kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
تماس تلفنی اسماعیل هنیه با رئیس‌جمهور منتخب

پزشکیان: دولت بنده موضوع فلسطین را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد

 

رئیس‌جمهور منتخب در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس گفت: دولت بنده موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری جهان اسلام، در اولویت کاری خود قرار خواهد داد؛ تلاش خواهیم کرد با همکاری و همراهی سایر کشورهای اسلامی و همسایه، با استفاده از همه اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، پایان جنگ علیه غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین را محقق کنیم.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس عصر یکشنبه در تماس تلفنی با دکتر مسعود پزشکیان، ضمن تبریک دوباره کسب اعتماد مردم ایران، این انتخابات را رویدادی برای به رخ کشیدن قدرت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی توصیف و گفت: باید از پاسخ شما به پیام تبریک اینجانب قدردانی کنم که حامل مواضع اسلام اصیل در قبال ملت فلسطین و مقاومت بود؛ این پیام نشاندهنده سیاست آینده شما در تداوم مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله فلسطین و آزادی قدس و مسجدالاقصی است.
هنیه در ادامه در تشریح آخرین وضعیت در غزه، با اشاره به سپری شدن بیش از ۹ ماه از عملیات «طوفان‌الاقصی»، این عملیات را یکی از بزرگ‌ترین نبردهای ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود عنوان کرد و افزود: رژیم صهیونیستی و حامیانش بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین جنایات و کشتار جمعی را در این ۹ ماه مرتکب شده‌اند.
رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین با اشاره به جنایت روز شنبه رژیم صهیونیستی در منطقه خان‌یونس غزه اظهار داشت: صهیونیست‌ها هر بار که چنین جنایاتی مرتکب شده‌اند، این‌گونه توجیه می‌کنند که به دنبال به شهادت رساندن فرماندهان اصلی حماس هستند، اما این ادعاها برای گمراه کردن افکار عمومی و کاملا دروغ است. واضح است که نتانیاهو نه تنها به دنبال توافق برای پایان جنگ نیست؛ بلکه به دنبال گسترش جنگ نیز هست.
دکتر پزشکیان نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکومیت جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و تسلیت به فلسطینیان، خاطرنشان کرد: ارتکاب چنین جنایاتی، بیانگر عزم رژیم صهیونیستی برای تداوم جنایت و کشتار فلسطینیان بی‌گناه و بی‌دفاع غزه با هدف درهم شکستن روحیه مقاومت فلسطینیان است که البته به فضل الهی موفق نخواهد شد.
رئیس‌جمهور منتخب با تشکر از تبریکات رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین را برگرفته از آموزه‌های اسلامی، انسانی و اخلاقی و رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف و تصریح کرد: دولت بنده موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری جهان اسلام، در اولویت کاری خود قرار خواهد داد؛ تلاش خواهیم کرد با همکاری و همراهی سایر کشورهای اسلامی و همسایه، با استفاده از همه اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، پایان جنگ علیه غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین را محقق کنیم.
دکتر پزشکیان با بیان اینکه در گام بعدی با جدیت پایان اشغال طولانی مدت سرزمین‌ فلسطین را دنبال خواهیم کرد، گفت: معتقدیم آینده غزه باید توسط مردم فلسطین و در چارچوب توافق فلسطینی-فلسطینی تعیین شود؛ بدون در نظر گرفتن این واقعیت، هر گونه طرح و ابتکار دیگری محکوم به شکست خواهد بود.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های فلسطین، هنیه در این تماس تلفنی گفت: از ایفای نقش ایران در حمایت از آرمان فلسطین قدردانی می‌کنیم و خواهان تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک بیشتر برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل هستیم.
