kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
هیچ حزبی در انتخابات فرانسه اکثریت را کسب نکرد

بن‌بست کامل سیاسی در فرانسه مردم شورش کردند

همزمان با اعلان نتایج دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه و شکست احزاب در کسب اکثریت آرای این کشور- به نوشته رسانه‌های غربی- وارد یک بن‌بست کامل سیاسی شده و شورش نیز شهرهای مختلف این کشور را فرا گرفته است. در برخی شهرها نیز مردم از این که راست‌ها اکثریت قاطع را به دست نیاوردند، شادی کردند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
پیروزی راست‌ها در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا تبعات ویرانگی در سیاست داخلی برخی کشورهای اروپایی و به خصوص فرانسه به دنبال داشت. در این کشور ماکرون بلافاصله پس از شکست سنگین حزب حاکم پارلمان را منحل و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را صادر کرد. ماکرون امیدوار بود نگرانی مردم فرانسه از قدرت‌گیری راست‌ها منجر به این شود که مردم این کشور دوباره به حزب میانه‌روی وی رای دهند. این امیدواری در دور اول انتخابات که روز یکشنبه دهم تیرماه برگزار شد، به یأس منجر شد چرا که نفرت مردم از سیاست داخلی و خارجی ماکرون باعث شد که مردم بار دیگر به راست‌ها رای دهند. در فاصله یک هفته مانده تا دور دوم انتخابات، نظام سیاسی حاکم بر فرانسه تمام توان و قدرت خود را به‌کار گرفت تا با ائتلاف‌سازی، مرعوب‌سازی و انصراف کاندیداهایی که شانس کمتری برای پیروی داشتند، مردم فرانسه را علیه راست‌ها بسیج کنند. این تدابیر نصفه و نیمه در انتخابات روز یکشنبه(17 تیرماه) جواب داد و حزب راستی «اجتماع ملی» در تکرار پیروزی دور اول ناکام ماند اما بقیه احزاب نیز اکثریت مطلق را به دست نیاوردند. 
چپ‌ها بیشترین رای را آوردند
وزارت کشور فرانسه بامداد دوشنبه با انتشار نتایج نهائی دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد که ائتلاف چپگرایان بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده و راست‌ها در تکرار پیروزی دور اول ناکام ماندند. بر اساس گزارش این وزارتخانه، «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌روها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آورده‌اند. این در حالی است که ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به «مارین لوپن» ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد. نرخ مشارکت نیز از سوی وزارت کشور فرانسه 66.63درصد اعلام شد. مجلس نمایندگان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد و بدین ترتیب، هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانسته‌اند به حداقل ۲۸۹ کرسی که برای کسب اکثریت مطلق پارلمان نیاز است، دست پیدا کنند. از این‌رو، برای تشکیل دولت لازم است که احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان ائتلاف کنند. ائتلاف چپگرای «جبهه جدید مردمی» که بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کرده، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است. 
شورش در این شهر 
شادی در آن شهر
به دنبال اعلام نتایج در بامداد دیروز(دوشنبه) طیف‌های مختلف مردم به خیابان‌ها آمدند. مخالفان راست‌ها شادی کردند و موافقان این طیف شهر را به آتش کشیدند. به نوشته خبرگزاری «تاس» این به خیابان آمدن‌ها به درگیری با پلیس منجر شد و پلیس برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تجمع‌کنندگان به سمت پلیس بطری و سنگ پرتاب کردند و خودرو‌ها و دوچرخه‌ها را به آتش کشیدند. نکته مهم در شادی‌ها و اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات حضور پررنگ پرچم‌های فلسطین و حمایت هواداران چپگرایان از مردم غزه بود. «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و از اعضای ائتلاف جبهه مردمی جدید که در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شده است، بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرده است.
«سی‌بی‌اس» نیز در گزارشی از آشوب‌های فرانسه اعلام کرد: «با روشن شدن تصویری از نتایج انتخابات در شامگاه یکشنبه، شورش‌ها، درگیری‌ها و غارت‌ها در سراسر فرانسه به وقوع پیوست و حامیان جناح چپ به خیابان‌ها هجوم آوردند تا پیروزی ائتلاف «جبهه مردمی جدید» بر «اجتماع ملی» از جناح راست‌ها و میانه‌روهای امانوئل ماکرون را جشن بگیرند. بیش از 30هزار افسر پلیس ضدشورش، از جمله ۵۰۰۰ نفر تنها در پاریس، در سراسر فرانسه مستقر شدند تا اوضاع از کنترل خارج نشود، زیرا تنش‌های سیاسی بین راستگرایان و چپگرایان به شدت افزایش یافته است.
