kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲

فرزند عاشــورا

 

کامران پورعباس
مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای، هم از طرف پدری و هم از طرف مادری سید آل پیغمبر(ص) هستند و از هر دو طرف فرزند نبی مکرم اسلام(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و امام حسین(ع) هستند. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرزند عاشورا و پرچمدار عاشورا و علمدارِ ادامه راه حسینی در عصر حاضر هستند.
با توجه به آنکه از یک‌سو در ماه محرم و از سوی دیگر در سی و پنجمین سالگرد رهبریِ امام خامنه‌ای هستیم، در این گزارش مروری می‌نماییم بر جدیدترین و به‌روزترین جلوه‌های مدیریتیِ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که اخیراً به ثبت رسیده است و بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته و تحسین و شگفتی جهانیان را برانگیخته است. دو جلوه‌ای را بررسی می‌کنیم که تجلی دفاع از خون شهدا و دفاع از مظلومان و مستضعفان عالم هستند: نخست دفاع از خون شهید رئیسی و مقابله با تخریبگری‌ها و شرایط حساسِ بعد از شهادت سید شهیدان خدمت و دیگری اهمیت و بازتاب نامه مهم و راهبردیِ رهبر انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا.
تأکید بر کارآمدیِ شهید رئیسی 
در برابر تخریبگری‌های داخلی و خارجی
یکی از واقعیت‌های مورد تأکید همگان در مورد سید شهیدان خدمت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، مظلومیت ایشان و بی‌اعتنائی و سعه صدرِ کم‌نظیرشان در برابر ناسپاسی‌ها و طعنه‌زنی‌ها و تخریبگری‌ها و لجن‌پراکنی‌های گسترده در داخل و خارج و تلاش شبانه‌روزی رئیس‌جمهور در مسیر پیشرفت و اصلاح امور در این شرایط مسموم بود.
شهید رئیسی در همان آغاز کار با صراحت اعلام کرده بود:
«به عنوان خادم ملت، بدانند همه، بدانند همه که در این عرصه به هیچ عنوان زخم‌زبانها، تبلیغات ناصواب، سخنان ناصحیح ما را مثل استاد و بزرگ‌مان شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد....در این عرصه بنای مقاومت و ایستادگی برای خدمتگزاریِ به مردم خواهیم داشت. اگر سردار دلاور ما آقای حاج قاسم سلیمانی در مجاهدت خسته شد، ما هم خسته خواهیم شد.» 
آری به قول معروف: «شهید رئیسی، رجائی زیست و بهشتی شد.»
در برابر این جریانات تخریبگر، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران حیات دنیوی سیدابراهیم رئیسی مکرراً با عظیم‌ترین تجلیل‌ها و تعابیر از شخصیت و روش و منش و دولت انقلابی و «کفایت و کارآمدیِ» حجت‌الاسلام رئیسی سخن گفته‌اند. پس از شهادت با تعابیر متعالی‌تری از شهید رئیسی تجلیل و تقدیر کرده‌اند که این امر موجب شد تا گفتمان غالب جامعه حتی از جانب تخریبگران سابق، تعریف و تمجید از اخلاص و انقلابی بودن و ولایی بودنِ شهید رئیسی در وهلۀ اول و تکریم کارآمدی سید شهیدان خدمت و دولت خدمتگزارش در وهلۀ بعدی گردد.
اداره اعلای امور کشور و محور مقاومت 
در شرایط فوق‌العاده بحرانی
جلوۀ دیگر از تدبیر و هدایت و مدیریت اعلای رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی در ماجرای شهدای خدمت که یک شاهکار مدیریتیِ کم‌نظیر است و تاکنون اظهارنظرهای متعددی از حیرت و شگفت‌زدگیِ دوست و دشمن در تبیین و تشریح ابعاد آن در فضای خبری و رسانه‌ای منتشر شده است، اداره اعلای امور کشور و محور مقاومت و تداوم و تثبیت امور کشور بدون کوچک‌ترین خدشه و اخلالی در شرایط فوق‌العاده بحرانیِ پس از سقوط بالگرد شهدای خدمت و شهادتِ چند تن از مهم‌ترین ارکان و ستونهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
چند نمونه از این اظهارنظرها را نقل می‌کنیم.
