جایگاه بسیار ویژه عدل در قــرآن
در قرآن، از توحید گرفته تا معاد و از نبوّت گرفته تا امامت و زعامت و از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده است.
عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوّت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد و مقیاس سلامت اجتماع است.
عدل قرآن، آنجا که به توحید یا معاد مربوط میشود، به نگرش انسان به هستی و آفرینش، شکل خاص میدهد، به عبارت دیگر، نوعی «جهانبینی» است؛ آنجا که به نبوّت و تشریع و قانون مربوط میشود، یک «مقیاس» و «معیار» قانون شناسی است و به عبارت دیگر جای پایی است برای عقل که در ردیف کتاب و سنّت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آید؛ آنجا که به امامت و رهبری مربوط میشود یک «شایستگی» است؛ آنجا که پای اخلاق به میان میآید، آرمانی انسانی است؛ و آنجا که به اجتماع کشیده میشود یک «مسئولیت» است.
* استاد مطهری عدل الهی، ص۳۸