انتقاد یک فیلمنامهنویس از تهیهکنندگان کارنابلد (اخبار ادبی و هنری)
یک فیلمنامهنویس تهیهکنندگان ناکاربلد را عامل تولید فیلمنامههای سطحی و ضعیف دانست.
حسین ترابنژاد فیلمنامهنویس فیلمهای سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «آپاراتچی» در گفتوگو با سینماپرس اظهار داشت: من بخش اعظم مشکلات حوزه فیلمنامهنویسی در سینمای کشور را بر دوش تهیهکنندگان میبینم. اگر امروزه سینمای کشور سرشار از فیلمنامههای سردستی و سطحی شده به دلیل آن است که تهیهکننده کاربلدی وجود ندارد که تشخیص دهد فیلمنامه خوب چیست و فیلمنامه بد کدام است!
این سینماگر تأکید کرد: اگر تهیهکننده کاربلد باشد متناسب با فیلمنامه کارگردانی را میآورد تا بدون دخل و تصرف در فیلمنامه کار را بسازد. البته کارگردان میتواند ۱۰-۱۵ درصد فیلمنامه را با توجه به لوکیشن و بازیگر در دورخوانی تغییر دهد اما بیش از این مجاز به تغییر در فیلمنامه نباید باشد.
فیلمنامهنویس فیلمهای سینمایی «فوق سری» و «ترور خاموش» متذکر شد: خوشبختانه برای بنده شخصاً بسیار کم این اتفاق رخ داده که دخل و تصرف جدی در فیلمنامههایم انجام شود. تهیهکنندگانی که من با آنها کار کردم تعدادشان بالا نیست و خوشبختانه به بنده به عنوان فیلمنامهنویس اعتماد داشتند و به همین جهت کارگردانی آوردند که در چارچوب متن کار خود را تولید کند.
وی افزود: هر کس میتواند برای خود اعتقاد داشته باشد که فیلمنامهنویس متبحر و برجستهای است اما اگر تهیهکننده کاربلد باشد میداند چه کسی فیلمنامهنویس واقعی است؛ اگر تهیهکننده کاربلد باشد میزان اختیاری که به کارگردان میدهد مشخص است. تهیهکننده باید به جایگاه فیلمنامهنویس معتقد باشد و افسار یک پروژه را صرفاً در دست کارگردان قرار ندهد که او برود و هر کاری را که دوست دارد انجام دهد و هر دخل و تصرفی را که تمایل دارد در فیلمنامه به وجود آورد.