چند کتاب و فیلم 
می‌توان از این «روش مدیریت» تولید کرد؟
حسین محمدی‌محب می‌نویسد: «یک- از رئیس‌جمهور مملکت و همراهانش هیچ خبری نیست! کشور در بهت و ابهام فرو رفته است. در سخنرانی برای سلامت آنها دعا می‌کند، سپس با آرامش به مردم اطمینان می‌دهد که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نخواهد آمد. می‌گوید به مسئولان توصیه‌ها شده و کارها مرتب و منظم به پیش می‌رود.
دو- بعد از گذشت 16 ساعت، رسماً اعلام می‌شود که رئیس‌جمهور شهید شده است. پیامی می‌نویسد. از رئیس‌جمهور تمجید می‌کند ولی بر خلاف پیامهای مشابه، فضا را احساسی نمی‌کند و بر انتخاب رئیس‌جمهور جدید تأکید می‌ورزد.
سه- در این گیر و دار، مجلس خبرگان قرار است شروع به کار کند. رئیس‌جمهور و امام جمعه تبریز غایبان بزرگ این مجلس هستند. در این شرایط در پیامی محکم و ادیبانه، نظام اسلامی را تعریف می‌کند و از دیگران دعوت می‌کند تا به تجربه شکست‌خورده غرب بنگرند و در طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی تأمّل کنند. بعضی جملات را باید چند بار خواند تا دقیق متوجه شد!
چهار- قرار است بر پیکر رئیس‌جمهورِ شهید و همراهان نماز بخواند. به تجربه حاج قاسم، همه منتظر و نگران جمله «انا لا نعلم منه الا خیرا» هستند. سه بار این جمله را تکرار می‌کند. همه‌گریه می‌کنند، جز او!
فیلم‌های قبل و بعد نماز هم بیرون می‌آید: همچنان «آرام»، «محکم» و «مطمئن».
پنج- از ظهر همان روز، سران کشورهای مختلف به نوبت می‌آیند برای عرض تسلیت. ولی او برای تسلیت و عزا ننشسته است. جلسات، کاری می‌شود! نقطه اشتراک و تأکید صحبتهایش، ادامه ارتباطات و تقویت آن است. با اطلاعات همیشگی‌اش در مورد کشورها و اخبارشان صحبت می‌کند. حتی برای اسماعیل هنیه درس تفسیر می‌گذارد که از دو وعده الهی یکی‌اش مانده و آن هم نابودی اسرائیل است و شما آن را خواهید دید!
با سران 7 کشور جلسۀ پشت سرهم دارد، شب هم به خانواده رئیس‌جمهور سر می‌زند.
شش- سه روز گذشت. در هر کشور دیگری این سه روز می‌توانست به هر اتفاقی منجر شود؛ ولی در ایران، هیچ اتفاقی نیفتاده است. همه چیز مرتب و منظم پیش می‌رود....
یک سؤال از شما: چند کتاب و فیلم می‌توان از این «روش مدیریت» تولید کرد؟ و در چه رشته‌های تخصصی می‌شود آن را تدریس نمود؟»
رهبر اقتدارآفرینِ محور مقاومت
محور مقاومت نیز پس از رهنمودها و عملکرد رهبر اقتدارآفرینِ محور مقاومت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آرامش رسید و به مبارزات بی‌امانِ ضدصهیونیستی‌اش بدون وقفه و خدشه ادامه داد.
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب به فاصله بسیار کوتاهی پس از شهادت شهدای خدمت تصریح کرد: ما را در احساس اندوه و فقدان این بزرگان در این مرحله حساس شریک بدانید. شما امت اسلامی را در نبرد سخت خود با قدرت‌های استکباری رهبری می‌کنید. تمامی تسلی خاطر ما، همه ستمدیدگان، مبارزان مقاومت و رزمندگان، امید به حضور شما و رهبری حکیمانه‌تان است. از خداوند می‌خواهم که عمر شما را بلند بدارد، در تحمل این فقدان قلب شما را یاری کند و به خانواده‌های(این شهدا) صبر اعطا کند.»
