kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

 حجم نقدینگی در دولت روحانی ۳ مرتبه ۲ برابر ‌شد‌

 
 
دولت روحانی با نرخ رشد نقدینگی 42 و هشت دهم درصدی، رکورددار نرخ رشد نقدینگی در دوران پس از انقلاب است. ضمن اینکه دو برابر شدن حجم نقدینگی در دولت روحانی سه مرتبه تکرار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ به تازگی میرزایی، یکی از اساتید دانشگاه، ‌مجدداً شبهه دو برابر شدن حجم نقدینگی از زمان «هُووَخْشَتْرَه» در دولت سیزدهم را تکرار کرد. این در حالی است که همین اتفاق سه بار در دولت روحانی رخ داد‌.
حجم نقدینگی در ابتدای دولت روحانی‌ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما حجم نقدینگی در شهریور ۱۳۹۵ به ۱۰۰۰ همت رسید. یعنی به قول آقایان، ‌از زمان هُووَخْشَتْرَه تا ابتدای دولت روحانی، در سه سال اول دولت روحانی نقدینگی تولید شد.
‌حجم نقدینگی در خرداد ۱۳۹۸ عدد ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی چهار برابر از زمان هُووَخْشَتْرَه تا ابتدای دولت روحانی‌!
حجم نقدینگی در شهریور ۱۴۰۰ عدد ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی هشت برابر از زمان هُووَخْشَتْرَه تا ابتدای دولت روحانی بود.
مهم‌تر از موارد فوق نرخ رشد نقدینگی است. دولت روحانی با نرخ رشد نقدینگی 42 و هشت دهم درصدی، رکورددار نرخ رشد نقدینگی در دوران پس از انقلاب است. در دولت شهید رئیسی نرخ رشد نقدینگی از 42 و هشت دهم درصد به ۲۳ درصد کاهش پیدا کرد.
در این‌باره سیداحسان خاندوزی نیز در پاسخ‌ به ادعای 
دو برابر‌شدن حجم نقدینگی در دولت سیزدهم، توضیح داد: این مغالطه از سوی کسانی که تجربه کار اجرائی در دولت‌های گذشته داشتند و با مفاهیم اقتصاد کلان آشنا هستند بسیار مایه تعجب بود و بیشتر شائبه سیاسی بودن را القا می‌کرد.
به گفته وی وقتی نرخ رشد نقدینگی متوسط ۳۰ درصد باشد، طبیعی است که پس از دو تا سه سال حجم نقدینگی دو برابر شود.
خاندوزی اضافه کرد: این اتفاق در کل برهه‌های اقتصادی ایران مشاهده می‌شود و نمی‌توان آن را فقط به دولت سیزدهم نسبت داد. به‌خصوص که دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی را از بالای ۴۰ درصد به مرز ۲۵ درصد کاهش داده است.