شرکت دانشبنیان ایرانی انجام داد
بومیسازی قطعات تحریمی هواپیما با یکپنجم قیمت نمونههای خارجی
یکی از شرکتهای دانشبنیان که در گذشته به دانش فنی آلیاژهای منیزیمی دست یافته بود، اکنون با توسعه این آلیاژها، قطعات مصرفی هواپیما مقاوم به اکسایش و خوردگی را تولید کرده است.
«دکتر بهزاد نائبی»، پژوهشگر و عضو مؤسس این شرکت دانشبنیان در گفتوگو با ایسنا، گفت: ما بعد از اینکه تعداد آلیاژهای منیزیم را توسعه دادیم و برای اولین بار در خاورمیانه محصولات شکلدهی شده را تولید کردیم، فعالیت خود را به سمت تولید یکسری قطعات بومیسازی شده مبتنی بر این آلیاژها معطوف کردیم.
وی تولید این قطعات را در راستای تعمیر و نگهداری از تجهیزات صنعت هوائی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر صنعت هوائی کشور در لیست تحریمها قرار دارد و تعمیر و نگهداری از هواپیماهای موجود کاری سخت و پیچیده است؛ چرا که هواپیماها دارای یک سری آلیاژهای منیزیمی هستند که باید در تعمیرات دورهای تعویض شوند.
نائبی خاطرنشان کرد: این قطعات مربوط به بخشهای بدنه و همچنین بخشهای کاربردی هواپیما مانند قسمتهای مربوط به گازرسانی، شفتها (پرههای توربین)، لولهها و حتی محفظههایی که از آنها هوا عبور میکنند، است.
مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه این قطعات در هواپیما مصرفی محسوب میشوند، یادآور شد: طبق استانداردهای هوایی، تا آنجایی که ممکن است، وزن هواپیما باید کاهش یابد و منیزیم نسبت به تمام فلزات دیگری که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد، یک فلز سبک است و مسئله اصلی و مهم منیزیم، خوردگی آن است.
وی اضافه کرد: فلز منیزیم در برابر اکسایش، اکسیداسیون و سایش مقاومت پایینی دارد. از این رو عمده قطعات مبتنی بر منیزیم که برای هواپیما ساخته میشوند، بعد از مدتی به دلیل خراب شدن و خوردگی و ساییدگی باید تعویض شوند. در این زمینه ما به دانش فنی ساخت آلیاژهایی برای این قطعات با قابلیت مقاومت در برابر خوردگی دست یافتهایم.
هم تولید قطعات هواپیما هم وسایل توانبخشی
به گفته این محقق، آلیاژهای تولید شده، علاوهبر اینکه مقاومت بالایی در برابر اکسایش و خوردگی دارند و دیرتر مسئله خوردگی در آنها رخ میدهد، از این نوع آلیاژ برای تولید این قطعات مصرفی هواپیما استفاده کردیم.
نائبی با بیان اینکه قطعات مصرفی هواپیما عموما آمریکایی و اروپایی هستند، ادامه داد: این کشورها این قطعات را در اختیار ما قرار نمیدهند و یا با قیمتهای بالا از طریق چند واسطه به کشور وارد میشوند، ولی ما این قطعات را بر اساس استانداردهای موجود به تولید میرسانیم.وی با تاکید بر اینکه این قطعات مصرفی هواپیما بر اساس سفارش مشتریان به تولید رسیده است، افزود: مشتریان ما تعدادی خطوط هواپیما هستند و قطعات تولیدشده برای این شرکتها هم مربوط به بخشهایی از بدنه و هم بخشهای مربوط به رساننده هوای گرم به شیشه میشود. وی با بیان این که نمونه اولیه این قطعات ساخته شدهاند، اضافه کرد: قطعات ساخته شده در حال تحویل به شرکتهای متقاضی است.
این محقق با بیان اینکه قطعات ساخته شده بر اساس استانداردهای بینالمللی است، گفت: ما بر اساس این آلیاژها محصولات کمک توانبخشی را نیز به تولید رساندیم که تا اواخر تابستان وارد بازار میشوند.
نائبی با اشاره به روند تعمیرات هواپیما در کشور، توضیح داد: تاکنون این قطعات مصرفی در کشور تولید نمیشدند و از طریق واسطههای مختلف از منابع مختلفی، خریداری و به کشور وارد میشدند و با افزایش ۱۰ برابری قیمت به کشور وارد میشدند. با فعالیتی که ما در این زمینه آغاز کردیم، قطعهای که تاکنون با قیمت ۱۰ هزار دلار به کشور وارد میشد، ما آن را با قیمت حدود دو هزار دلار برای کشور تامین میکنیم. مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: نتایج تحقیقات ما نه تنها خروج ارز از کشور را کاهش داده است بلکه قطعه ساخته آن کاملا بومی است. به عبارت دیگر از تولید آلیاژ، استحکام آن و قطعه نهائی تولید شده کاملا در کشور تولید میشود که این امر موجب ارتقای توان فنی کشور نیز شده است.
نائبی با انتقاد از عملکرد نهادهای حامی شرکتهای
دانش بنیان به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: این نهادها دارای فرآیندهای بوروکراتیک طویلی هستند. ضمن آنکه بسیار تابع سیاستگذاری بوده و اکنون که در حال انتقال دولت هستیم، کلیه فعالیت آنها متوقف شده است. ما تاکنون موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی از صندوق نوآوری نشدیم.
به گفته وی این شرکت برای تولید قطعات مصرفی هواپیما بر اساس دانش فنی بومی، از سرمایهگذاران بخش خصوصی مدد گرفته است.