kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

 همسر ابوبکر بغدادی در عراق اعدام می‌شود


 
 سرویس خارجی-
منابع رسانه‌ای عراق از محکوم شدن همسر سرکرده اسبق داعش به اعدام توسط دادگاه این کشور خبر دادند.
خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این‌باره گزارش داد که دادگاه کیفری «کرخ» عراق حکم اعدام همسر «ابوبکر البغدادی»، سرکرده اسبق داعش، را به جرم همکاری با این گروه تروریستی صادر کرد. شورای عالی قضائی عراق در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: «این تروریست، زنان ایزدی را در منزل خود بازداشت کرده و آنها را توسط عناصر تروریستی داعش در منطقه سنجار واقع در غرب استان نینوا ربوده است.» طبق این بیانیه، حکم اعدام همسر البغدادی با استناد به مواد دوم، سوم و چهارم قانون مبارزه با تروریسم مصوب سال ۲۰۰۵ و ماده هفتم قانون زنان ایزدی بازمانده مصوب سال ۲۰۲۱ صادر شده است. «ام‌حذیفه» همسر اول ابوبکر البغدادی است که زمانی که او سرکردگی گروه تروریستی داعش را در بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق در دست داشت، با او ازدواج کرد. او در حال حاضر در یکی از زندان‌های عراق تحت بازداشت است. او مدت‌ها در آنجا به دلیل جنایات تروریستی انجام‌شده در دوره داعش تحت بازجویی بود. در تابستان سال ۲۰۱۴‌ ام‌حذیفه همراه با ابوبکر البغدادی در شهر رقه، پایگاه وقت داعش در سوریه زندگی می‌کرد. گفتنی است، خود ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۹ در جریان عملیات ویژه آمریکا در استان ادلب واقع در شمال‌غربی سوریه به هلاکت رسید.
از آنجایی که ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده یکی از گروه‌های تکفیری- تروریستی در فهرست چهره‌های تحت تعقیب قرار داشت، بیشتر اوقات را در جای دیگری، غیر از خانه، به سر می‌برد، اما آن‌طور که همسر بغدادی چندی پیش در جریان مصاحبه‌ای مدعی شده بود: «یک‌بار نگهبانی را به منزلش فرستاد تا ۲ تن از فرزندان کوچکش را همراهی کند... آنها به من گفتند که بچه‌ها را برای آموزش شنا می‌برند. تلویزیونی در خانه بود که مخفیانه آن را روشن می‌کردم، زمانی که ابوبکر البغدادی در خانه نبود، از تلویزیون استفاده می‌کردم، البغدادی به من گفته بود که آن کار نمی‌کند. از سال ۲۰۰۷ ارتباطم با دنیای بیرون قطع بود و به من اجازه تماشای تلویزیون و یا استفاده از هرگونه تجهیزات جدید مثل تلفن‌ همراه داده نمی‌شد. چند روز بعد از اینکه آن نگهبان بچه‌ها را با خود برد، تلویزیون را روشن کردم و با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدم، همسرم را در حال سخنرانی در مسجد جامع النوری شهر موصل واقع در شمال عراق دیدم که برای اولین‌بار و به صورت علنی خود را خلیفه مسلمانان معرفی کرد.»
ام‌حذیفه در جریان این مصاحبه ۲ساعته خود را یک «قربانی» توصیف کرده بود که قصد فرار از دست همسرش را داشته است و در این رابطه مشارکت خود را در تمام جنایات وحشیانه‌ داعش تکذیب کرده بود. اما این اظهارات او کاملاً با اظهارات و شکایات زنان ایزدی ربوده‌شده و مورد تجاوز قرار گرفته توسط داعشی‌ها، مغایرت داشت. آنها در شکایات خود او را به دست داشتن در به بردگی جنسی گرفتن زنان و دختران ربوده‌شده متهم کرده‌اند. او متولد سال ۱۹۷۶ در یک خانواده محافظه‌کار عراقی است و در سال ۱۹۹۹ با «ابراهیم عوض البدری» که بعدها با نام مستعار ابوبکر البغدادی شناخته شد، ازدواج کرد.