 قول می‌دهم بستر مناسب برای مشارکت جامعه کارگری بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم 
مسعود پزشکیان همچنین روز تاسوعا همزمان با روز «بهزیستی و تأمین اجتماعی» در دیدار جمعی از اعضای کانون‌های کارگری، با تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، تصریح کرد: امیدوارم عشق و ارادتی که در وجود بنده و همه ملت ایران به سرور و سالار شهیدان وجود دارد، باعث عاقبت به‌خیری ما شده و مانع از آن شود که راه را گم کنیم. همچنین بار دیگر برای رئیس‌جمهور شهید و همراهانش که از عاشقان و خادمان اباعبدالله‌(ع) بودند، در این روزها آرزوی علو درجات می‌کنم.
به گزارش مهر، رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل بسیار متنوعی مطرح شد، افزود: تولید محور اقتصاد کشور است و در این جلسه عطف به طرح مسائل مربوط به تولید، تقریباً به عمده مشکلات کشور اشاره شد، اما یقین بدانید بدون مشارکت، کمک و همراهی خود شما حل این مشکلات ممکن نیست.
پزشکیان اظهار داشت: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست و باید همه تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بگیریم.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به اظهارات مطرح شده در این جلسه درباره حاشیه‌های ایجاد شده در کمیته سه‌جانبه تعامل کارگران، کارفرمایان و دولت، گفت: مشکلات ایجاد شده در مسیر تعامل مطلوب طرفین این کمیته ناشی از مشکلات زیرساختی در کشور است که حل آنها می‌تواند تعاملات این کمیته را نیز سامان بدهد. برای حل این مشکلات نیز باید از همه افراد توانمند و کسانی که می‌توانند به حل مشکلات زیرساختی تولیدی و اقتصادی کشور کمک کنند، یاری بگیریم.
پزشکیان وظیفه حاکمیت را ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای مشارکت خود مردم و بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی و تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: بنده به شما وعده نمی‌دهم که همه مشکلات را حل می‌کنم، چرا که چنین کاری از همه توان و ظرفیت‌های بنده و حتی دولت نیز بزرگ‌تر است، اما به شما قول می‌دهم که بستر و هماهنگی مناسب برای مشارکت شما و بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم تا با هم برای رفع مشکلات زیرساختی تولید و اقتصاد کشور تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد.
پزشکیان افزود: وظیفه دولت این نیست که وارد عرصه تولید شود، بلکه باید بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری را فراهم کند اما دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب و کار، به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آنها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است.
  فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم
 باید با حق و انصاف با مردم عمل کنیم
پزشکیان علاوه‌بر این، در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: ما اصلی داریم به نام حق و عدالت و امام حسین(ع) برای همان حق و عدالت آمد. اگر ما حق را بین جوامع، ملل و قومیت‌ها اقامه نکنیم آنچه که برای امام حسین(ع) می‌کنیم فقط‌گریه کردن است نه چیز دیگر.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: اگر ما مدیران و مسئولین به حق و عدالت رفتار کنیم مگر می‌شود در جامعه مردم از ما ناراضی شوند و گلایه کنند.
پزشکیان تاکید کرد: پست و مقام برای این نیست که ما تفاخر کنیم به آن؛، برای این است که خدمتگزار مردم باشیم.
رئیس‌جمهور منتخب گفت: فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم، باید با حق و انصاف با مردم عمل کنیم.
 پاسخ چین به پزشکیان: به‌دنبال توسعه مشارکت راهبردی جامع با ایران هستیم
خبر دیگر اینکه، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران درخصوص تمایل به گسترش همکاری با چین و روسیه تصریح کرد «چین اهمیت زیادی به توسعه روابط چین و ایران می‌دهد».
طبق گزارش روزنامه «گلوبال‌تایمز»، پزشکیان دو روز پیش در مقاله‌ای در روزنامه تهران‌تایمز درخصوص رویکرد خود در قبال کشورهای چین و روسیه از «نقشه راه 25 ساله ایران و چین» به‌عنوان «گامی مهم در جهات ایجاد یک شراکت جامع راهبردی سودمند برای هر دو کشور» یاد کرد.
لین جیان تصریح کرد که «رئیس‌جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان برای تعمیق همکاری روابط با چین در ایجاد نظم نوین بین‌المللی ابراز تمایل و اشتیاق کرد.»
