kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰

کاخ سفید هم به این نتیجه رسید بایدن شرایط پیروزی در انتخابات را ندارد

 
 
یک مقام ارشد کاخ‌سفید- ضمن تاکید بر این که نباید نامش فاش شود- با پیوستن به دیگر نمایندگان دموکرات اعلام کرد: بایدن باید از انتخابات کنار بکشد او شرایط پیروزی در انتخابات را ندارد.
در آمریکا بین دموکرات‌ها سر نخواستن بایدن دعواست. همه بر این باورند که برای پیروزی مقابل ترامپ، بایدن باید کنار برود اما خود بایدن می‌گوید تنها کسی است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد فلذا، همچنان در مقابل تقدیر می‌جنگند!
بر اساس گزارش‌ها او پارکینسون دارد و هر روز نیز روند این بیماری تشدید می‌شود. تارنمای «سی‌ان‌ان» با اشاره به موقعیت سیاسی متزلزل «جو بایدن» و افزایش درخواست دموکرات‌ها برای کناره‌گیری او از نامزدی حزب، درباره گسستگی حزبی دموکرات‌ها و شکست سیاسی بایدن هشدار داده است. در بخشی از گزارش سی‌ان‌ان آمده است: اگر دموکرات‌ها بایدن را کنار بزنند، سناریویی پرخطر ایجاد می‌کنند که در تاریخ مدرن آمریکا بی‌سابقه است. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در مورد کامالا هریس، ‌معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، اجماع کنند یا اینکه در حرکتی ناگهانی یک نامزد جدید تازه‌کار و ناشناخته را انتخاب می‌کنند. از طرفی هیچ تضمینی وجود ندارد که یک نامزد جدید بتواند بهتر از بایدن عمل کند، اما این واقعیت که بسیاری می‌خواهند چهره جدیدی را انتخاب کنند، نشان‌دهنده شدت سطح هشدار و نگرانی بالا در حزب دموکرات است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارشی نوشته است: «نخبگان حزب دموکرات درباره اینکه کامالا هریس تنها جایگزین برای بایدن است، تقریبا به اجماع رسیده‌اند. با توجه به اینکه هریس در نظرسنجی‌ها از ترامپ عقب است، نارضایتی درباره جایگزینی او وجود خواهد داشت اما نخبگان دموکرات، به دلیل سیاست‌هایی که به آن پایبند هستند، از انکار نامزدی یک نماینده زن از اقلیت‌ها بسیار می‌ترسند. بر اساس نظرسنجی‌های جدید رویترز و مؤسسه ایپسوس تنها کاندیدای جایگزینی که می‌تواند ترامپ را شکست بدهد «میشل اوباما» همسر باراک اوباما است.
از سوی دیگر مخالفت با ادامه حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی به کاخ‌سفید و حلقه اصلی نزدیکان رئیس‌جمهور 81ساله آمریکا نیز رسیده است. در همین راستا یک مقام ارشد کاخ‌سفید در گفت‌و‌گو با نیویورک‌تایمز، گفت که بایدن روزبه‌روز نشانه‌های بیشتری از پیری را بروز می‌دهد. در حالی که صدای دموکرات‌ها به تدریج برای کناره‌گیری جو بایدن رئیس‌جمهور 80ساله آمریکا از کارزار رقابت‌ها بلند‌تر می‌شود، این مقام ارشد کاخ‌سفید نیز به جمع مخالفان بایدن پیوست و گفت: «رئیس‌جمهور بایدن نباید برای پیروزی دوباره‌اش تلاش کند، او ابزار لازم برای ورود به رقابت‌های قوی انتخاباتی و شکست ترامپ را ندارد.» 
به گزارش فارس، نیویورک‌تایمز همچنین نوشت که مصاحبه با ده‌ها مقام، قانونگذار و تحلیلگر حزب دموکرات نشان می‌دهد که درگیری و تنش میان آنها و بایدن که حاضر به کناره‌گیری از رقابت‌ها نیست، نزدیک است؛ هرچند هنوز تعدادی از مقامات عالی حزب دموکرات حامی جو بایدن هستند. «اسکات پیترز» نماینده حزب دموکرات از کالیفرنیا به نیویورک‌تایمز گفت: «احساسم این است که به توانایی بایدن برای پیروزی در این رقابت اعتماد بسیار کمی دارم؛ وقتی بدانیم که شکست خواهیم خورد، حماقت است که مسیر دیگری را نرویم». بایدن روز شنبه نیز در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیز نشانه‌هایی از پیری و ناتوانی جسمی خود را بروز داد و با این حال گفت: ««فقط اگر خدا به من بگوید که از رقابت‌ها خارج شو، من انصراف خواهم داد.»
ضرب‌الاجل 4 روزه به بایدن
دیروز اما وبگاه «آکسیوس» به نقل از دموکرات‌های ارشد کنگره گزارش کرد که دموکرات‌ها امیدوارند بایدن را راضی کنند تا همین جمعه از ادامه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کنار بکشد. برخی معتقدند این یک ضرب‌الاجل برای بایدن است! رئیس‌جمهور حواس‌پرت آمریکا اما دیروز در واکنش به این فشار‌ها گفت: «صحبت کردن در این‌باره کافی است. من کنار نمی‌روم.»