kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

 محکومیت بوئینگ به پرداخت میلیون‌ها دلار به خانواده 346 قربانی فقط در دو پرونده

 
 
سرویس خارجی-
وزارت دادگستری آمریکا بالاخره اعلام کرد که غول هواپیماسازی این کشور با اقرار به جرم خود در ارتباط با دو سانحه مرگبار، به پرداخت ۲۴۳.۶میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان محکوم شده است.
شرکت بزرگ هواپیمایی «بوئینگ» با 160هزار کارمند و فعالیت در 70 کشور جهان طی چند سال‌های اخیر حوادث متعددی را- از سقوط گرفته تا فرودهای اضطراری- پشت‌سر گذاشته است. در سال‌های 2018 و 2019 بر اثر سقوط 2 هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» دست‌کم 346 تن کشته شدند و به دنبال آن نیز هواپیماهای این شرکت شاهد سوانح متعدد هوائی بوده‌اند. پس از آن، اداره هوانوردی فدرال آمریکا دستور بازرسی بیش از ۱۰۰ هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» را صادر کرد. این دستور باعث زمینگیر شدن ۱۷۱ فروند از این هواپیماها شد. تاکنون چندین مدیر ارشد این شرکت هواپیمایی به دلیل همین سوانح و اعتراض به این شرایط استعفا داده‌اند. اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد حذف مرموز دو افشاگر بوئینگ طی چند ماه گذشته است که به مسئله سوانح هوائی بوئینگ رنگ و بوی سیاسی و امنیتی می‌دهد. اواسط اردیبهشت‌ماه بود که الجزیره اعلام کرد: «جاشوآ دین» کارمند سابق شرکت «اسپیریت ائروسیستمز» که برای بوئینگ قطعه هواپیما تولید می‌کرد، در بحبوحه کشمکش حقوقی با این شرکت، پس از طرح اتهام علیه آن مبنی بر چشم‌پوشی از نقص قطعات تولیدی، به طور ناگهانی فوت کرده است. «دین» شرکت بوئینگ را به عدم رعایت استانداردهای سطح بالا متهم و اعلام کرده بود که این شرکت به تلافی این پرونده‌سازی، او را اخراج کرده است. خانواده «دین» نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که او به علت یک «بیماری ناگهانی» درگذشته است! «سیاتل‌تایمز» که برای نخستین‌بار درگذشت او را گزارش کرد، نوشته بود که «دین» ۴۵ سال داشت و «در کمال صحت و به سبک زندگی سالم شهره بود»! کمتر از از دو ماه پیش از آن نیز جسد «جان بارنِت» دیگر افشاگر شرکت بوئینگ کشف شده بود و مقامات کارولینای جنوبی این‌بار نیز مرگ وی را طبیعی جلوه داده و مدعی شده بودند که او خود را به ضرب گلوله کشته است! بنا به گفته‌ پلیس، وی یک روز پیش از آن در یک جلسه استماع در ارتباط با شکایتی که علیه بوئینگ مطرح کرده بود، در مورد مشکلات متعددی که به ادعای خود در کارخانه بوئینگ شناسایی کرده بود، شهادت داده بود. بارنت که 32 سال برای بوئینگ در کارخانه‌های این شرکت کار کرده بود، بارها گفته بود که مدیران بوئینگ به جای بهبود کیفیت، بر کارگران فشار وارد می‌کردند. گمانه‌زنی‌های متعددی درباره علت بروز این حوادث در رسانه‌ها مطرح است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت در این زمینه مشکل را از تحریم‌های ضد روسی دانسته و نوشته است که کارخانه هواپیماسازی بوئینگ، به‌دلیل فقدان یک قطعه اصلی که روسیه آن را تامین می‌کند، قادر به تولید یکی از محصولات مهم خود نیست!
اقرار به جرم
اما در تحولی جدید رسانه‌ها اعلام کردند که بوئینگ روز (دوشنبه) به جرم خود و پرداخت غرامت به قربانیان خود موافقت کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با اقرار به جرم در پرونده مرتبط با دو سانحه مرگبار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و پرداخت ۲۴۳.۶میلیون دلار جریمه بابت کلاهبرداری کیفری موافقت کرده است. براساس این توافق، یک ناظر مستقل به مدت سه سال روند پایبندی و تعهد بوئینگ به مقررات را نظارت خواهد کرد. این شرکت همچنین نسبت به صرف دست‌کم ۴۵۵میلیون دلار هزینه در حوزه طرح‌های تبعیت از قانون و بهبود ایمنی پرواز متعهد شده است. بوئینگ در این معامله ضمن پرداخت جریمه به وزارت دادگستری آمریکا و اعتراف به جرائم خود از پیگیری قضائی معاف خواهد بود. خانواده جان‌باختگان این حوادث از این معامله انتقاد کرده‌اند و آن را نوعی تبانی و پنهان کردن عواقب مرگبار جنایت بوئینگ عنوان کرده‌اند. بر اساس این گزارش وزارت دادگستری آمریکا پس از اجماع درباره تخلف بوئینگ و نقض توافق سال ۲۰۲۱ مبنی بر پرداخت ۲.۵میلیارد دلار جریمه و تعهد به بهبود پروتکل‌های ایمنی، در ماه می (اردیبهشت) به این شرکت اعلام کرد که تحت پیگرد کیفری قرار گرفته است. دادستانی فدرال آمریکا به‌تازگی به مقامات ارشد وزارت دادگستری این کشور توصیه کرد تا بوئینگ به دلیل عدم بهبود ایمنی هواپیماهایش پس از زنجیره‌ای از سوانح در سال جاری، تحت پیگرد قضائی قرار بگیرد.
حادثه‌ای دیگر!
اما یک روز پس از اعلام خبر معامله وزارت دادگستری آمریکا با بوئینگ برای پرداخت غرامت یک فروند هواپیمای دیگر بوئینگ متعلق به «یونایتد ایرلاینز» دچار سانحه شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در ادامه نگرانی‌های مرتبط با ایمنی هواپیماهای تولیدی غول هواپیماسازی آمریکا، بوئینگ، یکی از چرخ‌های هواپیمای متعلق به خطوط هوائی یونایتد ایرلاینز، پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، کَنده شد! براساس اعلام یونایتد ایرلاینز، با این حال هواپیمای 
بوئینگ ۷۵۷-۲۰۰ به سلامت در فرودگاه مقصد یعنی «دِنور» به زمین نشسته است.
در بیانیه یونایتد ایرلاینز آمده است: چرخ کنده‌شده در فرودگاه لس‌آنجلس پیدا شد و در حال تحقیقات درباره علت این حادثه هستیم. 
به گفته مقامات، این هواپیما با ۱۷۵ مسافر و هفت خدمه لس‌آنجلس را به مقصد دِنور ترک کرده بود. در این سانحه هیچ‌کدام از مسافران یا افراد حاضر در باند آسیب ندیدند. این دومین‌بار در ماه‌های اخیر است که یکی از هواپیماهای بوئینگ یونایتد ایرلاینز پس از برخاستن، چرخ خود را از دست می‌دهد! در ماه مارس(اسفند 1402)، یک فروند بوئینگ ۷۷۷ اندکی پس از ترک فرودگاه به مقصد ژاپن، اتفاقی مشابه را تجربه کرد. در آن حادثه، هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.