kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
با اعلام نرخ 7/7 درصد در بهار ۱۴۰۳

دولت سیزدهم تنها دولتی است که نرخ بیکاری را تک‌رقمی نگه داشت

 
 
 
سرویس اقتصادی -
دولت سه ساله رئیسی تنها دولتی است که بیکاری را تک‌رقمی نگه داشت و بهترین عملکرد را در زمینه اشتغالزایی به جای گذاشته، در حالی که دولت روحانی بدترین عملکرد را در سه دهه اخیر داشت.
به گزارش کیهان، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار 1403 نشان می‌دهد که 7/7 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1402)‌، نیم درصد کاهش یافته است.
در بهار 1403، به میزان 41 و دو دهم درصد جمعیت 15 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1402) تغییر نیافته است.
جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر هم در این فصل 24 میلیون و 746 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 440 هزار نفر افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، طبق گزارش مرکز آمار در بهار ۱۴۰۳ که فصل پایانی عملکرد دولت سیزدهم محسوب می‌شود، تعداد شاغلان کشور به 24 میلیون و 745 هزار و 528 نفر رسید که نسبت به بهار ۱۴۰۰ (فصل پایانی عملکرد دولت روحانی) یک میلیون و 69 هزار و 634 نفر بیشتر است. به عبارت ساده‌تر، خالص اشتغال در سه سال عملکرد دولت سیزدهم یک میلیون و 696 هزار نفر بوده 
است.
منظور از خالص اشتغال، مجموع اشتغالزایی انجام شده در دوره موردنظر منهای شاغلانی است که در همین دوره از گروه جمعیت شاغلان خارج شده‌اند که شامل افراد بیکارشده، افراد بازنشسته شده، افراد فوت شده و... می‌شود.
به گزارش ایرنا، بنابراین در سه سال دولت سیزدهم به طور متوسط هر سال خالص اشتغال ۳۵۶ هزار نفر رشد کرده است. این در حالی است که در دولت روحانی به طور متوسط هر سال خالص اشتغال فقط ۱۸۸ هزار نفر افزایش یافته بود. این رقم در دولت احمدی‌نژاد ۳۴۶ هزار نفر بود.
از این رو مشخص است که دولت سه ساله رئیسی بهترین عملکرد را در زمینه اشتغالزایی به جای گذاشته در حالی که دولت روحانی بدترین عملکرد را در سه دهه اخیر داشت.
متوسط سالانه خالص اشتغالزایی در دولت رئیسی ۸۹ درصد نسبت به دولت روحانی رشد کرده است.
همچنین نرخ بیکاری که در بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۸ درصد بود در بهار ۱۴۰۲ به ۷/۷ درصد کاهش یافته است.
 تعداد بیکاران هم از دو میلیون و ۲۹۱ هزار نفر در بهار ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۷۴ هزار نفر در بهار ۱۴۰۳ کاهش یافته یعنی حدودا ۲۱۷ هزار نفر از تعداد بیکاران کاسته شده است.
میانگین نرخ بیکاری فصلی در دولت سیزدهم (از تابستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۳) حدود هشت و شش دهم درصد بوده است. در تمامی دوره فعالیت دولت شهید رئیسی نرخ بیکاری تک رقمی بود و این دولت اولین دولتی بود که توانست نرخ بیکاری را تک‌رقمی نگاه دارد. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری فصلی در دولت روحانی ۱۱ درصد بود.
 دولت سیزدهم نرخ بیکاری 8/1 درصد را تحویل می‌دهد
بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفت و وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال محقق شد. این موضوع سبب شد تا نرخ بیکاری در سه سال گذشته کاهشی شود و به عدد تک رقمی هشت و یک دهم رسیده است؛ در حالی که میانگین نرخ بیکاری در دولت‌های هفتم تا یازدهم این عدد دو رقمی بود.
توجه شهید آیت‌الله رئیسی به مسئله اشتغال موجب شد در این دولت، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از 23 و شش دهم درصد در پایان ۱۴۰۰ به 21 و دو درصد در پایان ۱۴۰۲ 
رسید.
نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان که یکی از متغیرهای نشان‌دهنده کیفیت مشاغل ایجادی در بازار است، نیز در سه سال دولت سیزدهم کاهشی بوده و به پایین‌ترین حد یعنی 11 و هشت دهم رصد رسیده که فاصله آن با میانگین نرخ بیکاری سه و هفت دهم درصد است. این فاصله با میانگین بیکاری کل نیز نسبت به دولت‌های گذشته کمتر داشته است.
اشتغال ناقص هم شاخصی است که نشان از این موضوع دارد که مشاغلی که ایجاد شده پایدار هستند یا نه. نرخ این شاخص نیز کاهشی بوده و از 10 و دو دهم درصد، اکنون به هشت و دو دهم درصد رسیده است.
 اقدامات دولت شهید رئیسی
دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری اقدامات مختلفی را انجام داد که مهم‌ترین آنها تقسیم کار در حوزه اشتغال به شکل ملی، استانی، شهری و روستایی بود. در کنار این اقدام، تعداد اشتغال ایجاد شده هم به صورت برخط هر روز کنترل می‌شد و اگر مجموعه یا استانی در عمل به وظایف خود عقب‌تر بود، موانع را از سر راه برمی‌داشتند تا مسیر به سرعت طی شود.
اقدام دیگری که در کاهش نرخ بیکاری و افزایش ایجاد شغل مؤثر بود، برگزاری هفت جلسه شورای عالی کار به ریاست شهید رئیسی در دو و نیم سال گذشته بود که نشان از اهمیت موضوع اشتغال برای دولت داشت.
موضوع بعدی دقت و نظارت سختگیرانه بر اشتغال کشور بود که همین مسئله باعث شد دستگاه‌ها بدانند که نمی‌توانند آماری که با واقعیت مطابق نیست را به ثبت برسانند.
افزایش مؤثر حداقل دستمزد به اندازه ۴۰ درصد، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که چند دهه معطل مانده بود، احیای هشت هزار واحد راکد و نیمه‌فعال از دیگر اقدامات وزارت کار دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری بود.