kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
توانایی حزب‌الله لبنان به روایت رأی‌الیوم

شلیک روزی 5 هزار موشک به عمق سرزمین‌های اشغالی برای نابودی کامل زیرساخت‌های اسرائیل

 
 
 
سرویس خارجی-
روزنامه رای‌الیوم در مطلبی با اشاره به حملات «کوبنده» و «بی سابقه» حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی نوشت: صهیونیست‌ها پیش‎‌بینی می‌کنند که حزب‌الله توان شلیک 5هزار موشک در روز به سمت عمق اراضی اشغالی و نابودی زیرساخت‌های این رژیم و نیز توان هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در شمال را دارد.
همچنان تهدید آغاز یک «جنگ فراگیر» بین حزب‌الله لبنان و رژیم آپارتاید اسرائیل بسیار جدی است. در همین مورد و تبعات سنگین این حمله برای اسرائیل، روزنامه عربی‌زبانِ چاپِ لندنِ «رای‌الیوم» در مطلبی با اشاره به حملات روزانه و بسیار سنگین حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی آورده است: «برآوردها در رژیم صهیونیستی این است که حزب‌الله توان شلیک پنج‌هزار موشک در روز به سمت عمق اسرائیل (فلسطین اشغالی) و نابودی زیرساخت‌های این رژیم و نیز توان هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در شمال (فلسطین اشغالی) را دارد.»
در گزارش «رای‌الیوم» همچنین آمده که روز یکشنبه (هفته جاری) برای رژیم اشغالگر بدترین روز بود زیرا برای اولین‌بار حزب‌الله ده‌ها موشک از انواع مختلف به سمت منطقه «الجلیل سفلی» در شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد که برخی از آنها به نزدیکی شهر «ناصره» یعنی به شهرک‌ها و روستاهای صهیونیست‌نشین اطراف آن اصابت کرد. علاوه‌بر آن، موشک‌های حزب‌الله شهر «طبریا» در شمال فلسطین اشغالی را در تحولی مورد توجه در قواعد درگیری میان طرفین هدف قرار داد. طبق گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، برد حملات حزب‌الله به عمق ۴۰ کیلومتری در شمال فلسطین اشغالی رسید.
این اسرائیل، اسرائیل سابق نیست
این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خواندنی‌اش نوشته است: «مبالغه نیست اگر بگوییم که بازدارندگی اسرائیل نه‌تنها خورده‌شده که اصولا از بین رفته است. این رژیم، آن رژیمی نیست که اعراب را قبلاً می‌ترساند. عربده‌کشی این رژیم در سطح منطقه متزلزل شده است. جنگی که در جبهه‌های شمالی و جنوبی (جبهه نوار غزه و جبهه شمال فلسطین اشغالی با حزب‌الله لبنان) انجام می‌شود، جنگ علیه گروه‌های مقاومت است؛ نه علیه کشور عربی...علاوه‌بر آن، پس از گذشت ۹ ماه از شروع جنگ علیه مقاومت فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی بی‌وقفه حزب‌الله لبنان از مقاومت فلسطین، سؤالاتی درباره میزان آمادگی رژیم اشغالگر برای راه انداختن جنگ گسترده علیه لبنان وجود دارد. اسرائیلی که در باتلاق غزه غوطه‌ور است، توان اداره نبرد در دو جبهه در آنِ واحد را ندارد و مقامات تل‌آویو بارها اعلام کرده‌اند که جبهه داخلی رژیم اسرائیل برای نبرد آماده نیست.»
جنگ فرسایشی شده است
روزنامه الاخبار لبنان هم در یادداشتی به قلم «هیثم الموسوی» نوشته است که روز بعد از حمله حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، حزب‌الله یک جنگ فرسایشی مداوم را علیه اسرائیل آغاز کرد. درگیری در شمال اراضی اشغالی همچنان از نظر دامنه محدود است، اما یک ‌روند تشدید تدریجی را نشان می‌دهد، با این ‌حال، هر دوطرف تا بدین لحظه از اقداماتی که منجر به جنگ تمام‌عیار می‌شود، اجتناب کرده‌اند. مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در حالی این روزها از احتمال آغاز جنگی همه‌جانبه و گسترده علیه حزب‌الله لبنان صحبت می‌کنند که شواهد موجود طی ماه‌ها درگیری محدود و همچنین قدرت خارق‌العاده زرادخانه این جنبش نشان می‌دهد، چنین جنگی پیامدهای ناگواری برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی و همچنین زیرساخت‌های حیاتی نظامی و غیرنظامی اشغالگران به همراه خواهد داشت.
تمام دنیا مقابل ما باشد یقه اسرائیل را رها نمی‌کنیم
شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در مجلس مرکزی عاشورا در مجتمع سیدالشهدا(علیه‌السلام) در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: هرکس از رژیم اشغالگر حمایت کند ظالم است، حال این حمایت با حرف باشد و یا سکوت، اما اگر از مقاومت حمایت می‌کنید در مسیر عدالت هستید و زمانی که قدرت‌های بزرگ از اسرائیل حمایت می‌کنند، درواقع از بی‌عدالتی و ظلم حمایت می‌کنند. «نعیم قاسم» در ادامه با بیان اینکه مقاومت برای حمایت از فلسطین و به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر دشمن در میدان حضور دارد، تاکید کرد: «ما به مقاومت ادامه می‌دهیم و حتی اگر همه دنیا در مقابل ما بایستند به مقابله با اسرائیل ادامه می‌دهیم و ما اطمینان داریم که بعد از مدتی پیروز خواهیم شد و هر کس معتقد است نظر ما را تغییر خواهد داد، در توهم به سر می‌برد. از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است. حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.»
باز هم شاهکار هُدهُد
حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه، یک روز قبل از سخنرانی «سیدحسن نصرالله»، تصاویر جدیدی از جولان دادن پهپاد هُدهُد بر فراز اراضی اشغالی به نمایش گذاشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، حزب‌الله لبنان تصاویر جدیدی پخش کرد که پهپاد هدهد از پایگاه‌های جاسوسی، مقرهای فرماندهی و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی و شمال فلسطین اشغالی گرفته است. مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه رسمی از پرواز موفقیت‌آمیز پهپاد ایرانی «هدهد» یا همان «مهاجر-۴» بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی و عکس‌برداری از مناطق حساس رژیم صهیونیستی خبر داد. این پهپاد پیشرفته علاوه‌بر پرواز بر فراز مراکز نظامی، از نقاط حساس امنیتی نیز اقدام به عکس- فیلم‌برداری کرده است. یکی از شاهکارهای «هدهد» در جریان نفوذ به آسمان رژیم صهیونیستی، تصویربرداری از مرکز وابسته به شرکت نظامی «رافائل» بود. در پروتکل‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، رسانه‌ها و مطبوعات اجازه انتشار تصاویر هوایی- محیطی از مراکز نظامی حساس را بدون تایید کابینه ندارند.
ترور مقام حزب‌الله
همچنین منابع رسانه‌ای عصر دیروز از حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جاده «دمشق- بیروت» خبر دادند. شبکه المیادین در این‌باره گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی در حمله‌ای پهپادی یک خودرو را در نزدیکی ایست ‌بازرسی «الصبوره» در جاده «دمشق- بیروت» هدف قرار داد. منابع صهیونیستی در این‌باره از شهادت دست‌کم یک تن در این حمله خبر دادند. رسانه‌های لبنانی تا لحظه تنظیم این گزارش تعداد شهدای این حمله را ۴ نفر عنوان کردند. یکی از شهدا احتمالا فرمانده نیرو هوائی حزب‌الله است. بر اساس اظهارات رسانه‌های لبنانی، یاسر نمر قرنبش (ملقب به ابوالفضل و حاج امین) در حمله تروریستی اسرائیل در مرز سوریه- لبنان به شهادت رسیده است. حاج یاسر از اعضای ارشد حزب‌الله است که فرماندهی عملیات آزادسازی جنوب لبنان در محور مرجعیون در سال ۲۰۰۰ و مسئول محور الغندوريه در نبرد سال ۲۰۰۶ را به عهده داشته است. رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند که وی از اعضای نیروی پدافند هوائی حزب‌الله بوده است. شهید قرنبش در گذشته جزو محافظین سیدحسن نصرالله نیز بوده است.
عملیات مشترک یمن و عراق
سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه‌شب، از عملیات مشترک این کشور با مقاومت اسلامی عراق علیه بندر ایلات اشغالی واقع در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. سخگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت که این عملیات با چند پهپاد تهاجمی انجام شده و پهپاد‌ها به هدف تعیین‌شده با موفقیت اصابت کرده است. سرتیپ یحیی سریع افزود: نیروهای مسلح یمن با یاری خداوند متعال، تا پایان حملات رژیم اسرائیل و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه از سوی این رژیم، به عملیات نظامی مشترک خود با مقاومت اسلامی عراق در حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهند داد. ارتش یمن و مقاومت اسلامی عراق طی هفته‌های گذشته در عملیات‌های مشترک چند هدف در اراضی اشغالی را هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده‌اند.
یک حادثه دریایی دیگر
سازمان عملیات تجاری انگلیس روز سه‌شنبه بار دیگر از وقوع حادثه امنیتی در آب‌های یمن خبر داد. به گزارش ایسنا، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس گفت: گزارشی مبنی بر وقوع یک حادثه در ۱۸۰ مایل دریایی شرق «نشطون» در یمن دریافت کردیم. ملوان کشتی که دچار حادثه شده گفت انفجاری در مسافت نزدیک به کشتی رخ داد که هیچ خسارات و مصدومیتی برجای نگذاشت. این در حالی است که منابع ناوبری در شهر حدیده به الاخبار گفتند درگیری‌های دریایی در دریای سرخ و نزدیک باب‌المندب رخ داده و صدای انفجارها از بامداد دوشنبه شنیده شده است، در حالی که فرماندهی مرکزی آمریکا دوشنبه ادعای رهگیری ۲ پهپاد را مطرح کرد. همچنین روز قبل از آن نیز رژیم اشغالگر اعتراف کرد که مورد حمله جدید یمنی‌ها از دریای سرخ قرار گرفته است.
سخنگوی شرکت دانمارکی «میرسک» فعال در زمینه حمل‌ونقل دریایی، بعدازظهر سه‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای گفت: شیئی پرنده به یکی از کشتی‌های این شرکت که با پرچم آمریکا در شمالی‌ترین نقطه خلیج عدن در حال دریانوردی بوده، اصابت کرده است. شرکت میرسک می‌گوید هنوز مشخص نشده که آیا گزارشی که آژانس تجارت دریایی انگلیس صبح دیروز منتشر کرده مربوط به کشتی این شرکت بوده یا خیر. با آنکه سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تا لحظه انتشار این گزارش بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده، اما معمولا نیرو‌های یمنی طی ماه‌های گذشته مسئولیت عملیات‌هایی که علیه کشتی‌ها در خلیج عدن و دریای سرخ انجام شده را برعهده گرفته‌اند.
خبر دیگر نیز آنکه پس از اینکه رسانه‌های محلی عراق روز دوشنبه گزارش دادند که انصارالله یمن دفتر نمایندگی خود را در پایتخت عراق باز کرده، یک منبع رسمی عراقی صحت این موضوع را تایید و تاکید کرد که انصارالله یمن دفتری در بغداد افتتاح کرده است.