kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳

برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا

جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا دیروز در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل برگزار شد.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری میزان، جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا دیروز در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی «حسین‌زاده» با حضور «عبدلیان‌پور» رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و جمعی از حقوقدانان و خانواده‌های شهدا در مجتمع قضائی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.
در ابتدای جلسه قاضی حسین‌زاده گفت: پرونده حاضر با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده‌های شهدای معظم غواص به طرفیت ۶۵ خوانده آمریکایی شامل دولت آمریکا و سردمداران این دولت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
حسین‌زاده ادامه داد: این دادگاه مطابق قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود، صالح به رسیدگی است.
وی افزود: بر اساس تحقیقات و اظهارات خواهان تا حدودی اجمالا و تفصیلا محرز شده است اقدامی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده است با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام شده است.
حسین‌زاده یادآور شد: دادخواهان در این پرونده خانواده‌های شهدای غواص هستند که مطالبه خسارات معنوی وارده و نیز خسارات مادی و تنبیهی را دارند.
در ابتدای جلسه دادگاه عزالدین سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو مرکز وکلا با بیان اینکه طبق اسناد موجود شهدای غواص با دستانی بسته در گودال‌هایی دور از منطقه عملیاتی زنده دفن شدند، گفت: ابتدا نیرو‌های غواص ما در منطقه اروندرود توسط ارتش حزب بعث اسیر می‌شوند. اطلاعات نیرو‌های ما را آمریکا به حزب بعث داده بود که این امر باعث لو رفتن عملیات نیرو‌های ما شده بود. دولت آمریکا حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به ارتش حزب بعث کرده بود.
وی افزود: نیرو‌های غواص ما را بعد از اسارت، کیلومتر‌ها با دستان بسته و با لب تشنه و پیاده از منطقه عملیاتی دور می‌کنند و بعد از شکنجه شدن، در گودال‌هایی زنده زنده دفن می‌شوند در حالی که نیرو‌های ما اسیر بودند و مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی نباید شکنجه می‌شدند.
سلیمانی ادامه داد: اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا و مقامات و نهاد‌های آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود.
وی با ارائه دفاعیات خود گفت: امروز دو نفر از غواصانی که شاهد جنایت‌های ارتش حزب بعث بودند به دادگاه به عنوان شاهد دعوت شده‌اند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بار‌ها مورد تجاوز از سوی ارتش حزب بعث قرار گرفت و حزب بعث جنایت‌های جنگی و ضدحقوق بشری زیادی علیه کودکان، زنان و مردم ایران مرتکب شده است، گفت: در این مقطع زمانی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از حملات بیشتر، تصمیم به خنثی‌سازی عملیات‌های دیگر حزب بعث گرفت. عملیات کربلای ۴ عملیاتی بود که ماه‌ها توسط فرماندهان ایرانی در سال ششم جنگ (سال ۱۳۶۵) طراحی و اجرا شد.
وی ادامه داد: این عملیات در واقع پاسخ به اقدامات متجاوزانه حزب بعث بود. عملیات خاکی، آبی کربلای ۴ یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های جمهوری اسلامی بود که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه پاسداران با رمز محمد رسول‌الله انجام شد تا نسبت به اقدامات متجاوزانه حزب بعث پاسخ داده شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه منطقه عملیاتی کربلای ۴ در جنوب شرقی ایران و جنوب شرقی شهر بصره عراق قرار داشت و نیرو‌های ایرانی برای اینکه در این عملیات به اهداف خود دست پیدا کنند باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند، گفت: عملیات کربلای ۴ به اهداف تعیین شده نرسید و تعدادی از نیرو‌ها به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر اسیر شدند. نیرو‌های غواص ما بدون اینکه از قوانین حقوق بشر برخوردار باشند با دستانی بسته زنده زنده دفن شدند. عملیات کربلای ۴ با شکست نیرو‌های ایرانی همراه بود، اما فرماندهان دست از کار نکشیدند و علت موفق نبودن عملیات را بررسی کردند و متوجه شدند که علت شکست در عملیات این بود که یک اطلاعاتی از این عملیات توسط هواپیما‌های آواکس آمریکایی به ارتش حزب بعث داده شده است. در تایید این مدعا «دیوید کریست» مشاور پیشین وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای در بی‌بی‌سی فارسی تایید کرد که کشورش با ارائه اطلاعات و عملیات کربلای ۴ به عراقی‌ها سبب شکست عملیات شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به اسناد منتشر شده و اقاریر مسئولان آن‌ها حداقل دو سال قبل از عملیات کربلای ۴ تصمیم به حمایت اطلاعاتی از حکومت عراق گرفته‌اند، گفت: آمریکا قبل از جنگ نسبت به حمایت‌های خود از رژیم بعث عراق اقدام کرده است.
این وکیل دادگستری ادامه داد: عراق در طول جنگ ۸ ساله همواره با استفاده از حمایت‌های اطلاعاتی به دست آمده از هواپیما‌های آمریکایی بهره زیادی برده است.
در پایان جلسه دادگاه قاضی حسین‌زاده، گفت: بر اساس اعلام مدیر دفتر دادگاه، اوراق پرونده و نسخ ثانی ابلاغیه‌ها برای خواندگان اعاده شده است و همه خواندگان از وقوع دادگاه امروز هم به نحو قانونی و هم واقعی مطلع بودند. در پرونده حاضر تنها برخی خانواده‌ها دادخواهی کردند. همچنین بر اساس تحقیقات و بر مبنای کنوانسیون چهارگانه ژنو، میثاق حقوق بشر و بسیاری از کنوانسیون‌ها که ایران و آمریکا در آن‌ها عضویت دارند، نقش آمریکا و حمایت از رژیم بعث محرز و مسلم است. در اولین فرصت رای پرونده صادر خواهد شد.