محمد ایمانی عضو شورای سردبیری کیهان می‌نویسد:
«صهیونیست‎ها چند روز بود آرزواندیشی و خیال پردازی می‌کردند مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران با شهادت سید ابراهیم رئیسی، از تحولات مهم منطقه جا خواهد ماند یا از مواضع دوران‌ساز خود عقب‌نشینی خواهد کرد؛ اما رهبر معظم انقلاب امروز[02/03/1403]، تیر خلاص را به آرزوهای اشغالگران صهیونیست زد؛ آنجا که در دیدار آقای اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس)، با متانت و قاطعیت تمام فرمود:
«چه کسی باور می‌کرد روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود.
در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند....
این، وقار و ابهت مقتدایی است که این روزها، بار سنگین شهادت رئیس‌جمهور مکتبی و وزیر کاردان امور خارجه بر سینه او سنگینی می‌کند.
چنین حکمت و صلابت و متانتی، بدون عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) ممکن نیست. ان شاء الله ادعیه زاکیه و هدایتهای آن به آن امام زمان(ع)، پشت و پناه نائبش تا روزگار ظهور باشد.»
بی‌بدیل بودن جایگاه رهبری و اصل ولایت‌فقیه
کاربری در فضای مجازی بی‌بدیل بودن جایگاه رهبری و اصل ولایت‌فقیه را یادآور می‌شود:«رئیس‌جمهور کشور به شهادت رسیده، ولی در همان هفته مجلس خبرگان جدید در موعد مقرر تشکیل و آغاز به کار می‌نماید و این هفته نیز مجلس شورای اسلامی.... و البته پایان هفته ثبت‌نام ریاست‌جمهوری.این نیست مگر به برکت رهبری معظم که از همان شب اول فرمودند: هیچ اختلالی در امور کشور پیش نخواهد آمد.این بی‌بدیل بودن جایگاه رهبری و اصل ولایت‌فقیه رو نشون میده.»
کاربر دیگری خاطرنشان می‌کند: «چطور در اوج تنش با رژیم صهیونسیتی، بعد از ماه‌ها آشوب داخلی در ۱۴۰۱، شهادت ناگهانی رئیس‌جمهور و وزیرخارجه، همزمان با پایان مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام، تشییع میلیونی با حضور سران کشورها برگزار می‌شود، دنیا همدردی می‌کند و کسی نگران بی‌ثبات شدن کشور نیست؟ پاسخ یک‌کلمه‌ است: آیت‌الله امام خامنه‌ای.»
نامه‌ای تاریخی و بی‌نظیر
 به دانشجویان حامی مردم فلسطین در آمریکا
دانشگاه‌های آمریکا از اوایل اردیبهشت 1403 به نشانه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شاهد اعتراضهای گسترده‌ای شد.
این اعتراضها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن به برخی دیگر از کشورهای غربی در استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده شد. 
مظلومیت و استقامتِ اساتید و دانشجویان بی‌دفاع آمریکایی در برابر مشت آهنین دولت آمریکا که با پلیس مسلح و حتی استقرار تک‌تیراندازها در دانشگاه‌ها به مصاف معترضان رفتند و با ضرب و شتمِ خونین با آنان برخورد و برخی را نیز وحشیانه دستگیر کردند، از صحنه‌های بارز این تجمعات بود که بلافاصله تصاویر آن به سرتاسر جهان مخابره شد و در صدر اخبار قرار گرفت. 
10 خرداد 1403، در بحبوحه و اوجِ تجمعات مسالمت‌آمیز و اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا، نامه تاریخی و راهبردی و بی‌نظیر و مفصل و فوق‌العاده مستدل و تبیینیِ رهبر انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در آمریکا منتشر گردید. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در نامه‌ای خطاب به دانشجویان باوجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان و تأکید بر اینکه در طرف درست تاریخ ایستاده‌اند، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و بر تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا تأکید کردند.
ایشان در پایان نامه تصریح فرمودند: «درس قرآن به ما مسلمانان و به همۀ مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت و درس قرآن دربارۀ ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهۀ مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش می‌رود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. توصیه می‌کنم با قرآن آشنا شوید.»
این نامه بازتاب فوق‌العاده‌ای در ایران و جهان داشت و بلافاصله به تیتر یک اخبار تبدیل شد.
