kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
رئیس سازمان محیط زیست: 

پیگیری شهید رئیسی ادبیات مشترک جهان علیه گرد و غبار را شکل داد

 
 
 
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در واقع ایجاد ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار به دنبال اندیشه شهید رئیسی شکل گرفت.
به گزارش تسنیم، صبح دیروز مراسم بزرگداشت «روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار» برگزار شد. در این مراسم، علی سلاجقه اظهار داشت: شهید رئیسی تأکید زیادی بر مسئله گردوغبار داشتند و زمانی که به او گفتیم غالب گردوغبار کشور ناشی از خارج کشور است، به من گفتند که همین امروز سوار بر هواپیما می‌شوی و شهر به شهر، کشور به کشور به دنبال همکاری برای کاهش
گرد و غبار می‌روی. اکنون در نقطه‌ای هستیم که ادبیات مشترک برای مقابله با گرد و غبار شکل گرفته است؛ هر چند دشوار اما با رایزنی‌های مختلف این اتفاق افتاد.
سلاجقه با بیان اینکه دیپلماسی محیط زیست، پیشقراول دیپلماسی دولت سیزدهم بود، گفت: ما در اجلاس منطقه‌ای گردوغبار با کشورهای همسایه، به میثاقی رسیدیم تا در همکاری با هم صندوق منطقه‌ای محیط زیست را شکل دهیم.
بر این اساس دو برنامه عمل زیرمنطقه‌ای را برای جنوب و جنوب غرب و شمال شرق و شرق کشور ارائه داده و دست نیاز را به کشورهای همسایه دراز کردیم که برای اجرای این برنامه به ما کمک کنند.
وی با بیان اینکه 150 کشور جهان تحت تاثیر گردوغبار هستند، افزود: تغییر اقلیم و برداشت‌های بی‌رویه انسان باعث شده تا کشورهای بیشتری با این پدیده درگیر شوند؛ به دنبال این موضوع ایران، اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار را برگزار کرد که خروجی این اجلاس به عنوان یک قطعنامه در سازمان ملل متحد پذیرفته شد و جهان را علیه گردوغبار متحد کرد. همه این‌ها و در واقع ایجاد ادبیات مشترک جهانی علیه گرد و غبار به دنبال اندیشه شهید رئیسی شکل گرفت.