kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
سخنگوی قوه قضائیه:

فعالان فضای مجازی باید نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود رعایت کنند

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات، به فعالان این حوزه توصیه کرد که نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود رعایت کنند.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، اصغر جهانگیر در نشست خبری دیروز ضمن تذکر به برخی فعالان فضای مجازی در عرصه انتخابات، اظهارداشت: در حال حاضر که انتخابات به اتمام رسیده است به کسانی که به گونه‌های مختلف و در طیف‌های مختلف در فضای مجازی فعال بودند، توصیه می‌شود که نکات اخلاقی، قانونی و شرعی را در اظهارنظر‌های خود رعایت کنند و اجازه ندهند که با ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی موجبات خوشحالی دشمن فراهم شود. اگر تداوم رفتار مجرمانه بعضی از اقشار اعم از افرادی که در هر سمت و جایگاهی باشند را مشاهده کنیم حتما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.
گزارشی از برخورد با جرایم انتخاباتی
جهانگیر در رابطه با تخلفات انتخاباتی گفت: مجموعا ۳۹۸۰ نفر که مرتکب تخلفات انتخاباتی شدند مورد توجیه و ارشاد قانونی قرار گرفتند. ۱۰۰ نفر احضار و تذکرات لازم برای جلوگیری از تداوم رفتار خلاف قانون به آن‌ها داده شد. در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۱۳ نفر که مرتکب جرم شده بودند دستگیر شدند و اکثر آنها در همان روز با اخذ تعهد، وثیقه و تامین مناسب فعلا آزاد هستند و برای دو کانال خبری پرونده تشکیل شد و ۴۵۰۰ پیج اینستاگرامی که سعی داشتند مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند، شناسایی شدند و در نهایت انتخابات در کمال آرامش، صحت برگزار شد.
وی درباره تخلفات انتخاباتی بیان داشت: در مرحله اول ۵۸ نفر از مرتکبین جرایم انتخاباتی دستگیر شدند که پرونده‌هایی تشکیل شده، اما برخی از آن‌ها با قرار‌های متناسب آزاد هستند تا تحقیقات کافی صورت گیرد. ۶ نفر را احضار کردیم و ۶۸۵ نفر هم به دلیل محتوا‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌کردند، ارشاد شدند و برخی از محتوا‌های مجرمانه با کمک معاونت فضای مجازی دادستانی کل شناسایی و حذف شدند. همه تخلفاتی که در مرحله اول و دوم صورت گرفته، پس از بررسی دقیق اطلاع‌رسانی می‌شود.
 گزارش سوءاستفاده از امکانات دولتی
 در امر انتخابات نداشتیم
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درخصوص استفاده از امکانات دولتی در انتخابات گفت: درباره سوءاستفاده از امکانات دولتی در امر انتخابات، هرگاه که توسط مراجع رسمی، گزارشی واصل شود دستگاه قضائی خود را ملزم می‌داند که در این رابطه ورود کند و رسیدگی‌های لازم را داشته باشد، زیرا خط قرمز دستگاه قضائی، تجاوز به قانون است و حفظ حریم قانونی برای همه بخش‌ها ضرورت دارد به‌ویژه بخش‌هایی که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند تا این لحظه گزارش رسمی از طریق نهاد‌های ذی ربط به دستگاه قضائی واصل نشده است.
آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور 
و همراهان
جهانگیر با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور اظهارداشت: پس از حادثه سقوط بالگرد ریاست جمهوری و هیئت همراه، پرونده در دستگاه قضا تشکیل شده است و هیئتی در این خصوص مامور شده تا تمام جوانب فنی را مورد ارزیابی قرار داده و گزارش‌های لازم را ارائه دهند. اما تاکنون هیچ گزارشی به قوه قضائیه ارسال نشده و به محض وصول گزارش، وضعیت پرونده اطلاع‌رسانی می‌شود.
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کرسنت
وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کرسنت، گفت: این پرونده از سال‌های دور در قوه قضائیه تشکیل شده است و در دولت‌های مختلف برای کار کارشناسی در پرونده تقاضا‌های متعددی از قوه برای توقف رسیدگی برای تکمیل کارشناسی بود؛ یکی از دلایل طولانی شدن رسیدگی‌ها این بود که هر دولتی نظرات خاصی داشت و براساس آن نظرات درخواست داشت که موضوع پیگیری شود. سخنگوی دستگاه قضا افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شده است برای تعدادی از افراد متهم در این پرونده رای صادر شده و این آرا قطعی و اجرا شده و نسبت به برخی دیگر از افراد مفتوح است و متهمان احضار و تحقیقات لازم صورت گرفته است. هم اکنون مجددا با مراجع اجرائی و به‌ویژه وزارت نفت مکاتبات و استعلاماتی درباره بخشی که مفتوح است، صورت گرفته پس از حصول گزارش‌های تکمیلی مراجع اجرائی به ویژه وزارت نفت اقدامات مقتضی و نتایج تکمیلی اطلاع‌رسانی می‌شود.