ویژگی اصلی طرف درست تاریخ
سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اهمیت و بازتاب نامه رهبری نوشت: «رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی در پیامی به دانشجویان آمریکایی طرفدار فلسطین و مخالف رژیم صهیونیستی نوشتند: 
«هم اکنون شما در طرف درست تاریخ قرار دارید.»
این بخش از پیام امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. پرسش اصلی این است که ویژگی اصلی سمت و طرف درست تاریخ چیست؟...
درست آن است که بر اساس حکم عقل و فطرت، در کنار مظلوم و در مقابل ظالم قرار گرفت. این حکم عقلی برخاسته از وجدان بشری، مهم‌ترین امر الهی و آموزه اصلی تمامی ادیان توحیدی است.... طبق آموزه تمامی ادیان توحیدی، راه درست، که همانا راه بندگی خداوند به شمار می‎آید، مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان است.... 
اکنون و در روزگار ما، مظلوم‌تر از مردم فلسطین و به ویژه ساکنان غزه و ظالم‌تر از صهیونیست‌ها و حامی اصلی‌اش شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار وجود ندارد. از سعادت ملت ایران، آن است که در پرتو انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، از سال ۱۳۵۷ در سمت درست تاریخ قرار گرفت و تا به امروز، تحت پرچم اسلام و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با قوت در این میدان، نه تنها ایستاده، بلکه با کمک به مردم مظلوم فلسطین و گروه‌های مبارز فلسطینی و دیگر مظلومان در منطقه و جهان، مقدمات ورق خوردن تاریخ به نفع مستضعفان را فراهم کرده است. بیداری ملت‌ها و از جمله دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و پیوستن آنان به جبهه مقاومت، نویدبخش آینده‌ای بس درخشان است. آینده‌ای که از مختصات آن، نابودی رژیم کودک‌کش صهیونیستی و افول قدرت حامی آن، «آمریکا» است. این نوید‌ها در پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی وارد شده در جبهه مقاومت به نفع مظلومان فلسطین، به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است.»
بازتاب وسیع در رسانه‌های بین‌المللی
ایستادن در طرف درست تاریخ و خطاب قرار دادن 
دانشجویان آمریکایی به عنوان جزئی از جبهه مقاومت، دو کلید واژه پربازتاب نامه رهبری در رسانه‌ها و جهان بود.
نامه رهبر انقلاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در آمریکا بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است که گوشه‌ای از آن را ذکر می‌کنیم.
به فاصله کوتاهی پس از انتشار نامه رهبری، بازدید توئیت حساب کاربری رهبر معظم انقلاب با موضوع نامه به جوانان آمریکایی به ۱۵ میلیون رسید.
کاربران انگلیسی‌زبان شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) با انتشار بخش‌هایی از نامه مهم رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا با بیان نظرات خود از این نامه استقبال کردند.
محتوا و پیام نامه رهبر معظم انقلاب، گفت‌وگوهایی را میان کاربران ایکس به راه انداخت و نشان داد که یهودی‌ها و مسلمانان در انزجار از رژیم صهیونیستی هم‌نظر و هم‌قدمند. در مجموع، بسیاری از کاربران انگلیسی‌زبان ایکس، اقدام رهبر معظم انقلاب را ستودند و آرزو کردند که کاش رهبری همانند آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشند.
جمله «شما در طرف درست تاریخ که در حال ورق خوردن است، قرار دارید»، پرتکرارترین عبارت‌ نامه رهبر معظم انقلاب در بین کاربران فضای مجازی بود و بعد از آن عبارتهایی همچون «وجدان بیدار دانشجویان»، «مشت آهنین»، «آشنایی با قرآن» و «مبارزه شرافتمندانه» در بین کاربران مجازی پرتکرار بود.
هشتگهای‌ «#نامه_رهبری»، «Letter_for_you_۲۰۲۴#: نامه برای تو ۲۰۲۴»، «#LETTER۴U»، «#LetterFromLeader: نامه‌ای از رهبر»، «#جبهه_مقاومت»، «#نامه_به_دانشجویان»، «#وجدان_بیدار»، «#اعتراضات_دانشجویان» و «#دانشگاه‌های_آمریکا» نیز به پیوست پستهای مربوط به نامه رهبری در فضای مجازی از سوی کاربران منتشر شده است.
