی زمینگیر شده‌اند.
شرکت هواپیمایی رایان‌ایر اعلام کرد در پس خاموشی در بخش فناوری اطلاعات با اختلالات پروازی در سراسر جهان مواجه شده است.
خطوط هوایی، راه‌آهن و ایستگاه‌های تلویزیونی در انگلیس هم به دلیل مشکلات کامپیوتری مختل شده‌اند. 
فرودگاه آمستردام پایتخت هلند هم اعلام کرد که این قطعی تأثیر عمده‌ای بر پرواز‌ها از این فرودگاه پرتردد اروپایی داشته است. 
در آلمان، فرودگاه برلین اعلام کرد که به دلیل نقص فنی، بسیاری از پروازهایش به حالت تعلیق درآمده‌اند.
شرکت هوایپیمایی ایرفرانس هم اعلام کرد در بخش فناوری اطلاعات دچار مشکل شده، اما در فرودگاه پاریس مشکلی ندارد.
بزرگ‌ترین شرکت ریلی انگلیس هم اعلام کرد که دچار مشکلات گسترده فنی شده و احتمالا برخی از فعالیت‌هایش را لغو خواهد کرد.
به نوشته رویترز، سیستم نوبت‌دهی پزشکی و سلامت در انگلیس به علت قطع اینترنت متوقف شده است.
در پی اختلالات سایبری جهانی، فعالیت بورس لندن هم دچار مشکل شد.
رویترز اعلام کرد که چندین دفتر اصلی تجارت نفت و گاز در لندن و سنگاپور به دلیل قطع اینترنت در انجام معاملات با مشکل مواجه هستند.
همه فرودگاه‌های اسپانیا هم دچار قطعی در بخش فناری اطلاعات شده‌اند.
سه شرکت هواپیمایی در هند نیز با اختلالات گسترده در بخش فناوری اطلاعات مواجه شدند.
رسانه‌های صهیونیستی هم از نقص در سیستم‌های رایانه‌ای و نبود امکان ارائه خدمات به کشتی‌ها در بندر اشغالی اشدود خبر دادند.
اختلال در سامانه‌های الکترونیکی در جهان سبب توقف پرواز‌ها در فرودگاه دبی و سرگردانی مسافران آن شده است.
کاربران فضای مجازی در کانال‌های تلگرامی و همچنین صفحات ایکس از مواجه شدن با خطای «BSoD» صفحه آبی مرگ (Blue Screen of Death) خبر داده و تصاویری را به اشتراک گذاشته‌اند. 
این صفحه خطا، به وسیله سیستم‌های عامل خانواده مایکروسافت «ویندوز» در برخورد با خطا‌های بحرانی نمایش داده می‌شود.
مایکروسافت دلیل اختلال جهانی در رایانه‌ها را اعلام کرد
مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد: مشغول فعالیت است تا اپ‌های مختلف تحت تاثیر این رویداد از جمله مایکروسافت ۳۶۵ و سرویس‌های دیگر را دوباره فعال کند.
طبق به روزرسانی Service Health Status در صفحه اپراتور ویندوز ریشه اصلی این اختلال تغییر پیکربندی در بخشی از بار ابر رایانشی Azure بوده که باعث ایجاد وقفه بین منابع ذخیره‌سازی و رایانشی شد و اختلال در ارتباطات را در پی داشت. همین امر بر خدمات پایین دستی مایکروسافت ۳۶۵ وابسته به این اتصال تأثیر گذاشت.
مایکروسافت اعلام کرد؛ این مشکل بر کاربرانی که سعی در استفاده از برنامه‌ها و سرویس‌های مایکروسافت ۳۶۵ دارند، تأثیر می‌گذارد. این شرکت همچنین اعلام کرد؛ اقداماتی برای برطرف کردن مشکل در حال انجام است. سرویس‌های ویزا، آمازون، ADT security، رسانه‌های خبری و خطوط هواپیمایی از جمله آمریکن ایرلاین، دلتا و... تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته‌اند.
