kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
نرخ تورم خرداد 9/7 درصد شد

تحقق تورم تک‌رقمی مسکن با نهضت خانه‌سازی دولت سیزدهم

 
 
 
دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ترمز تورم سرپناه مردم را کشیده است؛ به‌طوری‌که تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در خرداد سال جاری تک رقمی شد.
بر اساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی، در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به 9300 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۲۰ و شش دهم درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته خود ۱۴ و یک دهم درصد افزایش داشته است.
در خرداد ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 85 میلیون و 900 میلیون تومان بوده که به نسبت ماه گذشته یک و چهار دهم درصد افزایش داشته و همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 9 و هفت دهم درصد افزایش داشته است. 
بنابراین، تورم نقطه به نقطه تک رقمی بخش مسکن در دولت سیزدهم محقق شده است که با توجه به پیشران بودن بخش مسکن، در صورت ادامه نهضت ملی مسکن، کنترل شاخص‌های نقدینگی و پایه پولی و تثبیت نرخ ارز، می‌تواند به کاهش نرخ تورم در دیگر بخش‌ها منجر شود.
توقف رشد قیمت مسکن با طرح نهضت ملی مسکن
ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، تحت عنوان طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و با وجود یک‌سال کارشکنی‌های مختلف در ارائه زمین و تسهیلات، در دو سال اخیر، دو میلیون و 650 هزار واحد مسکونی در حال ساخت و 560 هزار واحد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که بدون شک تاثیر مثبتی در کاهش قیمت مسکن داشته است.
عدم ساخت مسکن در دولت قبل باعث شد که قیمت مسکن 10 برابر شود و تاثیر آن به دولت سیزدهم نیز وارد شود؛ به طوری که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مشابه سال قبل 98 و هفت دهم درصد افزایش داشته که در خرداد امسال به 9 و هفت دهم درصد کاهش یافت و تک رقمی شد.
افزایش 20 واحد درصدی رشد بخش مسکن
افزایش رشد بخش مسکن که نشان‌دهنده رونق ساخت و ساز است نقش اساسی در کاهش نرخ تورم مسکن داشته است. بر اساس اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی، رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت هفت و یک دهم شد که این عدد جزو اعداد کم سابقه است.
این عدد در ابتدای دولت منفی ۱۳ درصد بود؛ یعنی بخش مسکن، رشد 20 واحد درصدی در طول دو و نیم سال داشته که به معنای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی سالانه در این بخش است و اینکه تحقق چنین رشدی در دیگر بخش‌های اقتصادی شدنی است.