kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵

سهم‌خواهی افراطیون از کابینه در پشت پرده و انکار در فضای عمومی(خبر ویژه)

 
 
تایید و تکذیب‌های متعدد درباره نقش‌آفرینی افراطیون مدعی اصلاحات در تعیین نامزدهای احتمالی وزارت در دولت جدید، نگرانی‌هایی را در میان کارشناسان و افکار عمومی موجب شده است. آنچه این نگرانی را تشدید می‌کند، سهم‌خواهی و غنیمت‌طلبی برخی احزاب و پدرخوانده‌های سیاسی جبهه اصلاحات است که حتی صدای اعتراض برخی اصلاح‌طلبان را هم درآورده است. در عین حال حضور برخی بازداشتی‌های فتنه 1388 (آشوب علیه رای مردم و جمهوریت) در کمیته‌‌های تعیین وزرا، در کنار برخی متهمان سوءمدیریت اقتصادی در دولت سابق، بر ابهامات ماجرا افزوده است.
کنار هم قرار گرفتن افراد متناقض برای تعیین ترکیب کابینه پیشنهادی در حالی است که کابینه قبل از هر چیز به انسجام نیاز دارد. همین چند هفته قبل، اظهارات آقای طیب‌نیا سر کلاس درس در دانشگاه تهران منتشر شد که درباره ناتوانی نسبت پزشکیان و ظریف و ناتوانی ظریف در حوزه ظاهراً تخصصی‌اش گفته بود: «ایشان فردا رئیس‌جمهور بشود، ظریف را می‌خواهد به عنوان وزیر خارجه معرفی کند؛ حتما مجلس رای نخواهد داد. بگذریم از اینکه من، ظریف رو ضعیف‌ترین وزیر خارجه بعد از انقلاب می‌دانم. قوی‌ترین کارشناس، هر چیزی جای خودش را دارد. قوی‌ترین کارشناس، ضعیف‌ترین وزیر خارجه! دوره آقای ظریف، روابط خارجی ما افتضاح بود خصوصا روابط منطقه‌ای!  ایشان اصلا آدم اجرائی نیست. قائم‌مقامش هم یک آدم خیلی ضعیفی را گذاشته بود».
از مشکلات مربوط به سوابق سوء مدیریت افرادی مانند ظریف و آذری جهرمی و ربیعی و صالحی امیری در کارگروه موسوم به شورای انتقالی دولت چهاردهم که بگذریم، حضور ترکیبی ناهمگون و متناقض و متعارض از فعالان سیاسی در کمیته‌ای انتخاب وزرا محل سؤال جدی است. از متهمان پرونده کرسنت بگیرید، تا برخی تندروهای بازداشت‌شده در آشوب 1388 علیه رای 5/24 میلیون نفری مردم و برخی حامیان تحریم انتخابات در اسفند گذشته و برخی مدیران دارای کارنامه اقتصادی ضعیف در دولت روحانی.
نکته بعدی به سهم‌خواهی گسترده و از موضع بالای گردانندگان جبهه اصلاحات در پشت صحنه و تنزه‌طلبی و مسئولیت‌ناپذیری در فضای عمومی است. آذر منصوری که پس از کنار زدن بهزاد نبوی به ریاست جبهه اصلاحات رسید، اخیرا درباره ملاقات با آقای پزشکیان نوشت: روز گذشته دیدار و گفت‌وگوی کوتاهی با دکتر پزشکیان داشتم. نکات مورد تأکید: ۱. دولت شما باید نماد تغییر و امیدافزایی باشد نه تداوم وضع موجود.
۲. دولت شما باید نماد مبارزه با رانت و فساد سازمان یافته باشد.۳. جبهه اصلاحات بیش و پیش از شما باید پاسخگوی عملکرد دولت چهاردهم باشد.
او در عین حال ادعا کرده بود: «پیرو تماس‌های مکرر دوستان و همراهان طی روزهای اخیر و طرح برخی از شبهه‌ها به اطلاع می‌رساند: ‎جبهه اصلاحات ایران بنای دخالت در تصمیم‌گیری‌های ‎دکتر پزشکیان را نداشته و نخواهد داشت. موضع ما در برابر دولت ایشان ‎حمایت، ‎نظارت و ‎پرسشگری و مبنای قضاوت ما، تحقق ‎خواست مردم ایران است».
این موضع که بر خلاف واقعیات موجود بود موجب شد علی‌اصغر شفیعیان، مدیر پایگاه خبری انصاف‌نیوز و از نزدیکان پزشکیان به منصوری پاسخ دهد: جبهه اصلاحات ایران در تمام کارگروه‌های تصمیم‌گیری درباره اعضای کابینه عضو دارد و لذا دخالت داده شده است.