این گزارش می‌افزاید: اندکی پس از اعلام نتایج اولیه هم، شورش‌هایی در راهپیمایی جبهه مردمی جدید در مرکز شهر پاریس به راه افتاد و نانت، لیون، مارسی و رن به سرعت به آن ملحق شدند. جمعیت در میدان جمهوری تجمع کردند و آتش‌بازی به راه انداخته و شعار می‌دادند: «جوانان، جبهه ملی را خراب کنید!» پس از پاکسازی میدان توسط پلیس، انبوهی از زباله‌ها و شیشه‌های شکسته باقی مانده است. با نزدیک‌ شدن به ساعات پایانی دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه، فروشگاه‌های بزرگ در خیابان‌های پرتردد این کشور ویترین‌ها و شیشه‌های خود را با صفحات فلزی و چوبی بزرگ پوشاندند تا در صورت وقوع تظاهرات، آسیبی به آنها نرسد. تمهیدات فروشگاه‌های بزرگ فرانسه مانند برند «زارا» در برابر تظاهرات احتمالی، با نگاه به گذشته صورت گرفته است. یکشنبه گذشته در پی اعلام نتایج دور اول انتخابات پارلمانی، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
بن‌بست!
به گفته کارشناسان عدم کسب اکثریت مطلق در پارلمان، وضعیت سیاسی این کشور را در بن‌بست کامل قرار داده و موجب بروز دوره‌ای از بی‌ثباتی در این کشور خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه، نه‌تنها حزب راست افراطی مارین لوپن را از عرصه سیاست خارج نکرد، بلکه با توجه به آینده نامشخص نخست‌وزیری و ائتلافات حزبی، بن‌بست سیاسی در این کشور را رقم زده است.تارنمای پولیتیکو دراین زمینه نوشت: «نتایج انتخابات پارلمانی در دور دوم نتایج آشفته‌ای را به دنبال داشت و هیچ‌یک از احزاب نتوانستند اکثریت را کسب کنند؛ موضوعی که سیاست‌های فرانسه را به آشوب کشید و ممکن است این وضعیت ماه‌ها ادامه داشته باشد.» «گابریل اتل» نخست‌وزیر ماکرون استعفا داد اما ماکرون آن را نپذیرفت. بر اساس این گزارش حتی اگر ائتلاف چپگراها و لیبرال‌های ماکرون نیز درباره همکاری با یکدیگر موافقت کنند، ائتلاف عمیق‌تر بین دو گروه برای حکومت در فرانسه بعید به نظر می‌رسد. به گزارش ایرنا به نقل از پولیتیکو، «ژان لوک ملانشون» رئیس کارکشته حزب چپ «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که یکی از احزاب در ائتلاف چپگرا است، هرگونه اداره کشور با لیبرال‌های حزب رئیس‌جمهوری فرانسه را رد کرده است. از طرف دیگر اتل نخست‌وزیر ماکرون می‌گوید حزب او هرگز قدرت را با ملانشون تقسیم نخواهد کرد. از این آشفتگی سیاسی در فرانسه، هر دولتی که بیرون بیاید، بعید است بتواند در درازمدت پایدار بماند. مذاکرات بر سر بودجه در پاییز کانون اختلافات بالقوه خواهد بود. فشار بر سر کسری بودجه موضوع دیگری است که بعید است چپ‌ها، لیبرال‌ها و راست افراطی بر سر آن توافق کنند و سیاست‌های مالی کشور در فهرست مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود.
بر اساس این گزارش حزب راست اجتماع ملی با وجود ناکامی نهائی اما برنده برزگ این انتخابات بود. در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب اجتماع ملی در مسیر پیروزی برای اولین‌بار در تاریخ تشکیل این حزب قرار داشت اما این رؤیا تحقق نیافت و میانه‌روی‌های وابسته به ماکرون و ائتلاف چپ برای دور نگه داشتن حزب لوپن بسیج شدند که باعث خوشحالی اکثریت طرفدار اروپا شد. با وجود تلخی این شکست، حزب لوپن توانست به طور قابل‌توجهی تعداد قانونگذاران خود را افزایش دهد. بنجامین مورل تحلیلگر سیاسی دانشگاه پاریس در این زمینه گفت: این یک تحول سیاسی است حتی اگر حزب اجتماع ملی در نهایت موفق به اداره کشور نشود. این تحلیلگر بزرگ‌ترین برنده انتخابات اخیر در فرانسه را «حزب لوپن» دانست و گفت: میلیون‌ها رای به سرمایه بزرگی برای آن تبدیل می‌شود.
وضعیت نامطمئن و بی‌سابقه است
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در تحلیل خود از نتایج انتخابات فرانسه نوشته است: این نتایج فرانسه را در وضعیتی نامطمئن و بی‌سابقه قرار داده است. در این گزارش آمده است «قانونگذاران در فرانسه باید بر سر مواضع و قوانین دولتی توافق کنند. سیاست خارجی فرانسه در خاورمیانه، اختلافات عمیق بر سر مسئله مالیات و مهاجرت از موضوعات چالش‌برانگیز هستند. این بدان معناست که متحدان میانه‌روی وابسته به ماکرون نمی‌توانند سیاست خود را ازجمله اصلاح مزایای بیکاری اجرا کنند و روند تصویب بودجه دشوار‌تر می‌شود.» آسوشیتدپرس مذاکرات احتمالی ماکرون برای تشکیل ائتلاف با چپ‌ها را دشوار ارزیابی کرد زیرا فرانسه به لحاظ سنتی فاقد چنین ترکیباتی است. 
بر اساس این گزارش، این توافق می‌توانند شکننده و غیررسمی باشد.