kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
در حیاط دولت مطرح شد

از تحقق 20 اقدام جدید برای زنان در دولت سیزدهم تا افتتاح سه سایت پرتودهی هسته‌ای

اعضای هیئت دولت پس از جلسه دیروز خود به حیاط پاستور آمدند و در جمع خبرنگاران آخرین اقدامات دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف را تشریح کردند.
 
 
 
 
انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مشارکت زنان در شوراهای تصمیم‌گیری وزارتخانه‌ها از مصوبات خوب دولت بوده است. همچنین مسئله بیمه زنان خانه‌دار روستایی و بیمه زنانی که دارای سه فرزند هستند و بیمه‌هایی که برای زنان و زنان باردار انجام شده، از کارهای خوبی بوده که در این دولت صورت گرفته است.
او افزود: همچنین در دولت سیزدهم ۲۰ کار جدید برای زنان انجام شده است، امیدواریم ادامه پیدا کند.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز درخصوص حادثه‌ای که مطرح شده است در نطنز اتفاق افتاده، گفت: آن صحنه ارتباطی به سایت هسته‌ای نداشت. موارد اینچنینی معمولاً اتفاق می‌افتد و در گزارش می‌آید اما این حادثه مربوط به صنعت هسته‌ای نبود و نزدیک سایت هم اتفاق نیفتاده است.
او افزود: در دولت سیزدهم اراده کردیم فناوری هسته‌ای در زندگی مردم وارد شود و یکی از مصادیق مهم آن، بحث پرتودهی‌ها است. لذا در سه ماه گذشته سایت مهم پرتودهی را افتتاح کردیم.
اسلامی با بیان آنکه 3 سایت پرتودهی را افتتاح کردیم و سه سایت دیگر را در مرداد ماه افتتاح می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از این طریق بخش خصوصی و جامعه‌ای را که در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کنند، دعوت می‌کنیم که بیایند و مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق هم بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم و هم تاثیر قابل ملاحظه در حوزه بهداشتی و امنیت غذایی برای مردم فراهم کنیم.
  مبنای جمع‌آوری امضاها علیه شهردار تهران
 سراسر تهمت است
همچنین، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه دیروز دولت درخصوص پشت پرده امضاهای جمع شده درباره شهردار تهران به خبرنگاران گفت: مبنای جمع‌آوری این امضاها سراسر تهمت است.
او افزود: رأی و نظر آنان که علیه بنده امضا جمع کردند محترم است اما بیش از آنها هم امضاهایی برای ماندن اینجانب در شهرداری تهران جمع کردند، اما باید بگویم که چه آنهائی که علیه بنده امضا جمع کردند و چه آنها که به نفع بنده این کار را کردند این امضاها مبنای قانونی ندارند.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص حاشیه‌های به وجود آمده توسط منتقدین شهرداری در شورای شهر تاکید کرد: در شورای شهر یک اقلیت مخالفی وجود دارند که نظرات خود را بیان می‌کنند.
زاکانی درخصوص عملکرد شهرداری تهران گفت: ۱۳۳ پروژه افتتاح کردیم که علی‌رغم آنکه منتقدین خود را دعوت کرده‌ایم هیچ‌کدام در افتتاح‌ها حاضر نشدند.
شهردار تهران در پاسخ به چرایی عدم حضور آن دسته از اعضای شورای شهر در افتتاح پروژه‌های شهرداری تهران، گفت: دلیل آن را نمی‌دانم و همان‌طور که گفتم از اول مخالف بودند و مخالفت آنها ادامه پیدا کرده که البته رأی و نظر آنها برای ما محترم است.
زاکانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای پست فروشی در شهرداری تهران اذعان کرد: منتشرکننده این ادعا کسی است که نظر دستگاه‌های نظارتیِ شهرداری درباره‌اش منفی است؛ ما این ادعا را بررسی کردیم که غلط و نادرست بود و حتماً شکایت می‌کنم.
 رشد 70 درصدی ترانزیت کالا در حوزه جاده‌ای
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز درباره اقدامات این وزارتخانه گفت: در روزهای آینده دوخطه شدن خط ریلی اهواز-اندیمشک به طول ۱۱۰ کیلومتر به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود.