رسانه‌های عربی ضمن بازتاب گسترده نامه رهبر انقلاب به دانشجویان‌ آمریکا، اعلام همبستگی ایشان با این دانشجویان و قدردانی از موضع شرافتمندانه آنها را بازتاب دادند.
با نگاهی به محتوای گزارش رسانه‌های عربی می‌توان بخشهایی از نامه رهبر معظم انقلاب را که برجسته شده‌اند، پی برد؛ «قرار گرفتن دانشجویان آمریکایی در سمت درست تاریخ» دال مرکزی این گزارش‌ها بود. افزون بر آن، «حمایت رهبری از غزه»، «توجه به زنان و کودکان این باریکه»، «تحسین تحصیلکردگان آمریکا»، «دانشجویان آمریکایی به عنوان شاخه جدید مقاومت»، «ضرورت پایان دادن ظلم آشکار رژیم صهیونیستی»، «متهم‌سازی انگلیس و آمریکا به دلیل حمایت مالی و نظامی از رژیم اسرائیل»، «بی‌اعتنایی کامل رژیم صهیونیستی به تمام ارزش‌های اخلاقی، انسانی و دینی»، «افزایش خشونت، ترور و سرکوب»، «وجدان بیدار دانشجویان آمریکایی» و «وضعیت در حال تغییر غرب آسیا» از جمله موضوع‌هایی بود که از سوی رسانه‌های عربی برجسته شد.
اما مطابق آنچه انتظار می‌رفت، رسانه‌ها و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی، واکنش خشم‌آلود و مغرضانه‌ای نسبت به نامه رهبر انقلاب داشتند. البته در سطح نخبگان و برخی سیاستمداران در آمریکا نیز شاهد واکنش‌های تحسین گرانه بودیم.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به نامه رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا پرداخت و نوشت که خامنه‌ای از دانشجویان آمریکایی خواست به مبارزه با سیاستهای «نسل‌کشی» اسرائیل ادامه دهند. 
وبسایت صهیونیستی تایمز اسرائیل و روزنامه آمریکایی نیویورک‌پُست و شبکه خبری فاکس‌نیوز هم به نامه مهم رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا پرداختند. 
برایان ماست نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر پیام رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس، دانشجویان آمریکایی را سرزنش کرد و خطاب به آنها نوشت: «اگر آیت‌الله شما را تحسین می‌کند، قطعاً در سمت اشتباه تاریخ هستید!»
مایک جانسون، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز با بازنشر متن نامه رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید.»
کاربری در فضای مجازی بسیار زیبا به این صحبت پاسخ داد: «هنوز چند ساعت از انتشار نامه رهبر ایران به جوانان آمریکا نگذشته که رئیس‌مجلس آمریکا واکنش نشان داد. مایک جانسون، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید.»
آخرین تلاش‌شان این است که به دانشجوهای خود بگویند: ایرانی که 46 سال است شما را از آن ترساندیم، دیدید؟ او حالا خوشحال است. آیا این زننده نیست؟
مسئلۀ اصلی در این بحث‌ها اکنون اینجاست که در 236 روز اخیر برخی در غرب فهمیده‌اند اشتباه از ایران متنفر بودند، به همین دلیل است که ایران هراسی از اینجای کار به بعد اثری روی درک آنها ندارد...»
البته معدود سیاستمداران آمریکایی هم بودند که واکنش تأییدی و اعتراف به واقعیت داشتند. 
دب فیشر، سناتور جمهوری‌خواه با انتشار پیامی در صفحه شخصی به پیام رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی واکنش نشان داد. در این پیام آمده است: بسیاری از دانشجویان ما به این نظرات (رهبر ایران) افتخار می‌کنند. دانشگاه‌هایی که در آن تحصیل می‌کنند، یک درس تاریخ را به آن‌ها مدیون هستند.
برخی رسانه‌ها همچون نیوزویک و یو اس‌ای تودی 
در صدد انعکاس واکنش مقام‌های مختلف جهان به ویژه مقامهای آمریکایی به نامه رهبر انقلاب اسلامی برآمده‌اند و به عنوان نمونه یو اس‌ای تودی تأکید کرده‌است که «تمجید رهبر ایران باعث واکنش مایک جانسون رئیس‌مجلس نمایندگان شد». نیوزویک نیز توئیت تهدیدآمیز جانسون خطاب به دانشجویان آمریکایی را برجسته ساخت. 