وی ادامه داد: «پکن نیز به همکاری با دولت جدید ایران به منظور ارتقای توسعه پایدار و گسترده مشارکت جامع راهبردی چین و ایران تمایل دارد.»
پزشکیان در مقاله خود تأکید کرده بود: « دولت چین نقش مهمی در تسهیل عادی‌سازی روابط ما با عربستان سعودی ایفا کرد و از این طریق دیدگاه سازنده و رویکرد آینده‌نگرانه خود را در امور بین‌المللی به نمایش گذاشت.»
 دیدار فرماندهان ارشد سپاه با پزشکیان
فرمانده کل، نماینده ولی فقیه در سپاه و فرماندهان نیروهای ۵ گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه 24 تیر 1403 با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب ضمن دیدار و تبریک به وی، آمادگی همه‌جانبه این نهاد انقلابی و مردمی را برای تداوم و تقویت راهبرد آن در تعامل و همکاری با دولت‌ها، در چارچوب ماموریت‌ها و وظایف قانونی و در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری برای پاسخ به نیازهای کشور اعلام کردند. 
دکتر مسعود پزشکیان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از فرماندهان عالی سپاه، به جایگاه ویژه این نهاد در پاسداری از انقلاب اسلامی اشاره و بر اهمیت همکاری و همراهی همه نهادها و ارکان نظام در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نظام برای آبادانی کشور، رفع مشکلات و تامین مطالبات مردم تاکید کرد.
 پزشکیان: 
پرچم آزادگان جهان امروز بر روی دوش ماست
پزشکیان در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: در دیدار امروز برادران عزیزم در سپاه، پرچم مبارک آستان مقدس حضرت سید الشهدا علیه‌السلام را از ایشان هدیه گرفتم. پرچم آزادگان جهان امروز بر روی دوش ماست. علمدار این پرچم ماندن، همچو عباس علیه‌السلام عدالتخواهی، وفاداری، فداکاری و ادب می‌خواهد.»
 تاکید پزشکیان بر نقش مهم نیروهای مسلح 
در ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی کشور
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز روز یکشنبه 24 تیر 1403 با حضور در دفتر رئیس‌جمهور منتخب، ضمن دیدار و تبریک به وی به عنوان منتخب شایسته و معتمد مردم، آمادگی این نیرو را برای تعامل با دکتر پزشکیان و دولت آتی و استفاده از ظرفیت‌های متعدد و ارزشمند ارتش در مسیر سازندگی ایران اسلامی اعلام کرد.
دکتر پزشکیان نیز در این دیدار با قدردانی از حضور مؤثر ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، بر نقش مهم نیروهای مسلح در ارتقای توان دفاعی و بازدارندگی کشور تاکید کرد.
 اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین‌(ع) به پزشکیان
خبر دیگر اینکه، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ملت همراه با سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح سه شنبه، ۲۶ تیرماه مصادف با روز عاشورای حسینی در مراسم عزاداری مهدیه امام حسن مجتبی‌(ع) که با حضور گسترده مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین‌(ع) همراه بود، شرکت کرد.
در این مراسم سعید حدادیان از مداحان تهران با اهدای پرچم گنبد حرم امام حسین‌(ع) به دکتر پزشکیان به ذکر مصیبت اهل بیت و شهدای کربلا‌(ع) پرداخت و عزاداران نیز در مصیبت آل‌الله سینه زدنی کردند.
 عزاداری پزشکیان و لاریجانی 
در هیئت ریحانه النبی(س)
پزشکیان و علی لاریجانی در شب تاسوعای حسینی در مراسم هیئت ریحانة النبی سلام الله علیها در آستان مقدس امام زاده صالح علیه‌السلام شرکت کردند.
 حضور پزشکیان برای اقامه نماز ظهر عاشورا 
در خیابان جمهوری تهران
رئیس‌جمهور منتخب با حضور در صف نمازگزاران در خیابان جمهوری تهران، نماز ظهر عاشورا را اقامه کرد.
 هدیه ولایتی به پزشکیان در روز عاشورا
مسعود پزشکیان همچنین با حضور در هیئت عزاداری علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل هدیه‌ای دریافت کرد.