kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲

روایت وزیر فرهنگ از جهش کتاب در دولت سیزدهم(اخبار ادبی و هنری)

 
 
آئین چهل و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار شد.
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در این مراسم گفت: یاد و خاطره رئیس‌جمهور کارآمد، انقلابی را که عنایت ویژه‌ای به حوزه فرهنگ داشتند، گرامی می‌داریم‌. تحولات مهمی در حوزه کتاب و فرهنگ در دولت مردمی رخ داد.
او افزود: سال ۱۳۸۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مدیریت کتاب نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان برای تنظیم‌گری در اختیار داشت و اقتصاد کتاب حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب در حدود 10 هزار میلیارد تومان بود ولی بودجه وزارت فرهنگ برای تنظیم‌گری این حوزه در حدود ۳۰ میلیارد تومان بود. اسماعیلی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ بودجه وزارت فرهنگ ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود ولی امروز که یک سال زودتر از موعد مقرر عمر دولت می‌رسد در لایحه بودجه، بودجه وزارت فرهنگ به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. اسماعیلی ادامه داد: این اتفاقات در همه بخش‌ها رخ داد، در برنامه هفتم‌ توسعه تقریباً ۱۴ حکم کم نظیر برای حوزه فرهنگ مصوب کردیم. هرآنچه آرزوی ما در سال‌های گذشته برای اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ پشتیبانی و ارتقای کمی و کیفی بود در این برنامه لحاظ شد. ان‌شاءالله اهالی فرهنگ و هنر از نتایج خوشایندی که تغییر ریل جدید در این بخش‌ها با خود به همراه می‌آورد آگاه خواهند شد، استفاده خواهند کرد و آثارش را در حیات علمی و فرهنگی کشور مشاهده خواهند کرد. او افزود: در ایام پایانی حیات شهید رئیسی با ابلاغ آقای رئیس‌جمهور تأسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را داشتیم و برای اولین بار برای تولید اقتصاد فرهنگ و هنر بیش از دوازده دهکده مهم در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کتاب، تصریح کرد: سالی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم تولید کاغذ داخلی حدود چهار هزار تن بود ولی ان‌شاءالله با افتتاحی که در روزهای آینده در شیراز خواهیم داشت این عدد به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید. او افزود: در حوزه حمایت از پدید آورندگان و ناشران، سال گذشته ۱۱۵ هزار عنوان کتاب منتشر شد که بالاترین میزان در سال‌های گذشته است. بر سر مسایل ممیزی عده‌ای به همکاران من خرده‌ می‌گرفتند این در حالی است که عدد آن زیر ۲ درصد است و عمدتاً هم با رفت ‌و آمد چاپ می‌شود. حجت‌الاسلام حمید پارسا نیا، دبیر علمی چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال نیز گفت: مسیر با اهل قلم و تفکر طی می‌شود اما هنوز میانه راه است، وقتی کار اهل قلم بزرگ داشته می‌شود، این کار بعد پیدا می‌کند و به سنت تبدیل می‌شود. وقتی کار اهل قلم بزرگ داشته می‌شود، حریم او در فرهنگ هم بزرگ داشته می‌شود. این سنتی است که چهل‌ویکمین سال آن را در جمهوری اسلامی طی می‌کنیم. در ادامه ویدئویی از سخنان رئیس‌جمهور شهید حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم‌های کتاب سال برای حاضران پخش شد.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم به نهاد کتاب سال توجه ویژه شد. این عرصه ساحت رشد و شکوفایی بود. امیدوارم در آینده هم شاهد رشد باشیم.