kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
مدیرعامل شرکت ملی پالایش مطرح کرد

ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی

 
 
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش زیادی از کاتالیست‌های صنایع نفتی، اکنون ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی و تأمین نیاز کشورهای همسایه فراهم است.
به گزارش خبرنگار کیهان، «جلیل سالاری» روزگذشته در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز»، گفت: در گذشته و در دهه ۷۰، به انواع کاتالیست نیاز داشتیم و زمان تحریم‌ها نیز در موضوع کاتالیست دچار مشکل بودیم و به شرکت‌های هندی مراجعه می‌کردیم، اما گام‌به‌گام حرکت کردیم و توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم و برای نخستین بار از کاتالیست تولید داخل در شرکت پالایش نفت اراک استفاده کردیم.
وی با اشاره به اینکه توانستیم چهار گروه کاتالیست خارجی را حل و بنزین تولید کنیم، افزود: اکنون می‌توانیم کاتالیست تولید داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم و در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کردیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش با تأکید بر اینکه با اتکا به توان داخلی و پذیرش ریسک، توانستیم در این زمینه به توان داخل متکی شویم، بیان کرد: مصرف کنونی کاتالیست صنایع نفتی حدود ۲۶ هزار تن است، اما با توجه به راه‌اندازی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت، این نیاز رو به فزونی است و می‌تواند زمینه همکاری بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌های خارجی را فراهم کند.
سالاری گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق در یک فرآیند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم کنیم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.
گفتنی است تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری علمی- فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز هم در حاشیه همایش «انتقال فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های پالایشی، پتروشیمی و گازی»، بین شرکت ایرانی «پیشروکاتالیست الماس» و شرکت «آنتارکس» روسیه با هدف بومی‌سازی و داخلی‌سازی کاتالیست‌های گروه ایزومریزاسیون، ریفورمینگ، هیدروتریتینگ و سوپرکلاس امضا شد.
هدف از امضای این تفاهم‌نامه، انتقال دانش فنی در چهار گروه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نفت است که با مشارکت شرکت روسی و شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی پیشروکاتالیست الماس، بومی‌سازی خواهد شد.
هم‌اکنون حدود ۹۲ نوع از انواع کاتالیست مورد نیاز صنایع نفت در داخل کشور داخلی‌سازی شده و فقط پنج نوع کاتالیست باقی مانده است که با اجرائی‌شدن و به‌سرانجام‌رسیدن این تفاهم‌نامه، چهار نوع آن داخلی‌سازی خواهد شد.