kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

هیئت بدون مرز از قلب آفریقا و آسیا تا عمق آمریکا و اروپا

 
 
مراسم عاشورای حسینی طی دو روز گذشته در هیئتی بدون مرز و به وسعت تمام کره‌زمین از قلب آفریقا گرفته تا آسیا و عمق آمریکا و اروپا با شکوه هرچه تمام برگزار شد.
دیروز مراسم عاشورای حسینی با حضور میلیون‌ها عراقی، لبنانی و پاکستانی در این کشورها برگزار شد. روز قبل‌تر نیز میلیون‌ها عاشق و دلباخته امام حسین‌(ع) در هیئتی بدون مرز و به وسعت تمام جهان هستی از آمریکا گرفته تا اروپا، آسیا و آفریقا مراسم عاشورای حسینی را در کشورهای خود برگزار کردند تا ثابت کنند عشق به حسین‌(ع) هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و حسین‌(ع) همه جهان هستی را از هر رنگ و نژاد و زبان و دینی زیر یک هئیت جمع کرده است. دیروز در عراق عاشورای حسینی با حضور بسیار پرشور و میلیونی مردم کشور و زائرانی از همه کره خاکی در کربلای معلی برگزار شد. در مراسم عاشورای کربلا «هروله طویریج» جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و دیروز این مراسم با شکوه هرچه تمام برگزار شد. به گزارش مهر دسته طویریج، طولانی‌ترین دسته عزاداران حسینی به‌شمار می‌آید. این دسته هرساله، بزرگ‌ترین مراسم عزای حسینی در جهان در روز عاشورا را برگزار می‌کند. در روز عاشورا بعد از نماز ظهر و عصر عزاداران حسینی از منطقه قنطرهًْ‌السلام واقع در بیست کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویریج به سمت کربلا به حرکت درمی‌آیند و خود را به بین‌الحرمین می‌رسانند.عزاداران در طول مسیر به طور منظم و هروله‌کنان بر سر و سینه زده و این مراسم را با شور و اشتیاق برگزار می‌کنند. بر اساس این گزارش این مراسم غالباً به‌صورت هروله انجام شده و عزاداران در مسیر ۲۰ کیلومتری شهر کوچک طویریج (منطقه موسوم به الهندیه) تا کربلا شعارهای «واحسینا، لبیک یاحسین و وا ویل علی العباس» سر می‌دهند.منابع عراقی این دسته عزاداری را بزرگ‌ترین دسته عزاداری اباعبدالله الحسین در کل جهان توصیف می‌کنند. در این میان رسانه‌های عراقی به مشارکت نیروهای الحشدالشعبی عراق در این مراسم اشاره کردند. به گفته منابع امنیتی عراق مراسم عاشورای حسینی دیروز در عراق بدون کوچک‌ترین مسئله امنیتی و با موفقیت برگزار شد.
حضور میلیونی مردم پاکستان در مراسم عاشورا
شیعیان و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) در پاکستان نیز دیروز (چهارشنبه) مصادف با عاشورای حسینی در شهرهای مختلف این کشور در غم شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین‌(ع) و یاران باوفای ایشان در قالب هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری به سوگواری و سینه‌زنی پرداختند. به گزارش ایرنا، دیروز شهرهای مختلف این کشور از شمال تا جنوب، شهرهای کوچک و بزرگ از جمله اسلام‌آباد، راولپندی، پیشاور، لاهور، کراچی، کویته، اسکردو، گلگیت، حیدرآباد، نواب‌شاه، بهاولپور، سکهر، مولتان، گجرات، سرگودها، گوجرانوالا، دیره غازی‌خان، دیره اسماعیل‌خان، پاراچنار و میانوالی شاهد حضور پرشور و میلیونی عزاداران حسینی در قالب هیئت‌های روضه‌خوان، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزن بودند. عاشقان سیدالشهدا‌(ع) در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان و راولپندی (در حومه پایتخت) آیین مذهبی عاشورای حسینی را با چشمان گریان و فریادهای لبیک یاحسین‌(ع) برگزار کردند. ایرانیان مقیم شهرهای مختلف پاکستان نیز همراه با شیعیان این کشور در سالروز شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) به سر و سینه خود زده و اشک ماتم ریختند. همچنین به مناسبت عاشورای حسینی رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان پیام‌های ویژه‌ای برای ادای احترام به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و شهدای کربلا صادر کردند. بر اساس این گزارش آیین مذهبی عاشورای حسینی در شهرهای مختلف پاکستان تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت. علاوه‌بر این به دلیل تهدیدات احتمالی تروریستی، خدمات تلفن همراه نیز در برخی از شهرها به طور موقت قطع شد.
راهپیمایی روز عاشورا در بیروت
راهپیمایی روز عاشورا در بیروت نیز دیروز با حضور ده‌ها هزار نفری مردم لبنان در جنوب بیروت با شکوه هرچه تمام برگزار شد. به گزارش مهر به نقل از المنار، در این راهپیمایی که هرساله به مناسبت روز عاشورا در ضاحیه جنوبی بیروت که منطقه شیعه‌نشین پایتخت لبنان به‌شمار می‌رود، شهروندان لبنانی با در دست گرفتن تصاویر امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و پرچم‌های سیاه پایبندی خود را به مبانی مکتب امام حسین‌(ع) نشان می‌دهند. در این راهپیمایی مردم لبنان تصاویر شهدای چند ماه اخیر را که در جنگ با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند نیز بر روی دستان خود حمل می‌کردند. در پایان این مراسم «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان سخنرانی کرد.