او ادامه داد: ترمینال فرودگاه بین‌المللی رامسر هم به مدار خدمت‌رسانی شبکه فرودگاهی کشور می‌پیوندد و افتتاح خواهد شد. همچنین ترمینال فرودگاه ایلام به بهره‌برداری خواهد رسید و شبکه فرودگاهی را در جنوب‌غرب کشور توسعه می‌دهد. بذرپاش ادامه داد: بیش از ۸۷ هزار از زائران به حج رفته و بازگشتند و عملیات حج به پایان رسید، این کار بزرگ با همکاری دستگاه‌های مختلف به سرانجام رسید.
وزیر راه اظهار داشت: با پیگیری‌های شهید رئیسی و همچنین آقای مخبر، سفارتخانه جدید آذربایجان در تهران بازگشایی شد. با این کشور کارهای خوبی در حوزه ترانزیتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
بذرپاش خاطر نشان کرد: ترانزیت کالا در حوزه جاده‌ای رشد ۷۰ درصدی داشته است؛ تا پایان سال از میزان
 ۲۰ میلیون تن نیز عبور خواهیم کرد. او افزود: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد. مکانیزم‌های سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شده که به نفع مردم است. همچنین سامانه خودنویس نیز فعال است و روزانه حدود ۸ هزار قرارداد اجاره در سامانه ثبت می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از کارهایی که در دستور کار این دولت و رئیس‌جمهور شهید قرار گرفت، موضوع نقشه راه توسعه فناوری برای دهه آینده وزارتخانه‌های مختلف بود که در وزارت راه و شهرسازی این موضوع به جدیت پیگیری شد و نقشه راهبردی به اتمام رسید و به زیر مجموعه‌ها ابلاغ شد.
بذرپاش بیان کرد: همچنین صندوق توسعه و فناوری در بخش مسکن و ساختمان و در بخش حمل‌ونقل به صورت غیردولتی تأسیس شد و سرمایه اولیه برای آن دیده شد و فرآیند حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این دو بخش آغاز شده است.
او با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت صنعتی سازی مسکن در نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: یکی از این شرکت‌ها در استان البرز به صورت صنعتی سازی در حال فعالیت است. همچنین در یکی از شرکت‌های دانش بنیان پرینتر سه بعدی ساخت مسکن در حال ساخت است.
 سامانه «دولت‌یار» را به دولت چهاردهم هدیه می‌کنیم
علاوه‌بر اینها، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور با اشاره به آزمون‌های استخدامی اظهار داشت: آزمون‌ها به این صورت است که دستگاه اجرائی درخواست خود را مطرح می‌کند و در یک کارگروهی متشکل از دستگاه اجرائی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی موضوع بررسی می‌شود و مجوز داده می‌شود و تأمین اعتبار صورت می‌گیرد. همچنین دستگاه مجری آزمون مشخص می‌شود که عموماً یا سازمان سنجش کشور یا جهاد دانشگاهی است.
او توضیح داد: در این دولت حدود ۲۲ آزمون برگزار کردیم و آخرین آزمون هم ۱۲ مرداد ماه برگزار خواهد شد و جذب به این شکل است که پس از اعلام نتایج اولیه، دستگاه اجرائی متولی ارزیابی تکمیلی است و پس از جمع‌آوری نتایج گزینش و حراست با هم جمع می‌شود و دستگاه مجری یعنی جهاد دانشگاهی یا سنجش نتایج را اعلام می‌کند و اگر اعتراضی باشد باید به دستگاه اجرائی منتقل کنند.
رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره آخرین مرحله تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی گفت: ما یک کاری را با دستور رئیس‌جمهور شهید از قبل شروع کرده بودیم مبنی بر اینکه سامانه‌ای ایجاد شود برای معرفی افراد شایسته برای انتصاب در پست‌های مدیریتی که تحت عنوان «دولت‌یار» به اتمام رسید و ما آن را به دولت چهاردهم هدیه می‌دهیم تا از آن استفاده کنند و افراد شایسته در ظرفیت دستگاه اجرائی به‌کارگیری شوند.