عامل اختلال سایبری جهانی عذرخواهی کرد
جورج کورتز، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» (CrowdStrike)، بابت اختلال فنی جهانی که روز جمعه، فعالیت صنایع مختلف را دچار وقفه کرد، عذرخواهی کرد و وعده داد با همه مشتریانش برای برگرداندن فعالیت آنها به وضعیت عادی، همکاری کند.
به گزارش ایسنا، وی به برنامه «امروز» شبکه ان‌بی‌سی گفت: عمیقا برای اتفاقی که باعث شده‌ایم برای مشتریان، مسافران و هر کسی که از این بابت دچار مشکل شد، بیفتد، متاسفیم.
کورتز گفت: بسیاری از مشتریان، سیستم را ریبوت کرده‌اند و سیستم آنها بالا آمده و کار می‌کند.
وی افزود: ممکن است برای برخی از سیستم‌ها که به صورت اتوماتیک، ریکاور نمی‌شوند، مدتی طول بکشد اما این شرکت اطمینان حاصل خواهد کرد که سیستم‌های همه مشتریان، به طور کامل، ریکاور شود.
از صدور کارت پرواز دستی تا لغو عمل جراحی‌!
به گزارش خبرگزاری مهر، صنعت مسافربری در بین صنایعی است که بیشترین خسارت را از این قطعی و اختلال سایبری متحمل شده است و فرودگاه‌های سراسر دنیا از جمله توکیو، آمستردام، برلین و چندین فرودگاه اسپانیا از بروز اختلال در سامانه‌ها و تاخیر در پروازها گزارش داده‌اند.
بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی از استرالیا تا هند و آفریقای جنوبی نیز به مشتریان خود درباره اختلال در خدمات‌شان هشدار داده‌اند. برخی کاربران فضای مجازی در هندوستان نیز تصاویری از کارت پرواز خود منتشر کرده و نوشته‌اند که نخستین «کارت پرواز دست‌نویس» خود را دریافت کرده‌اند. همچنین بیمارستان‌های آلمان عمل‌های جراحی غیراورژانسی را لغو کرده‌اند. 
بازارهای بورس اروپا با اختلال فنی جهانی سقوط کرد
به گزارش فارس، سهام اروپا دیروز با توجه به اینکه تعدادی از بازارهای بورس آن در معرض نقص فنی قرار گرفتند، سقوط کرد و به سمت متحمل‌شدن زیان هنگفتی متاثر از کاهش قیمت کالاها و ادامه افت سهام شرکت‌های فناوری جهانی پیش می‌رود.
سرویس‌های بومی مانع آسیب به خدمات داخل کشور شد
در عین حال، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به بروز اختلال گسترده در سامانه‌های رایانه‌ای جهان گفت: مرکز ملی فضای مجازی از همان ساعات اولیه بروز اختلال جهانی در سرویس‌های مایکروسافت فعال شد تا وضع را ارزیابی و مدیریت کند، اما تاکنون هیچ‌ آسیب یا اختلالی در ارائه خدمات به مردم کشورمان گزارش نشده است. حسین دلیریان افزود: کشورمان از سال‌ها پیش به دلیل تحریم‌های غرب، از دریافت این خدمات منع شده بود و از همان سال‌ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویس‌های جایگزین بومی در داخل کشورمان طراحی و هم‌اکنون نیز همان سرویس‌ها عملیاتی است. در عین حال، توانمندی‌های کشور در حوزه ارائه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشور‌ها را هم دارد و ما آمادگی لازم برای انتقال تجربه یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی نیز گفت: در راستای کاهش وابستگی‌های خارجی، فرودگاه امام از پارسال از نرم‌افزار داخلی استفاده می‌کند و در این فرودگاه هیچ مشکلی برای انجام پرواز طبق برنامه وجود ندارد و وضع عادی است.