نیوزویک که توجهی ویژه به نامه رهبری داشت و در این زمینه دست‌کم دو گزارش منتشر کرد، همزمان که بخش‌هایی از محتوای نامه را منعکس نمود اما تخریب آشکارا در آن به چشم می‌خورد. این نشریه آمریکایی با کاربرد واژه‌هایی چون «سرکوب»، «اجبار» و «خشونت» در قبال ایران، سعی در پنهان‌سازی جنایتهای رژیم صهیونیستی و غرب در نوار غزه دارد.
رسانه‌های غربی بخش‌هایی از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازتاب دادند و در حین انعکاس آن، با ظرافت به بیان مواضع خود روی آوردند تا بدون اینکه مخاطب به نیت آنها پی ببرد، او را با خود همراه سازند. «شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید»، به عنوان دال مرکزی نامه رهبری خطاب به دانشجویان آمریکایی تقریباً در همه گزارش‌های رسانه‌های غربی به چشم می‌خورد و گاهی در تیتر گزارش‌ها نیز برجستگی می‌یافت.
رسانه‌های غربی به جای اینکه بر بیش از ۳۶ هزار شهید نوار غزه که دو سوم آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، تمرکز کنند و جنبش دانشجویی را خیزش علیه پاکسازی قومی- نژادی از سوی رژیم صهیونیستی بدانند، در صدد پاک کردن صورت مسئله هستند.
البته در لابه‌لای سیاه‌نمایی‌ها و فرافکنی‌های غربی‌ها، گاهی اعتراف به واقعیتهایی هم دیده می‌شود.
به‌عنوان نمونه کلیپی از اعترافی با چاشنی ناراحتی در شبکه اسکای نیوز درباره نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی منتشر شده است که در آن مجری اسکای نیوز در خلال صحبت‌هایش در یک گزارش، خاطرنشان می‌کند:
«به نظر می‌رسد آیت‌الله، دانشجویان ما را بهتر از خود ما می‌شناسد. 
صدها دانشجو در دانشگاه‌های ما شهادتین گفته‌ و مسلمان شده‌اند.»
پیام مهم و اثرگذار
دانیال معمار مدیرمسئول سایت همشهری‌آنلاین و سردبیر روزنامه همشهری از شگفت‌زده شدن‌هایش از نامه‌های رهبری می‌گوید:
«۹ سال از نامه قبلی رهبر انقلاب به جوانان غرب گذشت. ۹ سال قبل شگفت‌زده شدیم از مطالبه رهبری نسبت به ایستادن جوانان غربی مقابل صهیونیستها. ما به آینده ایمان نداشتیم و امروز را نمی‌دیدیم. امروزی که رهبری دوباره به همان جوانان نامه نوشته و گفته حالا شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید.»
علیرضا رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر معتقد است: به نظر من پیام رهبر معظم انقلاب ماهیت مهم و اثرگذار در شرایط موجود دارد و موجب می‌شود پشتیبانی از مردم فلسطین در دانشگاه‌ها ابعاد گسترده‌ای یابد و حمایت شود؛ همچنین دانشجویانی که تحت فشار هستند را تشویق می‌کند که حرکت خود را استمرار بخشند و فشار خود را کماکان به دولت آمریکا که در آستانه انتخابات نیز است، دنبال کنند.
تشکیل جبهه جهانی مقاومت 
و نزدیک‌تر شدن به قله و انقلاب جهانی موعود(عج)
میراحمدرضا حاجتی استاد حوزه و دانشگاه مؤلف کتاب پرتیرازِ «عصر امام خمینی» که به سه زبان زنده دنیا ترجمه گردیده است، از تحققِ قدم به قدمِ نقشه راه امام خمینی در تشکیل جبهه جهانی مقاومت و نزدیک‌تر شدن به قله و انقلاب جهانی موعود(عج) با پیام رهبر انقلاب می‌گوید:
«در ایام نزدیک به سالگرد ارتحال امام خمینی(قدس سره)، امام خامنه‌ای در پیامی مهم به جوانان و دانشجویان آمریکایی از بیداری وجدانها در مقیاس جهانی و ورق خوردن تاریخ و پیوستگی جنبش دانشجویی ایالات متحده با جبهه مقاومت، سخن به میان آورده و تحلیلگران بین‌المللی را غافلگیر و هیئت حاکمه آمریکا را وحشت‌زده نمودند.
