kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

 افغانستان و کویت به جنگ هیئت‌های حسینی رفتند


 
 همزمان با آغاز ماه محرم، دولت کویت و گروه طالبان با ایجاد محدودیت‌هایی برای عزاداران به جنگ هیئت‌های حسینی رفتند.
کویت برخلاف برخی کشورهای منطقه برای دهه‌های متمادی همواره رویکردی معتدل و وحدت‌گرایانه در قبال شیعیان داشته و جامعه شیعه نیز همواره روابطی عادی با حاکمیت و خانواده حاکم این کشور داشته است. علی‌رغم این وضعیت ظاهراً امیر جدید کویت رویکرد دیگری را در قبال شیعیان اتخاذ کرده است که به وضوح در ایام ماه محرم و اعمال محدودیت‌ها علیه عزاداران حسینی قابل مشاهده است. در کویت وزارت کشور شامگاه یکشنبه و همزمان با آغاز ماه محرم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حسینیه‌ها در این کشور تنها اجازه نصب یک پرچم آن هم بدون شعار، بر حسینیه‌ها را خواهند داشت. در این بیانیه همچنین آمده است که نصب پرچم بر سردر خانه‌ها ممنوع است و همه شهروندان این کشور باید به این قانون پایبند باشند.
وزارت کشور کویت در بیانیه پیشین خود نیز برافراشتن هرگونه پرچم یا نصب پارچه‌نوشته به غیر از پرچم این کشور را بر حسینیه‌ها ممنوع کرده بود. در این دستورالعمل همچنین تاکید شده بود که برگزاری دسته‌های عزاداری ممنوع است و در صورت برپایی خیمه یا قرار دادن کابین خارج از محوطه حسینیه‌ها، نیروهای امنیتی آن‌ را برخواهند چید. وزارت کشور کویت همچنین تاکید کرده بود که ساماندهی به حرکت عزاداران و حفظ امنیت آنها در محوطه حسینیه‌ها تنها به عهده نیروهای امنیتی است و افراد داوطلب اجازه ساماندهی حرکت عزاداران خارج از محوطه حسینیه‌ها را نخواهند داشت.
افزایش انتقادها از دولت کویت
تصمیم دولت کویت درخصوص برخی محدودیت‌ها برای عزاداران حسینی در ماه محرم باعث انتقاداتی از دولت این کشور شده است. ناظرین معتقدند این اقدامات در راستای تلاش دولت کویت در جهت افزایش محدودیت‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد. به گزارش مشرق، شبکه‌های اجتماعی در کویت در روزهای اخیر در پی تصمیم دولت این کشور در اعمال برخی محدودیت‌ها برای مراسم عزاداری در ماه محرم امسال، شاهد بحث و جدل علیه این اقدام جنجالی بوده است. منتقدان دولت کویت با اشاره به بی‌سابقه بودن این محدودیت‌ها، تاکید دارند که این اقدام در راستای تلاش دولت برای تسلط بر جامعه مدنی کویت صورت می‌پذیرد. مخالفان تصمیم دولت کویت در شبکه‌های اجتماعی که بسیاری از آنان حتی از شیعیان این کشور نبودند، تاکید کردند که دولت بعد از بستن مجلس، دستگیری برخی منتقدان و روزنامه‌نگاران حالا به دنبال اعمال محدودیت در زندگی اقلیت‌های مذهبی در این کشور است. همزمان با انتقادات از دستورالعمل صادره از وزارت کشور کویت برخی حساب‌های توئیتری اماراتی و عربستانی با انتشار مطالب فرقه‌گرایانه، از محدودیت‌های دولت کویت برای حسینیه‌ها تقدیر کردند. همچنین روزنامه «العرب» که برخی منابع آن را نزدیک به حاکم ابوظبی معرفی می‌کنند، در گزارشی به بازتاب پیام‌های فرقه‌گرایانه علیه شیعیان در کویت پرداخت و تصمیم دولت را گامی مثبت در جهت اعمال قانون معرفی کرد.
محدودیت‌ها در افغانستان
در افغانستان هم در حالی که گروه طالبان وعده داده بود که شیعیان این کشور در کمال آرامش و بدون مزاحمت می‌توانند برای اباعبدالله عزاداری کنند، مسئولان امنیتی این گروه در اقدامی سؤال‌برانگیز پرچم‌ها و نمادهای حسینی را در غرب کابل جمع‌آوری کرده و مدعی شدند که این اقدام طبق توافق با علمای شیعه صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آواپرس، منابع محلی در غرب کابل از جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع)، نمادهای سیاه‌پوش و سقاخانه‌ها در برخی از مناطق از سوی مسئولان حکومت طالبان خبر می‌دهند. مسئولان امنیتی ولایت کابل ضمن تایید این موضوع، مدعی هستند که این اقدام طبق توافق کمیسیون فرهنگی حکومت با علمای اهل تشیع صورت گرفته است. گزارش‌هایی هم از ولایت هرات در مورد جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری امام حسین(ع) از سوی منابع محلی منتشر شده است.