kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

روضه بهشت؛ طنین حماسه عاشورا در پیوند نقاشی و شعر(اخبار ادبی و هنری)

 
 
نمایشگاه «روضه بهشت» در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد تا طی ۵ دهه، آثار هنرمندان برجسته و ممتاز حوزه هنرهای تجسمی را که الهام گرفته از حماسه عاشورا هستند به مخاطبان و عزاداران حسینی ارائه کند.
«روضه بهشت» شامل ۵ مجلس است که اولین مجلس آن با ۱۰ تابلو از نقاشان عاشورایی، پس از پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی افتتاح شد. سیدشهاب‌الدین شکیبا قائم‌مقام مرکز هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «روضه بهشت» درباره این رویداد تشریح کرد: ایده این نمایشگاه از یک ماه قبل شکل گرفت و «روضه بهشت» که کار تلفیقی میان هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی و فعالان حوزه ادبیات است ما را به ده اثر از اساتید هر بخش از هنرهای تجسمی رساند.
وی درباره نقاشی‌هایی که در کنار ابیاتی از شاعران روی دیوار گالری عالی جای گرفته‌اند، گفت: این ابیات به واسطه همکاری دفتر هنرهای تجسمی و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انتخاب شده است. به طوری که برای هر تابلو دو بیت شعر آیینی مطابق با مضمون و موتیف‌هایی که درون اثر است و با موضوع نقاشی همخوانی دارد، انتخاب شده است. قائم‌مقام مرکز هنرهای تجسمی ادامه داد: نمایشگاه «روضه بهشت» مجلس پنج‌گانه‌ای است که هر ده روز یک‌بار به یک شاخه از هنر تجسمی با موضوع عاشورا می‌پردازد. در مجلس نخست ده تابلوی نقاشی، در مجلس دوم ده اثر پوستر و گرافیک، مجلس سوم ده اثر خوشنویسی، مجلس چهارم ده اثر نگارگری و مجلس پنجم آثار حجمی خواهد بود. وی درباره مجلس اول «روضه بهشت» یادآور شد: تابلوهای نقاشی «روضه بهشت» تا روز عاشورا در معرض دید عموم قرار دارند و روز ۱۱ محرم مجلس دوم این نمایشگاه آغاز خواهد شد. محمد زرویی نصرآباد با اشاره به اینکه «روضه بهشت» قرار است تا اربعین حسینی ادامه داشته باشد بیان کرد: نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی که با عنوان «روضه بهشت» افتتاح شده است شامل ۱۰ اثر از گنجینه حوزه هنری است که فقط توسط هنرمندان پیشکسوت و شاخص تولید شده‌اند. در این رویداد تلفیقی از شعر آیینی هم شکل گرفته که هنرمندان شاعر هم آثارشان همراه با تابلوها روی دیوار رفته تا مخاطب آنچه را که در تصویر می‌بیند در قالب شعر و کلام هم درک کند و بخواند.