درحقیقت صدور این نامه و بازتاب گسترده و واکنش انفعالی کارگزاران ایالات متحده به آن، خود نشانه بارزی از افول سیطره فکری و فرهنگی نظام سلطه و ورق خوردن تاریخ و آغاز دوره جدیدی از ادوار حیات اجتماعی، معنوی و سیاسی بشری است.
یک- لازم است جهادگران عرصه تبیین، برای درک هر چه عمیق‌تر مبانی این پیام به آرمانها و اهدافی که امام خمینی برای انقلاب اسلامی ترسیم نموده‌اند، مراجعه نمایند.
دو- خمینی کبیر، بنیانگذار انقلابی با اهداف جهانی است. ایشان از ابتدا بخش مهمی از آرمان‌های انقلاب اسلامی را در دایره‌ای فراتر از مرزهای ایران تعریف و تصویر نمودند.
سه- امام خمینی بارها بر جدیت خود در تحقق این رسالت الهی، پافشاری نمودند؛ چنان‌که در مقطع پذیرش قطعنامه آتش بس(۵۹۸ ) از سوی ایران، که دشمنان در صدد القاء عقب‌نشینی انقلاب اسلامی از آرمان‌های الهی و جهانی خود بودند، با صراحت تاکید نمودند: «... ما مي گوييم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم. ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم، ما تصميم داريم پرچم «لااله الا الله» را بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري به اهتزاز درآوريم.»
چهار- امام با بینش اشراقی خود با تبیین راهبرد انقلاب اسلامی و تصریح به دست برتر جنود حق در جهان آینده، مجاهدان را به پیروزی قطعی بشارت دادند و تأکید نمودند: «امروز روز هدایت نسلهای آینده است. کمربندهاتان را محکم ببندید که هیچ چیز تغییر نکرده است.... و فردا ان شاء الله روز پیروزی جنود حق خواهد بود» و تصریح نمودند: «بحمدالله از برکت انقلاب اسلامی ایران دریچه‌های نور و امید به روی همه مسلمانان جهان باز شده است و می‌رود تا رعد و برق حوادث آن، رگبار مرگ و نابودی را بر سر همه مستکبران فرو ریزد.»
پنج- امام کبیرمان در پی تشدید فشار دشمنان در اواخر جنگ تحمیلی، به جای عقب‌نشینی از مواضع اصولی و اسلامی خود، با تبیین مختصات میدان جهانی مصاف انقلاب اسلامی با جبهه باطل، رسماً آغاز جنگ بر علیه جبهه متحد کفر را اعلان نموده و فرمودند: «مردم شریف ایران باید توجه کنند که امروز، روز مبارزه و جنگیدن با تمام شیاطینی است که حقوق حقه تمامی پابرهنگان جهان را صرف عیش و نوش و تهیه سلاح‌هایی می‌نمایند که برای همیشه حاکم دنیای گرسنگان باشند... جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور؛ جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابری‌های دنیای سرمایه‌داری...»
6- امام با باز تعریف چند و چون ماهیت این نبرد تاریخی فرمودند: «این جنگ سلاح نمی‌شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ خانه و کاشانه و شکست و تلخی کمبود و فقر و گرسنگی نمی‌داند، این جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش‌های اعتقادی- انقلابی علیه دنیای کثیف زور و پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی‌هاست.»
هفت- و اکنون امام خامنه‌ای با نامه تاریخی خود و بشارت به پیروزی جبهه مقاومت باذن الله، مرحله جدیدی از اجرای نقشه راه امام خمینی(قدس سره) و نبرد سرنوشت‌ساز حق بر علیه باطل را رقم زدند و باید گفت مرحله دیگری به قله و انقلاب جهانی موعود(عج) نزدیک‌تر شدیم، ان شاء الله.
«وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»(قصص/۵)»