لطیفی افزود: هر زمان دولت منتخب اعلام کند این سامانه را با تمام امکانات در اختیارشان قرار می‌دهیم تا با انتصاب افراد در کمیته‌های مذکور از این ظرفیت استفاده کنند.
 تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان
 برای سازمان هوش مصنوعی
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی ریاست جمهوری هم در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره سازمان هوش مصنوعی به خبرنگاران گفت: این سازمان پس از دستور رئیس‌جمهور شهید و 12 سال تلاش و پیگیری افتتاح شد. با افتتاح این سازمان سند و اساسنامه هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و ساختمانی برای سازمان هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.
او افزود: علاوه‌بر این 3500 میلیارد تومان برای پشتیبانی از این سازمان در نظر گرفته شده است. این سازمان یک سازمان بزرگ دولتی نخواهد بود بلکه یک سازمان چابک است که کل وظیفه آن ایجاد زیرساخت است.
معاون علمی ریاست جمهوری بیان کرد: ما در حوزه زیرساخت 3 وظیفه داریم که اول مرجع پردازشی خوب در کشور داشته باشیم؛ دوم الگوهای بزرگ نرم‌افزاری در کشور داشته باشیم که همه بتوانند استفاده کنند. سوم نیز داده‌ها و داده‌های آماده به کار در اداره‌های دولتی مربوط به هوش مصنوعی را جمع‌آوری کنیم.
او ادامه داد: کار کل سازمان این است که یک اپراتور را ایجاد کند که این 3 خدمت را ارائه کند. توسعه اقتصاد و کاربست‌های هوش مصنوعی توسط مردم، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی انجام خواهد شد و سازمان تا آخر سال می‌تواند کارهای خوبی انجام دهد و مردم از آن استفاده کنند. در بخش بین‌الملل در معاونت علمی و دیگر سازمان‌ها تقسیم شدند؛ مأموریت اصلی سازمان هوش مصنوعی توسعه زیرساخت‌هاست.
  واردات خودروی خارجی برای همه ایرانی‌ها آزاد شد
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز با اشاره به مصوبات جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در این جلسه مصوبات متعددی تصویب شد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم. یک مصوبه بسیار مهمی که طی جلسات اخیر در هیئت وزیران تصویب شد که به نوعی می‌توان گفت آخرین گام در مقابله با انحصار صنعت خودرو و خودروسازی کشور بود. ما یکی از آراء تاریخی در محکومیت یکی از فعالان حوزه صنعت خودرو که تخلفات گسترده‌ای را انجام داده بود، داشتیم. در این راستا فرد مذکور توسط سازمان تعزیرات حکومتی به پرداخت 5 هزار میلیارد تومان جریمه به دلیل گران فروشی و تخلفات نسبت به مردم محکوم شد.
او افزود: این حکم، آثار بسیار بازدارنده‌ مهمی داشت و مشابه این اقدامات سلبی از سوی دولت انجام گرفته است.
بهادری جهرمی اظهار داشت: به موازات آن در حوزه اقدامات ایجابی اولاً در حوزه افزایش تولید داخلی توجه ویژه به تامین ارز مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم برای ظرفیت‌های تولید داخل انجام گرفت که افزایش تولید خودرو را به تیراژ یک و نیم میلیون دستگاه در سال به همراه داشت و در سال جاری برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.
او ادامه داد: همزمان به تدریج واردات خودرو که پیش از این دولت برای ۴ یا ۵ سال ممنوع بود به تدریج مطابق با یک برنامه‌ریزی آزادسازی شد. ابتدا، واردات خودروهای برقی و هیبریدی و سپس، واردات خودروهای جدید و پس از آن نیز، واردات خودروهای کارکرده در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی انجام گرفت. همچنین تسهیلاتی در حوزه واردات آمبولانس و خودروهای راهداری اختصاص یافت.
سخنگوی دولت تصریح کرد: آخرین گام که دولت پیش از این با ارسال لایحه مجوز آن را از مجلس دریافت کرده بود، واردات برای همه ایرانی‌هاست. با ابلاغ آیین نامه اخیر واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بعد باشد و استانداردهای روز کشورهای اروپایی را اخذ کرده باشد برای همه ایرانیان آزاد شد.
