kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
وزیر نیرو اعلام کرد

پایداری شبکه برق با وجود رکوردهای افزایشی مصرف

 
 
 
وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سراسر کشور گفت: با وجود رکوردهای افزایشی مصرف، شبکه سراسری برق پایدار است.
علی اکبر محرابیان دیروز در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور اظهارداشت: وزارت نیرو از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات جامعی را با هدف رفع ناترازی در صنعت برق در دستور کار قرار داد که از جمله مهم‌ترین این اقدامات افزایش ظرفیت تولید برق به میزان بیش از ۹ هزار مگاوات بود.
او با اشاره به اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۱، اجرای ۱۴۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸۰ اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست‌ها، رفع محدودیت و مدیریت مصرف از جمله برنامه‌های کلی بود که در سه سال گذشته به صورت جدی دنبال و به تأمین برق پایدار در سراسر کشور منجر شد.
وزیر نیرو تصریح کرد: با اینکه روز سه‌شنبه تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می‌شود اما در سایه اجرای برنامه‌های از پیش طراحی شده پایداری شبکه سراسری حفظ شد.
محرابیان درباره مدیریت مصرف برق در بخش خانگی گفت: در بخش مدیریت مصرف برق خانگی جذابیت‌های فراوانی وجود دارد که از جمله آن اعطای پاداش صرفه‌جویی تا رایگان شدن قبوض مشترکان کم مصرف و نیز شرکت در قرعه کشی ۳۰۰ دستگاه خودرو و میلیون‌ها جایزه دیگر در قالب پویش «باانرژی» است که باید از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نسبت به افزایش مشارکت مردم در این بخش اقدام شود.
او با تاکید بر ضرورت تلاش برای تأمین پایدار برق حوزه‌های کنکور در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری، افزود: حدود ٣٣ درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣ هزار مگاوات است توسط بخش خانگی مصرف می‌شود که در ساعت اوج بار تابستان به ۵٠ درصد می‌رسد. از این رو لازم است در ساعات اوج بار، مشترکان خانگی از مصارف غیرضروری اجتناب کنند.
رکوردزنی مصرف برق
گفتنی است، روز سه‌شنبه با ثبت رقم بی‌سابقه ۷۷ هزار و ۱۵۱ مگاواتی، تقاضای لحظه‌ای مصرف برق در کشور، رکورد جدیدی به ثبت رسید که برای پایداری شبکه برق، رکورد پیک‌سایی نیز جابه جا شد.
شرکت توزیع برق تهران بزرگ نیز از رسیدن میزان مصرف برق پایتخت به مرز هشدار خبر داد و اعلام کرد: اکیدا از استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، اتو و جاروی برقی و استفاده از دور تند کولرهای آبی در ساعات اوج مصرف به ویژه در ساعات 11 تا 17 خودداری و در صورت استفاده از کولرهای گازی و سامانه‌های سرمایشی پرمصرف، دمای سامانه سرماساز را بر روی عدد 24 یا 25 درجه سانتیگراد تنظیم ‌نمایید.»
در همین زمینه «سید سعید میرشریفی»؛ ناظر عالی شرکت‌های توزیع نیروی برق با بیان اینکه افزایش دما، عامل اصلی افزایش مصرف برق در ایران است نسبت به هجوم موج شدید گرما به خاورمیانه و کشور هشدار داد. برخی دانشمندان هم می‌گویند سال 2024 می‌تواند رکورد سال گذشته را هم بشکند و گرم‌ترین سال تاریخ جهان باشد. 
تعطیلی امروز برخی استان‌ها
مصطفی رجبی مشهدی؛ مدیرعامل شرکت توانیر هم گفت: «به‌منظور مشارکت هموطنان در مدیریت مصرف برق در شرایط افزایش مصرف برق، روز سه‌شنبه پیامکی برای هموطنان در شش استان کشور که عمدتاً مناطق گرمسیر بوده‌اند در سطح هشدار دو صادر شد؛ به این معنا که اگر بتوانند در ساعات اوج مصرف بین ساعات 13 تا 18 از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنند و از دور کند کولرهای آبی و دمای بالاتر از 24 درجه در کولرهای گازی استفاده کنند.»
همچنین باتوجه به افزایش دما و رکوردشکنی مصرف برق، ۱۳ استان کشور، روز پنجشنبه تعطیل شد و امکان تعطیلی دیگر استان‌ها هم وجود دارد. آن‌طور که تاکنون اعلام شده استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان در روز پنجشنبه به دلیل فشار به شبکه توزیع برق تعطیل هستند. 
شرکت توانیر هم پیامک هشدار سراسری را برای مشترکان ارسال کرد و دیروز برای تهران نیز هشدار مصرف صادر شد. ضمن اینکه با افزایش بی‌سابقه مصرف برق، طی روز چهارشنبه (۲۰ تیرماه) برق ۶۵ مشترک اداری پرمصرف شهر تهران به دلیل خودداری از کاهش مصرف برق، قطع شد.
گفتنی است، 15 تیرماه تا 15 مردادماه و 15 دی تا 15 بهمن، گرم‌ترین و سردترین ایام هر سال در کشورمان است و بهتر است فعالیت‌های غیرضروری در این ایام تعطیل شود. همچنین ساعت کار امور ضروری نیز بهتر است به ساعات با دمای مناسب موکول شود. این مسئله باید در نظام تعطیلی‌های کشور هم منظور شود. به عنوان مثال با توجه به قرار گرفتن تاسوعا و عاشورای حسینی در وسط هفته آینده، (به‌عنوان یکی از راه‌کارها)شاید بهتر باشد کل هفته آینده تعطیل اعلام شود تا مصرف برق کاهش یابد.