آذر منصوری همچنین ادعا کرده است: «جبهه اصلاحات برنامه‌ای برای معرفی اعضاء كابينه دولت آينده ندارد. البته دفتر پزشکیان از احزاب نظرخواهی کرده و احزاب عضو جبهه می‌توانند جداگانه پیشنهادات خود را ارائه دهند. ما نقش اصلی خود را همراهی و حمایت از دولت چهاردهم و نیز نظارت بر عملکرد آن می‌دانیم». و این در حالی است که ظریف دیروز خبر داد که «نمایندگان جبهه اصلاحات» در شورای راهبری و کمیته‌های انتخاب وزرا (متشکل از 450 نفر) حضور دارند. پیش از این هم اعلام شده بود که مشخصا دو نفر ازجبهه اصلاحات در هر کارگروه تخصصی انتخاب وزرا حضور دارند. و این علاوه ‌بر اشخاصی که با ویژگی‌ها و توجیهات دیگر عضو کمیته هستند اما در واقع جبهه اصلاحات را نمایندگی می‌کنند.
اعمال نفوذ عمیق در کمیته‌های تصمیم‌گیر برای تعیین وزیران پیشنهادی و در عین حال انکار نقش‌آفرینی، یادآور مواضع افراطیون در اعلام روحانی و دولت وی به عنوان رحم اجاره‌ای و دولت اجاره‌ای اصلاح‌طلبان و تضمین وعده‌های آن، و سپس انکار نقش و سهم خود در سوءمدیریت گسترده دولت مدعی اعتدال و تدبیر و امید است.
واقعیت سهم‌طلبی و کاسبی قدرت که پیش از این از سوی کسانی مانند آذری جهرمی و نشریاتی مانند اعتماد و شرق و آرمان و دنیای اقتصاد مورد هشدار قرار گرفته، به قدری جدی است که رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و دبیرکل حزب جمهوریت درباره سهم‌خواهی افراد از دولت پزشکیان هشدار داد.
همچنین سایت جماران درباره «سهم‌طلبی و آشفتگی‌های قابل انتظار» نوشت: دکتر مسعود پزشکیان در فرآیندی سریع و غیرمترقبه به‌عنوان کاندیدای مورد حمایت ناراضیان از وضع موجود به صحنه آمد. این آشفتگی اکنون آثار خود را در فرآیند تلاش‌ها برای معرفی کاندیداهای کابینه ایشان نشان می‌دهد. پزشکیان در گذشته سیاسی خود عضویت حزبی و حلقه حامیان سازمان یافته نداشت و کار خود را با حلقه‌ای از یاران حامی که طی چندین دوره انتخابات مجلس در تبریز از او حمایت کرده و طبیعتا بارقه‌هایی از نگرش قومی و مطالبات منطقه‌ای بر آنها غالب بود و کنشگر ملی و متناسب با عرصه ریاست جمهوری نبودند آغاز کرد و طبیعی است که ایشان نمی‌توانست در این عرصه، از یاران قدیمی خود فاصله بگیرد هرچند ماها نگرش و رویکرد‌های آنان را کاملا مناسب این عرصه ملی ندانیم. در میدان رقابت‌های سیاسی و جناحی موجود، جبهه اصلاحات به حمایت از ایشان برخاست و علی‌رغم تنوع درونی خود‌، مطالبات و انتظاراتی را نمایندگی می‌کند که فاصله معنی‌داری از دیگر طیف‌های حامیان دارد‌. طیف سوم، جریان مشهور به اعتدال‌گرایان که هسته اصلی حامیان دولت آقای حسن روحانی بودند و البته طی فرآیند‌های انتخاباتی منتهی به قدرت‌یابی ایشان‌، با جریان اصلاحات درهم تنیدگی فراوانی یافته بودند ولی شکاف بین این دو جریان در مرحله دوم دولت آقای روحانی نمایان شد از دیگر جریان‌هایی هستند که برای حمایت از دکتر پزشکیان آستین بالا زدند و برایش توشه و البته بیشتر اتهام آفریدند‌. طیف‌های دیگر حامیان آقای علی لاریجانی و اصولگرایان معتدل و میانه‌رو که جناب ناطق نوری نماد آنان محسوب می‌شود، هستند. درصدی هم تحول‌خواهان که در مرحله اول انتخابات نتوانسته بودند ذهن خود را برای حضور در انتخابات مجاب کنند، در مرحله دوم به این نحله پیوستند و اینک انتظارات و توقعاتی متمایز از دیگر طیف حامیان دارند».
در این میان محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی در دولت خاتمی خطاب به ظریف نوشته: «باید از هم‌اکنون مراقبت کنید که کمیته‌ها نیروهای جدید به شکلی که از پزشکیان عزیز توقع می‌رود معرفی کنند. خدای نکرده وقتی نتایج کار کمیته‌ها اعلام شد نگویند کوه موش زایید».