او افزود: دیگر نیاز به روال‌های سابق که واردات خودرو حتماً باید از طریق برخی شرکت‌های خودروساز و با انتقال تکنولوژی به داخل کشور انجام می‌گرفت، نیست. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می‌توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آیین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آیین نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود.
بهادری‌ جهرمی بیان کرد: هیئت وزیران امروز با عضویت وزرای صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر نفت در مجمع عمومی بانک مرکزی به عنوان وزرای منتخب دولت موافقت کرد.
او افزود: در راستای حمایت از ساخت تجهیزات و ملزومات پزشکی مواد اولیه و قطعاتی که برای ساخت این ملزومات و تجهیزات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، امروز فهرستی به پیشنهاد وزارت بهداشت و با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت به تصویب هیئت وزیران رسید که همه این ملزومات مشمول کاهش حقوق ورودی شوند تا امکان تولید ملزمات پزشکی با هزینه‌های بسیار پایین‌تر فراهم باشند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: به منظور نحوه محاسبه نهائی و مقطوع حقوق بازنشستگان به صورت متناسب سازی شده در چارچوب قانون برنامه به تصویب هیئت وزیران رسید.
او افزود: در فرآیند بررسی آیین‌نامه با توجه به این که قانون برنامه ابلاغ شد یک مشکلی در قانون برنامه وجود داشت، حداقل بگیران در حوزه بازنشستگی از این متناسب سازی محروم شده بودند.
بهادری‌ جهرمی اظهار کرد: دولت به صورت علی‌الحساب مبلغی را برای بازنشستگان واریز کرد و لایحه‌ای در دولت به تصویب رسید که با قید دو فوریت تقدیم مجلس خواهد شد که در صورت موافقت مجلس، حداقل‌بگیران هم مشمول این قانون متناسب‌سازی شوند.
 وزیر نفت: مشکلی در تأمین سوخت پایدار نداریم
همچنین، جواد اوجی، وزیر نفت درباره تامین سوخت کشور به خبرنگاران گفت: سوخت پایدار نیروگاه‌ها و جایگاهی سوخت در سراسر کشور تأمین شده است لذا مشکلی در این زمینه نداریم. ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت مایع توزیع می‌شود و ارزش سالانه این میزان، حدود 
۶۷ میلیارد دلار است.
وزیر نفت درباره انتقال گاز روسیه به ایران، گفت: درخصوص انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران، کمتر از یک ماه گذشته اسنادی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت 
«گس پروم» روسیه امضا شد که بخش زیادی از گاز روسیه به جمهوری اسلامی ایران انتقال خواهد یافت تا برای مصارف، صادرات و تأمین انرژی کشورهای همسایه مورد بهره‌برداری 
قرار گیرد.
اوجی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که شاهکار دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، امضا سند توافق انتقال گاز روسیه به جمهوری اسلامی است که انقلاب اقتصادی و انقلاب صنعتی را در پی خواهد داشت و سبب وابستگی تأمین امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه از مسیر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
توضیحات وزیر فرهنگ درباره انتصابات جدید در وزارت ارشاد
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره انتصابات جدید در وزارت ارشاد عنوان گفت: حدود
80 درصد مواردی که در این باره گفته شده کذب محض بود و بخشی از آن نیز بداخلاقی رسانه‌ای بود.
به عنوان مثال ما رئیس مرکز حراست را داریم که شخصیت معتبر امنیتی کشور است؛ دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات را داریم که سال‌ها رایزن جمهوری اسلامی و از بهترین رایزن‌های ما در خارج از کشور بوده و البته ممکن است نسبتی هم با من داشته باشد اما قبل از ما کارمند همان مجموعه 
بوده است.
ضرغامی:
 ۱۰۰ همت پروژه تا پایان سال داریم
ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم درباره پروژه‌های این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: ما ۱۰۰ همت پروژه تا پایان سال داریم که اگر تسهیلات بانکی بموقع برسد آنها را تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد.